Vad jag förstod så var det Länsförsäkringar som har beställt testet och det är även LF som har valt ut vilka system som skulle testas.
 
snickarboden skrev:
Och vattentrycket spelar roll...

/K
om man vill se resultatet snabbt så hjälper ju trycket att hitta läckor.
Jag skulle inte bli lugnare om det var bara en enda droppe vatten per dag som transporteras (ej med hjälp av tryck) av kapilärkraft mot trä .... hur många år måste man vänta för att se resultatet? Mineritskivan ruttnar ej men kan bli våt och transportera vatten vidare.
Att ha vatten stående under kakel/klinker är ju att be om problem, tycker jag. Larmet går först när det börjar lukta på utsidan av fuktspärren utanför badrummet. Fuktkontroll utan att riva finns inte.

Försäkringsbolag testar och förbereder sej till att hantera kommande fuktskador orsakade av opålitliga tätsikt, gissar jag. Det kanske kommer ändringar i framtida villkor fex man får försäkra sina badrum separat i form av en dyrt tilläggsförsäkring? Jag skulle kunna få billigare försäkring då :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Låter som det vettigaste är att köra rollat tätskikt rakt över, trots att det inte följer de nuvarande reglerna.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vad jag förstod så var det Länsförsäkringar som har beställt testet och det är även LF som har valt ut vilka system som skulle testas.

Av förståeliga skäl kan jag inte uttala mig alltför mycket. Det är ungefär som Marlene skriver att försäkringsbolag men även ett par andra parter har tillsammans valt ut ett par tätskikt som testats.

Sådant här arbete pågår alltid av försäkringsbolag speciellt på kakel/klinkers sidan där det finns tydliga problem. Detta är ett sätt för att påvisa eventuella brister och ha vetenskapliga oberoende fakta för att kunna påverka branschen.

Rollade skikt har tyvärr inte varit en bättre lösning pga det nästan inbjöd till fusk.
 
Nik206 skrev:
Låter som det vettigaste är att köra rollat tätskikt rakt över, trots att det inte följer de nuvarande reglerna.
Ja, vi håller just nu på att bygga två badrum samtidigt och har kommit fram till samma sak. Det går långsamt för oss att bygga så jag tog redan för något år sedan beslutet att ha plyfa bakom våtrumsskivorna vilket då inte var godkänt. Under tiden vi byggde har det blivit godkänt.

Vi har också tagit beslutet att ha rollat tätskikt av några osraker:
1) Vi kommer att blanda med målat tätskikt i övre delen på väggarna och bakom skåp. Jag tror at övergångarna då blir lättare med rollat.

2) Rollat har ändå funnits i många år och är mer utprovat än mattorna.

3) Rollat verkar ju fungera om man gör det noggrannt. Vi väljer också att göra det själv och utan tidspress.

Det känns som sagt som att hur man än gör kommer försäkringsbolagen att kunna hitta någon del i bygget som inte följer de för tillfället rådande reglerna. Därför är det bättre att med alla medel försöka förvissa sig om att det man nu väljer blir noggrannt gjort så att det helt enkelt inte blir någon vattenskada.
 
Känns som om att det inom en snar framtid kommer att vara i princip omöjligt att bygga badrum... Får helt enkelt ta och plasta badrummen typ båtbyggeri...
 
Eller så kan man ju lugna ner sig lite och tänka sig för när man använder sina badrum.
Det finns ju gummiskrapor och som sagts tidigare, så är det ju få av oss som använder hela badrummet som badbassäng.

Vårt gamla badrum hade tjära på plankväggarna som våtskikt bakom badkaret. Sedan var väggarna reverterade, putsade och målade/kaklade. Golvet vara en kaka av någon sorts cement/betong som låg ovanpå golvet med CC 600 och plank. Det höll i 70 år innan vi rev det. Det fanns inga vattenskador någonstans.
 
pinebar skrev:
... Därför är det bättre att med alla medel försöka förvissa sig om att det man nu väljer blir noggrannt gjort så att det helt enkelt inte blir någon vattenskada.
Exakt min inställning!!

Vi har ju den klassiska paradoxen; "Försäkringsbolaget täcker vattenskador om arbetet är fackmannamässigt utfört" - Men om det är fackmannamässigt utfört så ska man väl inte behöva få vattenskador!?
 
Tänk alla gamla butylgummitätskikt som säkerligen är helt täta 50 år senare.
 
Lärdom 0,5: Finns inga helt vattentäta material
Lärdom 1: Inget material är bättre an sin mest fuskande hantverkare.
Lärdom 2: Ge f-n i att duscha direkt på golvet.
Lärdom 3: Detta är ett icke-problem som blåsts upp.

Lämnade just in bygglovsritningarna för en första (men troligen inte sista) vända. Har ritat två badrum i fritidshuset, båda två enligt SS 91 42 21 (http://www.byggahus.se/attachments/...vering-av-litet-badrum-badrum_ss-91-42-21.pdf), med BADKAR. Skall ha plastmatta på vägg och golv. Kom ihåg: Det vatten som inte läcker ut orsakar inga fuktskador:).

/Anders
 
Faktiskt väldigt lärorikt att studera rapporten i sin helhet...det blir väldigt tydligt vilka lösningar som fungerar och vilka som är mer riskartade.
Specifikt:
- Både brunnsmanschett och folie ska ner under klämringen. Självhäftande brunnsmanschett är att föredra.
- Skarvar ska förseglas med lim, inte gummimassa
- Ju längre torktid/härdningstid desto bättre

Noterade också till min stora glädje att mitt Biltema/Litokol-system med folie använder sig av ovanstående "säkra" lösningar.... och att jag låter det torka en månad innan plattsättaren får komma till....


Sen är det ju ett extremt test....vattendjup på 10cm som får stå dygnsvis, begjutning med 90-gradigt vatten osv....vore konstigt om det inte läckte...

I testet ingick ju förresten inte att spånskivorna var förstyvade med flytspackel heller...kunde nog ha påverkat en del
 
Nik206 skrev:
Låter som det vettigaste är att köra rollat tätskikt rakt över, trots att det inte följer de nuvarande reglerna.
När du sätter folie så är det rollat tätskiktssystem bakom, iaf i de flesta tätskiktsleverantörers sortiment. Alltså att det är samma rollade tätskiktssystem som nu används som "lim" till folien alltså är det "dubbla tätskikt" fast som sitter ihop utan mellanrum.
 
kinglolle skrev:
Rollade skikt har tyvärr inte varit en bättre lösning pga det nästan inbjöd till fusk.
Vilket märkligt resonemang... Jag anser att man åtminstone måste utgå ifrån att produkter monteras enligt anvisningar, och sedan blir godkända efter dessa förutsättningar. Det spelar ju ingen roll hur noga man monterar ett foliesystem som inte torkar i skarverna. Eller hur? Det läcker ju ändå. Så det där snacket om fusk tycker jag att man kan lägga ner. Alla fuskar inte. Felet ligger i konstruktionen, förbjud våtutrymmen på träbjälklag, så är det största problemet löst. Betonggolv och murade väggar borde vara ett krav.
 
Varför samarbetar man med leverantörerna av tätskikt när det är ett test och leverantörerna ser till att de egna monteringsbeskrivningarna ens följs? 4 veckors torktid är bara löjligt, ingen som skulle använda det om det var så lång torktid.
Bättre att köpa in materialet sen och följa anvisningarna och sen bjuda in leverantörerna efter slutfört test.

Men det borde inte vara så svårt att lista ut vilket tätskikt D är, 5 cm överlapp i skarvar på golv och både brunnsmanchett och folie går ner bakom klämring.
Konstigt att man inte flytspacklade som sagt.
 
Bezt, D är det enda tvåkomponent systemet, och det är Lip. Fick det bekräftat på Lip steg 3 kurs igår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.