Har nästan köpt hus och efter besiktningen gick jag runt och kollade uttag och annat elarbete.
Alla uttag såg bra ut med fräscha kablar och inget blandat jordat/ ej jordat.

Men i centralen såg det lite sådär ut, Jordfelsbrytaren var lös, hela ovansidan av centralen uppklippt (dvs det går att få ner fingrar och andra metalliska föremål :)) och det fanns en bit kabel som inte låg i rör. Det fanns även en del installationskabel som gick in direkt till centralen, men ska dom inte klamras hela vägen när det är så dålig dragavlastning?

Ägarna sa att de aldrig skulle våga koppla själva, men kan det verkligen varit en elektriker som våldtagit centralen?
Den lösa jordfelsbrytaren kan nog tillskrivas de som drog kabeln (till avfuktaren i grunden) som ligger bakom JB, men även de borde väl ha behörighet.


centralen.jpg
Centralen

centralen_ovansida.jpg
centralen ovansida

los_jb.jpg
lös jb

los_kabel.jpg
Lös kabel

Vad kan det kosta att göra om fackmannamässigt?
 
Jag tycker inte att det är snyggt, men det är ju inte jättefarligt heller. Dock så skulle jag velat byta hela rasket till en ny normcentral. För plåtkapslingen är ju ganska mycket uppklippt, jordfelsbrytaren bara hänger och förmodligen är centralen full så att det inte finns någon möjlighet att komplettera med nya ev. grupper. Om man köpt ett hus så vill man förmodligen rusta och då kanske vill ha någon extra grupp. Dessutom skulle en ny normcentral ta mindre plats, vara mycket snyggare (finns dörrar), har plats för flera jordfelsbrytare och även plats för olika styrningar för t.ex. belysning.


//Patrik
 
Redigerat:
Det är inte fackmannamässigt utfört enligt mig
 
Håller med föregående talare.
 
Mikael_L
Nä FY, det där ser ju hemskt ut.

Hur kan man bara låta sån där brun-gul tapet få vara kvar runt centralen, här behövs det elsanering !!! :O





Skämt åsido. Det ser för djävligt ut. Jag tror inte ens en blind elektriker med högra armen bakbunden skulle lyckats med det där.
Fast det kan vara det allra sista ljushuvudet som var på installationen som förstörde allt fast han/hon bara kopplade in lite mer. I så fall har det aldrig sett riktigt bra ut ändå, men det kan ha varit acceptabelt.

edit:
ang kostnad att göra om.
Har du tur räcker alla kablar i längd så blir det inte så värst blodigt affär att byta hela klabbet till en ny central.
Säg att det blir ca 5-6 tusen, hälften material hälften arbete.
Som en grov uppskattning.
 
Redigerat:
Jag skulle nog ta dit en elektriker och få den där utbytt till en normcentral om jag vore du! Har man fuskat så där med synliga saker så är risken stor att man fuskat med viktigare saker inne i centralen!

Tex. Det ser ut att gå två 16s rör till/från jordfelsbrytaren. Tvivlar på att "elektriker" som installerat den verkligen har rymt 4st RK 6mm² i ett 16s VPrör! (dvs har han förmodligen installerat för klena ledare till/från jordfelsbrytaren)
 
Jordfelsbrytaren kan ju lika gärna endast ta avfuktaren.. VP-röret som gått av tycker jag behöver fixas omgående. Likaså att fästa jfb i väggen. Gärna byta ut centralen för att snygga upp.
Har det suttit ett skåp över centralen förut kanske?
Jag skulle säga mellan 4 och 8k så får du detta fixat. Då även om man måste dra i nya trådar..
 
Är det huvudbrytaren till centralen man ser i bild 1 högst uppe till höger? ;)
 
Räv3n skrev:
Jordfelsbrytaren kan ju lika gärna endast ta avfuktaren..
Hur drar du den slutsatsen? Någon har uppenbarligen lossat på JFB + kapsling för att kunna få in en kabel (till avfuktaren) i hörnet där JFB sitter. Troligen satt den alltså där före avfuktaren installerades

TS får prova trycka på Testknappen så får vi se vad som blir svart. Jag skulle tro att den går på hela centralen
 
Tack för alla svar,
JFB går nog till värmegolvet i badrummet (hoppas jag:)). Jag kommer att byta till en normcentral när jag får tillgång till huset.
Jag var mest intresserad vad det skulle kosta att göra det regelmässigt rätt så jag kan göra ett avdrag för det på köpeskillingen dvs utan att byta central. Men är den gamla centralen ok då den är så klippt i överkant? eller räknar man med att ledningarna skyddar?
 
Räv3n skrev:
Jordfelsbrytaren kan ju lika gärna endast ta avfuktaren.. VP-röret som gått av tycker jag behöver fixas omgående. Likaså att fästa jfb i väggen. Gärna byta ut centralen för att snygga upp.
Har det suttit ett skåp över centralen förut kanske?
Jag skulle säga mellan 4 och 8k så får du detta fixat. Då även om man måste dra i nya trådar..
En 4polig jordfelsbrytare till en 1faslast? Eller har de en rejäl 3-fas avfuktare under grund? :rolleyes:
 
Mikael_L
mattetvilling skrev:
Men är den gamla centralen ok då den är så klippt i överkant? eller räknar man med att ledningarna skyddar?
Nej, att den är OK kan man inte säga. Iom att det är taget upp så stort hål är det första skyddet gentemot de enkelisolerade ledningarna borta.
Enkelisolerade ledare, dvs FK t.ex., skall ha ett till skydd bestående av rör, dosa, kåpa etc.
Är en ledning inte skyddad med ett extra skalskydd ska den vara dubbelisolerad, dvs en kabel, typ EKK m.fl.

Det är däremot ingen akut livsfara med den där centralen, men att påstå att den är OK skulle i alla inte jag göra.
 
Vet inte säkert.. Men jag tror att en elcentral måste ha minst IP20 i kapslingsklass. Och det har definitivt inte din central.

IP20 = man ska inte kunna pilla in lillfingret någonstans och komma åt strömförande del.
 
Jag kanske har knäppa prioriteringar, men jag skulle nog prioritera att göra mig av med den stora uppklippta elcentralen före att fixa röret/slangen som är för kort eller skruva fast jordfelsbrytaren...
 
jag skulle prioritera så här:

1. se till så alla skruvar är ordentligt dragna och att ledningarna sitter bra under skruvarna, samt att jordledarna sitter på jordskenan, nolla på nollskenan och inte för mycket på samma säkring.
2. se till så JFB är rätt kopplad och omfattar hela centralen.
3. sätta ihop VP-röret som glidit isär och sätta nån form av plast/gummiskydd på översidan av centralen så man inte kan beröra spänningsförande delar.

när detta är gjort kan du bo ett tag i huset så kommer du ju så småningom på om du vill utöka elinstallationen och vad du vill ha för central osv, så lägger du undan stålar till alla eljobb du tänkt dig och tar dit en elektriker som gör allt på en gång, det blir bäst slutresultat och lägsta pris istället för att göra "småpluttanden" här och där..
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.