kanske altbergs askfälla skulle funka tillsammans med en grovdammsugare?
det är en burk som ser ut som grovis men funkar enligt cyklonprincipen, den är filterlös. för spackelslipdamm och sågspån funkar den perfekt!
 
Japp, efter samtal till hyrfirma (dyrt!) så bestämde jag mig för att prova fattigmansvarianten. Sagt och gjort, införskaffade en billig vinkelslip a'la Biltema (stor sak), diamantskiva, gammal matlåda, smältlim och en avloppslang.... fungerade helt klart över förväntan! Har denna makapär kopplad till en Kärcher grovis, och det funkar bra! Summa sumarum ca 550:- och det tog ca. en halvtimme att montera ihop.

Betong går att slipa utan munskydd, men att slipa puts... då ser man inte ens väggen man slipar framför sig! :D

Tack för ett utomordentligt bra tips!
 
  • Gilla
10802
  • Laddar…
En bild på mitt bygge.

1302436291_resized.jpg

Mikrolock och diamantslipskiva från Biltema + lite Alabama Chrome. Blev skönt tryck ner av dammsugaren så inte ett dammkorn slapp undan. Hade inte en vinkelslip med reglerbart varvtal så man fick vara lätt på hand annars grävde den ner sig snabbt.

Tog av locket för att komma åt i hörnen och jisses vad det rök :)
 
  • Gilla
10802
  • Laddar…
Va bra!

Jag ska ta bort 2cm av en liten putsad betongvägg har bilat för hand och med diamantkapskiva på vinkelslip. Blir så äckligt mycket damm och segt att ta bort bit för bit, inte noga att det blir jämnt dock. Testar imorn!
 
Redigerat av moderator:
P
En sådanhär betongfräs hyrde vi till våra betonggolv i källaren En rund trumma full med piggar som kratsar bort färg mm. Ruskigt effektiv men det dammade nåt fruktansvärt.
 
  • RT200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste säga att det var underbara hemmabyggen :D
 
Microlock och kakburkar i all ära, ni vet att vinylskivor, alltså sådana som vi gamlingar använde för att "lagra" musik på förr i tiden, blir formbara kring 100 grader.
Man kan väldigt lätt skapa formade sådana i en vanlig ugn, dessa är perfekta för ovan beskrivna ändamål.
Testa så ska ni se..

Kjell
 
  • Gilla
10802
  • Laddar…
Peter_K du kopplade inte på någon dammsugare?
 
  • Gilla
Mixmiapix
  • Laddar…
Jag skulle en gång ta bort sånt där svart segt lim (tjära?) från betonggolv. Jag köpte jag en sån där roterande bläster som man sätter i borrmaskinen. Fanns på C/O förr. Blästern består av hårdmetallpiggar som sitter på en gummirondell. Blev inte särskilt dammigt, blev rätt stora partiklar.
 
  • Gilla
10802
  • Laddar…
Nu har jag satt igång med ett liknande projekt, ca 30 kvadrat epoxifärg ska bort och ersättas med klinker.
Är det denna klinga ni andra köpt? Passar alltså den på polermaskiner och vinkelslipar rakt av utan krusiduller?

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Raskus skrev:
Är det denna klinga ni andra köpt? Passar alltså den på polermaskiner och vinkelslipar rakt av utan krusiduller?
Jag körde med en annan typ av klinga, men den täpptes snabbt igen av limmet som fanns ovanpå betongen. Ska jag köra igen så blir det nog en sådan skiva du länkar till.

Polermaskiner verkar ha samma gänga på axeln som vinkelslipar. Problemet är att man kanske inte får med muttern och verktyget för att dra åt den. Polertrissorna som man normalt använder på en polermaskin fästs utan mutter. Har man tillgång till en vinkelslip kan man "låna" mutter och verktyg från den. Jag rekommenderar absolut en polermaskin för att få mer kraft och ett vettigt varvtal.
 
Raskus skrev:
Nu har jag satt igång med ett liknande projekt, ca 30 kvadrat epoxifärg ska bort och ersättas med klinker.
Är det denna klinga ni andra köpt? Passar alltså den på polermaskiner och vinkelslipar rakt av utan krusiduller?

[bild]
Jag har kört en del med en sån i källaren, den gör jobbet, men du kommer uppleva det som dammar nästan mest av allt. Bra mask och undertryck i rummet där du är rekommenderas.

[edit] har bara kört med vinkelslipen
 
  • Gilla
BSKFlers
  • Laddar…
Nu har även jag provat detta för att ta bort limrester på betonggolv efter golvmatta.
IMG_1021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte in Julas polermaskin samt diamantskiva enligt ovan. Det höll i ungefär fem minuter innan kuggarna i polermaskinens växelhus började rappa =( Den må ha lämpligare utväxling än en vinkelslip, men verkar vara gjord för att rotera en bommulstuss mot en blank yta och inte för belastningen av en diamantklinga tryckt mot golvlim. Provade även min vinkelslip, en bosch på 600 W, som inte pallade trycket. Just golvlim blir ju lite segt för maskinen. Någon som har en specifik vinkelslip/polermaskin att rekommendera med ni vet funkar? Känns som man bör ha något stort och tungt med mycket watt.
När det väl funkade så funkade det bra, inget dammande och kunde i princip köra utan mask.

ps. bör jag vara rädd för asbest? golvlimmet är från -78 ds.
 
Redigerat:
Kanske en 180mm maskin, dom brukar varva runt 6-7.5k istället.
 
Här behöver du en maskin med typ 1400-1500 watt. Men även de kan bli rätt varma och får jobba ordentligt.
Köp en med reglerbar varvtal.Typ Bosch GWS 15-125 CIE, GWS 14-125 CIE, GWS 15-125 CIT, GWS 14-125 CIT eller Makita 9565CV. Flex har flera modeller också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.