Hej,

Snackade lite med kommunen inför ev. bygglovsansökan och följande gäller i detaljplanen;

Max bruttoarea för hus är 200kvm, det finns dock ingen(!!!) begränsning för area på garage.
Nu vill jag ha ett vidbygt garage som man kan gå direkt från till huset (nej, faktiskt inte för att komma runt bygglovet och få mer kvm). Bygglovshandläggaren hävdar att så fort garaget blir vidbygt så ingår det i husets bruttoarea.

Låter tråkigt, men inte orimligt. Någon som vet hur area för vidbyggda garage egentligen räknas?
 
  • Gilla
Takgrund
  • Laddar…
Det är nog ett vanligt sätt att se på det.
 
Jag fick samma svar från kommunen när jag diskuterade bygglovet med dom.
 
Hemmakatten
Jo, i bruttoarean räknas allt från ytterväggarna. Om du kan tänka dig en carport så kommer den inte att ingå i bruttoarean men den räknas in i byggarean som väl är det som man vanligast brukar använda som begränsningsarea i detaljplaner.
 
Hmmm... tackar för svar! Då verkar det inte gå att ha ett vidbyggt garage.

MEN;

Jag blir nu lite orolig att även ett "externt" garage kommer att räknas till husarean då jag har tänkt ha en källare som sträcker sig under både garage och hus med upp/nedgång i bägge.
Vad tror ni om detta?
 
eller ha en gång på kanske 2 meter mellan garage och hus med gjuten platta emellan ;)
 
spjakob skrev:
Hmmm... tackar för svar! Då verkar det inte gå att ha ett vidbyggt garage.

MEN;

Jag blir nu lite orolig att även ett "externt" garage kommer att räknas till husarean då jag har tänkt ha en källare som sträcker sig under både garage och hus med upp/nedgång i bägge.
Vad tror ni om detta?
Byggnader under mark kräver inte bygglov. Dubbelkolla nya pbl:en, men gamla var det så i.
 
Är inte säker på hur det är med detta.... oavsett så skulle det faktum att det går att ta sig mellan byggnaderna utan att gå ut kunna vara något som bygglovshandläggaren kan hänga upp sig på och därmed hävda att garaget bör räknas till huset...:(
 
Gör en hemlig tunnel då? :)
 
Definition på Byggnad:

byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och
väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under
mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att
vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,

Från nya pbl, så det krävs bygglov för det.
 
Ok. Då är det klart att det krävs bygglov.

Men vet någon ifall detta kan göra att ett garage kan räknas in i ytan på bostadshuset, eftersom man isf kan komma gå mellan husen utan att gå ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.