Hej ,
Skall bygga ett hus i 2 plan som blir runt 200 kvm. Det kommer att erbjudas fjärrvärme till detta nya område- men visst borde det för oss vara mer länsamt med bergvärme. Bor i Gävle. payoff tid på 10 år ??
 
Hej!

Gävle har en pris modell som gynnar storförbrukare framför
lågförbrukare ( hög fast avgift o låg energi avgift ) , ser väl ut
som att energibolaget blir kvar som kommunägt och det är ju
positivt .

mvh/sae
 
Hej

Jag tycker du ska läsa boken "20 grader till lägsta kostnad" skriven av bl.a. Lars Andrén. Här jämförs olika uppvärmningsalternativ. Boken belyser fördelar och nackdelar med olika uppvärmningssystem. Du ska fundera på hur mycket tid du vill lägga på att värma ditt hus. Vill du bara att allt ska fungera utan att du behöver bry dig ska du välja värmepump eller fjärrvärme. Kan du tänka dig ett värmesystem som kanske tar 20 minuter av din tid i veckan så ska du fundera på en pelletspanna.

Bergvärme har blivit lite av mode. Många sätter in det bara för att alla andra gör det. För att bergvärme ska vara ett ekonomiskt alternativ krävs att förbrukningen är minst 25000 kWh/år Det är inte alls givet att det blir billigast med bergvärme. Som jag förstår kommer du att bygga nytt och då får du ett förhållandevis energisnålt hus. Fundera även på en luft-vatten värmepump som har mindre investeringskostnad än en bergvärmeanläggning.

Något som man kan räkna med är att energin kommer att bli dyrare. Personligen tror jag att elen kommer att bli betydligt dyrare. El och oljepriser tenderar att följas åt, biobränslen som ved och pellets har en annan utveckling. På en 10 års period kan elkostnaden säkert fördubblas, då räknar jag med dagens penningvärde. Idag skulle du skulle du spara 70 % av elkostnaden med hjälp av värmepumpen, om tio år tär det ökade energipriset på besparingen. Jag tror inte att pelletes kommer att öka lika mycket. Fundera även på en luft-vatten värmepump som har mindre investeringskostnad än en bergvärmeanläggning.

När vi köpte vårt hus eldades det med olja. Jag tänkte först att vi skulle installera fjärrvärme men efter att ha läst en del kom vi fram till att börja elda ved istället. Vi en kombipanna och vi installerade en ackumulatortank för att på ett bekvämt sätt kunna elda med ved istället. Visst är det tidskrävande att elda med ved men jag tycker att det kan vara skönt att pyssla med det som avväxling till stillasittande kontorsjobb. Är idag 38 år och räknar med att orka hålla på med veden i 15-20 år till, sedan sätter vi in en pelletsbrännare i pannan.

Personligen tycker jag att fjärrvärmen är dyr i Gävle. Ca 50000 kronor för anslutning och sedan en förbrukning på ca 65 öre/kWh. Kolla även om du får ha kompletterande värmekällor. Det är inte alla fjärrvärmedistributörer som tillåter att man har exempelvis en vattenmantladpelletskamin.

Lycka till med bygget!
 
Jo just det...
Boken hittar du på biblioteket i Gävle.
Den kallas för "Värmeboken" och sorteras in på författaren Anders Axelsson, se länk:
http://tifo.btj.se/3885816012003969
 
tack för info, det var naturligtvis husfabrikanten som sade att man skulle ha fjärrvärme när man kom upp i 200 kvm. Det verkar ju bra- men jag håller med om att nybygda hus är så bra isolerade att man kan klara sig på tex jordvärme för halva kostnaden. Har du byggt i Valbo eller bor du i äldre hus?
 
Det blir samma svar som vanligt; räkna på det. Med avskrivningar och ränta. Inte får du en bergvärme VP för 50.000.

Vad gäller isolering så ska man tänka på ventilationsförlusterna med. De ligger i ditt fall på mer än 10.000 kWh/år utan ÅV.
 
En sak är väldigt säker, Fjärrvärme skulle jag välja som sista alternativ i ett nytt hus eller vid byte av energisystem i ett befintligt (har tyvärr redan skiten i huset pga förre ägarens skenande idioti). Snacka om att sätta sig i knäet på en enda leverantör som kan göra i princip vad som helst med priserna med difusa hänvisningar (läs när det kommunala energibolaget behöver pengar till sin läckande budget) till "ökade produktionskostnader". Elleverantör kan man ju i alla fall byta.....
Luft/Vatten växlare borde vara det effektivaste i sydligare breddgrader.
 
Fjärrvärme är miljövärme!
Vår leverans består just nu av spillvärme(ca: 28MW) från den kommunala avfallsförbränningen + 5MW industrispillvärme (avfallsförbränning= energiåtervinning sedan deponi, alternativet är ju att vi som förr i tiden grävde ner skiten i någon hamnutfyllnad)
i övrig eldar vi flis/skogsavfall, fosilandelen(naturgas och lite lite olja) i produktionsmixen ligger på omkring 8% på årsbasis.

Tråkigt att läsa lajo01:s inlägg, men jag kan förstå synpunkten. De flesta kommuner som har sålt sitt energibolag(värmebolag) har insett sitt misstag. Följden har blivit höjda taxor, missnöjda kommuninvånare, samt förlorad kontroll över kommunens energiutveckling.

En fördyrande faktor just nu är den stora efterfrågan som är på fjärrvärme i och med möjligheten till konverteringsbidrag från olja/el till fjärrvärme.
Detta gör att det på vissa energiverk kommer att bli brist på sk. baslast(spillvärme/biobränsle) och allt mer energi kommer att få produceras i spetslastpannorna (olja/gas), tills nya produktionsanläggningar har byggts.


"Elleverantör kan man ju i alla fall byta..... " Har det blivit billigare eller dyrare sedan man avreglerade elmarknaden? ::)  , och hur mycket är det egentligen att tjäna på att byta mellan olika leverantörer?

Fjärrvärme är kanon!  ;)
Miljövänligt.
Enkelt, kräver ingen skötsel.
Hög tillgänglighet.
Tar inte mycket plats.

http://www.fjarrvarme.se/
http://www.fjärrvärme.nu/

NÄ, nu får jag stämpla ut :D
 
Med värmepump betalar du c:a 35 öre/kwh oavsett om det är L/V eller V/V en luft/vatten kostar 50-90 000 och en berg/mark 80-130 000. dom flesta L/V slutar fungera vid -15 men några vid - 20 och värmen fås när det är kallare som ren elvärme. Jag tror nog att alla typer av energi kommer att stiga ungefär lika mycket på några års sikt, åtminstonde på el och skogsråvara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.