Badrummet i vårat stora hus har ju en egen liten lösning om det är någon som kommer ihåg från en tidigare tråd. Dörrarna till toa/dusch har en snickare gjort och jag tänkte måla dom vita. Ända till nu....Hela badrummet blir grått, vitt och svart vilket känns rätt trist nu, dessutom kommer färgen att gulna på insidan av dörrarna misstänker jag. Hur ska jag behandla dom om dom ska vara trärena? Helst inte lack om jag skulle ångra mig och vill måla. Det är duschdraperi mot duschen så dörren leder direkt mot toalettstol och handfat. Dörrarna är helt kvistfria, och handtagen är inte monterade ännu...:rolleyes:.
 
  • DSC_0340.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Insomnian har slagit till så man får väl kika lite här på forumet och vad passar bättre än ett badrum efter att ha ´kvällssysslat med att kakla lite inne på sin egen toa... Jag tycker dörrarna har en härlig "utomhuskänsla" i sig och tycker därför att de bör målas i en avvikande färg. Personligen så jag att denna typ av dörr gör sig utomordentligt i kromgrönt. Annars kanske enkelt engelskt rött eller en mer tidskrävande ljus ockra-grund med engelsk röd lasyr ovan kan göra sig fint på dessa....

Golvet inne på min toa (som jag sysslar med för tillfället, är även det mattsvart-beigevit-rutingt. Det kommer vara vitt väggkakel och avslutas upptill med en engelsk röd panel samt eventuellt en list i pärlgrått... Anledningen som vi i familjen enades kring är att det kontrastrika golvet kräver någon typ av utmaning på väggarna... Det kan vara samma hos dig Gafsan, fint badrum förresten...
 
Mitt tips är att måla väggen i en matt vitt färg som överenstämmer med den vita kulören på golvet. Men om man ser på bilderna så verkar en vägg vara grå så oavsett om ni väljer grå eller matt vitt så känns det bättre än furu.
 
skulle måla dörrar i samma kulör som väggpanel. Dörrar är snygga och har en struktur ( lameller) så de kommer att synas trots samma färgnyans. Det skulle ge lugn i rummet att använda samma kulör på trä och låta strukturen/formen tala, tycker jag. De fina dörrar kommer att synas väl.
Sen kan du sätta mer färg med detaljer som går lätt att byta ut .... Svarta dörrhandtag, roliga skyltar, tavlor?
 
Utan att förstå nånting så tycker jag det ser udda ut allting.
Så jag har inget råd att ge.
Hoppas det hjälpte dig :p
 
Min idé är att måla dörrarna i samma vita nyans som golvet. Detta för att binda ihop väggen med golvet. I mina ögon går väggfärgen inte riktigt bra ihop med golvet, men det kanske bara ser ut så i min dator. Väggen ser ut att ha en dragning åt grönt medan golvet har en dragning åt grått. Att ta upp golvets färg på dörrarna skulle kunna knyta ihop det hela.

Om ni inte drar er för att måla om väggarna skulle jag i stället målat dessa i samma vita som golvet, samt målat dörrarna och lister i en starkt avvikande färg (i linje med Anders förslag)
 
Väggarna är målade i 10% grön umbra så det är ljusare än på bilden. Väggarna i toa/dusch är vita. Inget mer vitt vill jag ha. Jag gillar egentligen inte trärent så det är ju roligast att måla och jag ska nog göra en provbit med ockra+ eng.röd lasyr som Anders föreslog.
 
Håller med anders. Gröna?
 
Man ångrar sig bara om man fegar. *gammalt byggnadsvårdsordspråk.
Klart du ska ha dörrarna i en avvikande, stark färg. Just mahognylaserade skulle säkert ge lite extra värme åt rummet också!d^_^b
 
Håller med dem som röstar på avvikande färg. Själv röstar jag på något rött. Snygg med både vitt, svart och grått.
 
Annars är det panelvit som gäller om du vill ha den ljusa och "trärena" ett lager för naturligt utseende, seadn blir det vitare ju fler lager man tar.
 
Vi har köket utanför bad/tvättrum som har både gysinges eng.röda och ottossons ljusa eng. röda i snickerierna, dessutom jordgrönt 20%, 15%grön umbra på kökssnickerier och röd/grön tapet. Vill ligga lågt på det gröna för vi har tagit bort åtskilliga kvm med grönmålad masonit i både tak och vägg.
 
Järnoxidgula då?
 
Eller målar dörrarna i en mörkare variant av kulören på panelen?
 
Sommartorparn skrev:
Eller målar dörrarna i en mörkare variant av kulören på panelen?
Det är ju också en lysande variant...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.