Jag har ett projekt på gång som verkar så finurligt att det säkert finns problem som jag inte fattar.
Sedan flera år har jag en fläkt i källaren som drar ut luft kontinuerligt. Det gör att inneklimatet i källare blir alldeles utmärkt.
Nu har jag tänkt leda denna frånluft genom ett rör i marken till växthuset. Gissningsvis kommer den att kunna hålla växthuset varmt. Åtminstone frostfritt.
Jag gör alltså ett hål i källarväggen och leder in ett plaströr, typ avlopp. Sedan gräver jag ner det på utsidan, bort till växthuset som står 6 meter från huset.
Jag har två funderingar. Hur isolera röret genom marken? Jag har tänkt ett dike med leca-kulor runt röret. och kanske tjärpapp(?????) runt det. Eller finns det något bättre isolerande och vattentätt material?
Den andra funderingen är att det kommer att fällas ut kondensvatten i röret. Men jag tror att ett litet fall gör att vattnet rinner ut. Det gäller bara att se till vart det rinner.
Är denna idé knäpp, eller kan det funka?

Lars Selin
Mölndal
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
A
Har för mig att man gjorde sig för 150 år sedan i England.

Man hade någon slags returluft till växthusen för att ge den lite tillskott när det vara som kallast.

Fjärrvärme rör borde vara toppen till detta, kolla om du kan få tag i ett par meter.
 
Fjärrvärmerör i 4 eller 6 tums dimension? Det blir inte billigt det!!
 
2st avloppsrör inuti varann och sedan fylla med fogskum??
 
Jag funderar nu på att köpa cellplast ("frigolit") och lägga det runt röret. Både hyfsat billigt och enkelt. Och tillräckligt effektivt.
 
Tänk på det att du ändrar trycket som fläkten jobbar mot så den kan behöva justeras om för att du inte ska försämra inneklimatet i källaren
 
ja gör en liten kulvert med markisol-skivor, avloppsrör i och fyll med sand, markisollock och fyllning på. Så gör man ju med vatten och avloppsserviser. Och du hade ju tänkt på kondensen.
Grövre rör minskar tryckfall (160mm rör kanske). Med musnät ;)
 
Blir de inte en satans massa fukt i växthuset om inomhusluften leds in där som kan frysa när det är riktigt kallt?
 
tjaboo skrev:
Blir de inte en satans massa fukt i växthuset om inomhusluften leds in där som kan frysa när det är riktigt kallt?
Man kan undra om tillförda varmluften räcker till för att håller växthuset frostfritt vid låg utetemp...

Luften kommer kondensera när den kommer in och kyls i växthuset.
- är glas och stomme "varma" händer inget.
- är de kalla så blir det imma och en del vattenrinn
- är de jättekalla så blir det påisning
Beror nog på storlek på huset, luftmängd, luft- och utetemp, fukthalt...

Ner till -5 grader tror jag på imma, kallare kan det nog isa på...
Eller?
 
kolvas skrev:
Tänk på det att du ändrar trycket som fläkten jobbar mot så den kan behöva justeras om för att du inte ska försämra inneklimatet i källaren
Fläkten kommer att få jobba hårt! Frågan är om det inte blir bättre att sätta en "sugande" fläkt i drivhuset istället för en i källaren som ska "trycka" ut luften?

Det förutsätter iofs att det finns el i drivhuset!
 
Troligen blir det kondensproblem. Därför har jag en idé om att dra varmluft från bostaden i stället för källaren. Åtminstone när det är riktigt kallt.
Jag ska dra in el i växthuset av flera skäl. Ett är utifall att luften inte räcker till.

Min konstruktion går ut på att luften kommer in under golvet på växthuset och sedan sipprar upp mellan golvbrädorna. Jag tror att mycket av fukten stannar kvar där nere då. Men detta är ju ett experiment. Jag rapporterar efter hand. Just nu väntar jag på elektrikern som ska lägga ner kabel.
Sedan ska jag lägga frigolit runt röret. Och hålla tummarna!
 
  • luftrör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maveric77 skrev:
Frågan är om det inte blir bättre att sätta en "sugande" fläkt i drivhuset istället för en i källaren som ska "trycka" ut luften?
Tryckande fläktar är i allmänhet effektivare eftersom luften komprimeras så man trycker genom en större mängd luft, jämfört med en sugande som sänker trycket så luften tar mer plats och fläkten får jobba mer för en mindre mängd luft.
 
Hur har det gått med detta? Jag har liknande idé.
 
  • Gilla
gmanhem och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.