Vi har bara lådor i underskåpen förutom i ett hörskåp. Vi har dessutom valt att ha elektriskt självutknuffand lådor under diskbänken där man öppnar ofta och har sulliga händer. Kolla länken nedan. Kryddorlådor och knivfack och avdelningar för lådor finns i oändlighet och gör att det blir mer praktisk med att ha allt i lådor. Man slipper sträcka sig och använda pall för att få ner saker som står långt upp inne i skåpen. Det porslin och saker man använder dagligen är bra att placera nära diskmaskinen så slipper man härja runt i köket varje gång diskmaskinen skall tömmas. Vi har glasen i överskåp och allt annat som tallrikar och bunkar och bestick osv i lådor.

http://www.blum.com/se/sv/03/index.php

Jag tror också att det räcker med bänkytan på köksön. Induktionshäll är fantastiskt. Det är snabbare än gas. Viktigt att tänka på är att det ofta drivs med två faser av strömmens tre och att den tredje går till ugnen. Men det finns hällar som kräver tre faser för att kunna utnyttjas till fullo. Och samma sak är det med ugnen. Vi har en ugn med inbygd micro av utrymmes skäl,och den kräver trefas precis som våran häll. Det kan vara lätt att glömma och att inte elektrikern får reda på det då det är ganska vanligt med en trefasmatning för både häll och ugn.
 
Vad många bra tips, nu kan jag bocka av ett frågetecken efter det andra :rolleyes:

Jerk: Oau, nu har vi snöat in oss på elektriskt självutknuffande lådor. Låter och ser helt fantastiskt ut! Och induktionshäll är redan bestämt :)

Darren: Nyfiken, vilken köksleverantör valde ni? Vi flyttar hem till Sverige först om några månader så har inte hunnit att klämma och granska någon svensk kökstillverkares luckor och lådor ännu.

Mikael L, det skulle ju å andra sidan inte vara så roligt att kopiera ert kök…för då skulle ju alla problem vara lösta och denna tråd finito! :O

Är det någon som faktiskt står och diskar på köksön? Var ställer ni isåfall den diskade disken? Hade vi haft diskbänk så skulle jag vela haft ett diskställ I väggskåpet ovan. Snyggt att få bort.

Nu ska jag samla alla era ideer och kommentarer och visualisera det perfekta köket:)
 
amandalar skrev:
Darren: Nyfiken, vilken köksleverantör valde ni? Vi flyttar hem till Sverige först om några månader så har inte hunnit att klämma och granska någon svensk kökstillverkares luckor och lådor ännu.
Puustelli. Men de flesta kökstillverkare har den lösning som ni är intresserad av. Notera dock att priset på högblankluckor kan skilja mycket mellan leverantörerna då vissa använder folierad MDF och andra lackar sina luckor. Det senare brukar vara dyrast.

Eftersom ni kommer att ha ganska stor bänkyta kan jag rekommendera att kolla leverantörernas stenpriser extra noga. När vi har hållt på och förhandlat har det visat sig att Kvik var minst 20K dyrare än närmsta konkurrent. Tillslut fick Puustelli bygga vårt kök då de hade en kampanj på sten som drog ned priset till hälften.
 
Om man vill komma lite billigare undan så kan man ju alltid välja ikea. Till deras stommar kan man speciallbeställa fronter och luckor hos en firma som heter järfälla lack. Dom skall enligt sin hemsida göra egna luckor och fronter som passar till ikeas skåp.
Annars så finns en firma som jag själv låtit lacka om våra fronter som det blev fel hål på baksida och då visade han deras högblanka luckor som var fantastiskt fina. Dom heter huddingelack och jag tror att dom även specia- bygger kök om man vill.

För övrigt så tycker jag att man ofta hör talas om hur många problem det varit när folk beställer kök av de större köks leverantörerna. Själv valde vi HTH och det var tur att man inte hade tummen på fel ställe då det var ren katastrof hur mycket som blev fel. Vi åkte tillbaka med att A4 papper med fullt med saker som blivit fel eller saknades och vi fick hjälp men det tog tid då det skulle bytas ut skåp osv.
Så jag bukar säga att nästa gång så blir det IKEA fast med vitvaror enligt önskemål.:)
 
jerk skrev:
För övrigt så tycker jag att man ofta hör talas om hur många problem det varit när folk beställer kök av de större köks leverantörerna.
Enligt min mening ska man välja IKEA om man kan/ska bygga köket själv. De är oslagbara vad gäller instruktioner, reklamationer osv.
Annars ska man välja de mer etablerade köksleverantörernas helhetslösningar där de står för garantier och montering och där skåpen kommer färdigmonterade vid leverans.
Blir något fel så står de för det.
Jag tror inte riktigt på mellanvarianterna som vissa köksleverantörer erbjuder. I så fall måste man ha riktigt duktiga snickare som kan just den leverantörens kök. Men blir det fel så står man där och måste bära hela kostnaden själv.
 
För en bekant till mig tog det fyra månader att få sitt HTH kök monterat och klart av deras snickare. Han fick tre diskbänkar innan det var klart. Kan tilläggas att det var HTH som gjorde fel hela tiden så snickarna kunde inget annat göra än vänta på nya detaljer osv. som det blivit fel mått på. Så det köket fick dom inte mycket vinst på.

Man måste lusläsa deras köksritning innan man skriver under kontraktet så det inte blivit fel på ritningen för då har man liksom själv godkänt att det skall bli fel. Så man är inte helt säker bara för att man beställer hela jobbet genom köksleverantören. Men blir det fel så är iallafall min erfarenhet att dom är hjälpsamma och vill ställa tillrätta.
 
jerk skrev:
För en bekant till mig tog det fyra månader att få sitt HTH kök monterat och klart av deras snickare. Han fick tre diskbänkar innan det var klart. Kan tilläggas att det var HTH som gjorde fel hela tiden så snickarna kunde inget annat göra än vänta på nya detaljer osv. som det blivit fel mått på. Så det köket fick dom inte mycket vinst på.

Man måste lusläsa deras köksritning innan man skriver under kontraktet så det inte blivit fel på ritningen för då har man liksom själv godkänt att det skall bli fel. Så man är inte helt säker bara för att man beställer hela jobbet genom köksleverantören. Men blir det fel så är iallafall min erfarenhet att dom är hjälpsamma och vill ställa tillrätta.
Med andra ord; undvik HTH! :)
 
Darren: Underligt att Kvik var så mycket dyrare på sten. Är det här deras vinst ligger med tanke på att vi har fått in offert på deras snickerier som ligger runt 80 000 under konkurrenterna. De dyraste snickerierna har just Pusustelli, jämfört med Marbodal, HTH, Ballingsöv, Intrex och Absoluta Kök (=Häcker).
Vi hade dock tänkt att beställa sten själva, oberoende av kökstillverkaren.

Det finns 2 anledningar till att vi skulle kunna köpa ett “dyrare” kök.
Ena är att kvaliten skulle vara avsevärt mycket högre än exempelvis IKEA. Den andra skulle vara att man betalar för att allt ska flyta på smärfritt. Nu verkar ju ingetdera riktigt vara helt sant.

Jerk: Vi kan mycket väl tänka oss stommar från IKEA och specialbeställda fronter. Tack för tips om firmor, ska kontakta dem. Vi kommer vare sig ha några specialmått eller specialluckor, vanliga högblanksvita luckor, så borde inte vara så komplicerat att få till det köket.

Men sedan har jag hört att IKEAs stommar kan vara skörare då de är av spånskivor och inte MDF samt att de kan vara lite snea och rangliga?! Har även hört att laminatet är tunnare jämfört med dyrare kökstillverkare om det nu spelar någon roll. Någon som har erfarenhet eller hört liknande?

Som sagt, vi kan mycket väl tänka oss att sätta ihop vårt eget kök. Vi ska faktiskt bygga hela huset, delvis själva, så köket skulle bara vara ett led I processen.

Om man nu iallafall måste lusläsa en lite dyrare köksleverantörs köksritningar så lägger jag hellre den tiden på att planera ett IKEA kök med specialbeställda luckor. Dessutom känner vi att man måste sätta sig in I precis allting iallafall, allt från arkitektens ritningar till vilka material som rekommenderas av byggarna etc…

Darren: Vad är den praktiska och utseendemässiga skillnaden på folierade MDF luckor och lackade?
 
amandalar skrev:
Darren: Underligt att Kvik var så mycket dyrare på sten. Är det här deras vinst ligger med tanke på att vi har fått in offert på deras snickerier som ligger runt 80 000 under konkurrenterna. De dyraste snickerierna har just Pusustelli, jämfört med Marbodal, HTH, Ballingsöv, Intrex och Absoluta Kök (=Häcker).
Vi hade dock tänkt att beställa sten själva, oberoende av kökstillverkaren.

Darren: Vad är den praktiska och utseendemässiga skillnaden på folierade MDF luckor och lackade?
Vi tyckte också att det var konstigt. Det kändes som att Kvik tog igen de låga priserna på sina snickerier med överpriser på granit, hantverkare och tilläggstjänster som leverans, montering mm. Men om man bara tittar på snickerierna så är det så klart billigare. Puustellis snickerier var klart dyrast bland våra offerter men eftersom vi hade bestämt oss för granit och vi hade ganska mycket bänkyta så blev totalpriset ännu mest attraktivt trots de dyrare snickerierna, eftersom de hade halva ordinarie priset på sten just då. Vi ville desstom slippa allt extraarbete med att beställa sten separat.

Skillnaden mellan folierade och lackade luckor:
Folierade luckor = En slags plastfilm som formas runt en mdf-skiva/spånskiva. Brukar vara billigare luckor och därmed lite sämre kvalitet på materialet.
Kan få lite apelsinskalseffekt. Nackdel är också om det blir ett litet hål någonstans på folien så kan fukt tränga in och i värsta fall bubblar folien upp. De går då inte att laga utan man måste köpa nytt. Kan vara nackdel om man valt IKEA och de plötsligt upphör med serien.

Lackade luckor = Tror att det påminner om billackning dvs man lackar flera lager på en lucka. Ofta ger det en slätare/blankare och hårdare yta, utan skarvar som känns mer exklusiv. Den går även att laga.

Puustelli har en högglanslucka som är überglansig, nästan som en spegel. Den tål väldigt mycket men är nästan för blank och väldigt dyr. Även HTH har en lackad högglanslucka som är en av deras dyraste.

//D
 
Orkar inte läsa alla inlägg så jag kanska skriver samma som redan är sagt. Tycker det ser supersnyggt ut. Och absolut tillräckligt med arbetsyta, runt köksön kan man ju vara flera personer.

Angående maskiner och liknande så kanske du kan offra ett av högskåpen till förmån för en bänk istället. Ser ut som att det finns lite plats på sidan också så att du kan offra ett högskåp men ändå få kanske 1-1,2 meter bänk. Ovanpå den bänken ställer du sedan skåp med jalusiluckor (eller vanliga som öppnas uppåt om du tycker det är fult). Där kan du sedan ha maskinerna ständigt ikopplade stående på små skivor med hjul som du enkelt kan dra ut vid användning.
 
DarrenB skrev:
Enligt min mening ska man välja IKEA om man kan/ska bygga köket själv. De är oslagbara vad gäller instruktioner, reklamationer osv.
Annars ska man välja de mer etablerade köksleverantörernas helhetslösningar där de står för garantier och montering och där skåpen kommer färdigmonterade vid leverans.
Blir något fel så står de för det.
Jag tror inte riktigt på mellanvarianterna som vissa köksleverantörer erbjuder. I så fall måste man ha riktigt duktiga snickare som kan just den leverantörens kök. Men blir det fel så står man där och måste bära hela kostnaden själv.
Längtade oerhört efter ett IKEAkök när vi monterade Ballingslöv. Inte svårare att montera, men svårare instruktioner.
 
Hej Byggankan, och tack för intressanta inlägg. :)

Darren och Byggankan:
Darren har ju redan varit med I våra tankegånngar ett tag och vet att vi kan tänka oss att bygga in en “arbetsbänk” eller utdragbar hylla I ett av högskåpen för kaffemaskin, brödrost etc. Ett dilemma är ju då att man “står inne i” skåpet när man gör en kaffe till vännerna på besök eller att man får en dörr som ofta står öppen så att man inte kommer förbi. Då är ju jalusiluckor visseligen ultimat, men då är vi rädda att det “förstör”desiginen på resten av skåpsväggen. Byggankan föreslog att öppna luckan uppåt, men finns det kanske tom luckor som skjuts uppåt och kan försvinna likt en jalusilucka, men att de utåt sätt ser ut som resten av skåpväggen?


Vi kommer tyvärr inte ha plats bredvid högskåpen såsom på bilden.

Vi har suttit och begrunnat detta med var man ska placera maskinerna över helgen. Kanske skulle man kunna ha en uppfällbar hylla på kortsidan längst bort på köksön, den sidan mot fönstret som aldrig syns. Hyllan skulle då kunna vara 1,20m bred (som köksön är bred) och rymma både kaffemaskin, mjölkskummare, juicecentrifug, brödrost osv…Har sett en sådan hylla på Häcker kök, som de använde inne I ett skåp under köksön. Den kan man bara pusha ner och upp väldigt enkelt.

Byggankan: Är ni annars nöjda med ert Ballingslövskök, förutom att intstruktionerna inte var så bra? De verkar ha väldigt bra priser på snickerier!
 
Nu ser jag att även Ballingslöv har den uppfällbara hylla jag skrev om. Assistenlyft heter den helt enkelt :)
 
Att använda sig av de uppfällbara hyllorna tror jag är en bra idé.

Att vi har ballingslöv är för att det kom med huset så vi har inte undersökt marknaden så mycket inför vårt val. Det enda som jag kan säga att jag verkligen gillar är de frostade glaset som är på sidorna på luckorna och att det fanns många färger att välja på till luckorna (vi har släta pärlgrå luckor). Rent generellt så hade de ganska tråkiga utställningskök i butikerna och ingenting som triggade igång fantasin. Handtagen valde vi bort och tog från Kvik istället.

Jag är förvånad över att de har haft sådana problem med att vi ska ha en upphöjd diskmaskin i arbetshöjd istället för en upphöjd ugn. Det gick inte att få ett högskåp för det utan vi har fått köra på en lösning med först en stomme med en låda som diskmaskinen står på, sedan en stomme med ett fack för micron och sedan en stomme med en lucka för överskåp.

Under tiden vi har funderat på vilka luckor vi ska ha så har jag varit in i 3 olika Ballingslövbutiker och bara blivit bra bemött i en av dom. När jag varit där så har jag varit ärlig med att vi köper köket genom husleverantören och bara ska titta. I 2 av butikerna så blev vi efter det behandlade som luft och om vi hade någon fråga var de inte så intresserade av att svara. I den tredje (Upplands Väsby) så var hon som jobbade däremot supertrevlig. Så vi vet definitivt vilken butik vi ska gå till när vi ska komplettera köket...

Det är möjligt att jag skulle kunna köpa ett Ballingslövkök igen men jag skulle nog kolla runt väldigt mycket hos andra innan.
 
amandalar skrev:
Hej Byggankan, och tack för intressanta inlägg. :)

Darren och Byggankan:
Darren har ju redan varit med I våra tankegånngar ett tag och vet att vi kan tänka oss att bygga in en “arbetsbänk” eller utdragbar hylla I ett av högskåpen för kaffemaskin, brödrost etc. Ett dilemma är ju då att man “står inne i” skåpet när man gör en kaffe till vännerna på besök eller att man får en dörr som ofta står öppen så att man inte kommer förbi. Då är ju jalusiluckor visseligen ultimat, men då är vi rädda att det “förstör”desiginen på resten av skåpsväggen. Byggankan föreslog att öppna luckan uppåt, men finns det kanske tom luckor som skjuts uppåt och kan försvinna likt en jalusilucka, men att de utåt sätt ser ut som resten av skåpväggen?


Vi kommer tyvärr inte ha plats bredvid högskåpen såsom på bilden.

Vi har suttit och begrunnat detta med var man ska placera maskinerna över helgen. Kanske skulle man kunna ha en uppfällbar hylla på kortsidan längst bort på köksön, den sidan mot fönstret som aldrig syns. Hyllan skulle då kunna vara 1,20m bred (som köksön är bred) och rymma både kaffemaskin, mjölkskummare, juicecentrifug, brödrost osv…Har sett en sådan hylla på Häcker kök, som de använde inne I ett skåp under köksön. Den kan man bara pusha ner och upp väldigt enkelt.

Byggankan: Är ni annars nöjda med ert Ballingslövskök, förutom att intstruktionerna inte var så bra? De verkar ha väldigt bra priser på snickerier!
Japp, det är ett dilemma om man känner att man måste ha luckan öppen hela tiden. Jalussi gör ytan plan men förstör definitivt de vit-slät-blanka uttrycket. Finns kanske ingen ultimat lösning. Eventuellt kan kökstillverkaren ha luckor som öppnas plant uppåt dvs man vinklar inte upp luckan utan skjuter upp den så att den hamnar ovanför skåpets överkant. Tror att Blum har beslag för detta. Vet dock inte om det finns så stora sådana luckor. Jag har sett lite mindre varianter som man kan ha ovanför kylen tex.

Frågan är om du ska låta kaffebryggaren stoppa den totala köksvisionen? Tänk efter hur mycket ni pillar med kaffebryggaren. Är ni oroliga för värmebildning bakom stängd lucka kanske ni kan lösa det genom en luftspalt i skåpet bakkant precis som man har för ugn och kyl/frys.
Det kanske är så att ni behöver ändra lite grann på era kaffebryggningsrutiner för att de ska fungera men det kanske ni inte ens kommer att reflektera över efter ett par veckor? :)
Många tycker ju om att gömma "fula" köksapparater och skulle kunna se ovanstående lösning som en fördel?

Assistentlift skulle kunna fungera men ni kommer ju få samma effekt som den öppna luckan dvs ni kommer att irritera er på den istället. Dessutom tror jag att den kräver ett underskåp som måste stå öppet då assistentliften är uppe.

Det verkar som att ni har ett stort kök? Har ni en vägg över så kanske ni kan fundera på ett vägghängt skåp där ni skulle kunna ha kaffebryggare mm. Ballingslöv har en sådan bild men kommer inte ihåg vilket kök det var. Då får ni ert avskalade kök samtidigt som ni får en extra avställningsyta som skulle kunna passa för kaffebryggaren.

Fler förslag: Gör en för-/emot-lista för att se om denna kökslösning verkligen passar er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.