Nästan alltid när det pratas uppvärmning diskuteras det hur många år det ska tjänas in på.

Solvärme t.ex brukar ratas p.g.a för lång tid att "tjäna in".

Man måste nästan "tjäna" 2000:-/månad om inte folk ska höja på ögonbrynen när man pratar ny installation av uppvärmning.

Man installerar kaminer (låg initialkostnad HURRA :wow:) och bär 15kbm ved genom vardagsrummet för att spara pengar och familjer drillas i konsten att duscha på 2 minuter blankt.

Sedan rivs det ut 15 år gamla kök, 10 år gamla badrum och det parkeras en bil med fälgar för 2 månadslöner på utsidan.

Var är "tjäna in" snacket då?

Visst är det härligt med ett nytt kök,badrum,bil osv. Men det är det väl att kunna tappa upp en 3kbm barnpool med varmvatten gratis också? Eller att kunna gå barfota inomhus när det är 20- ute?

Hur resonerar ni?

P.s Jag har ingen solvärme......... än iaf.
 
Håller med om det skeva resonemanget vissa har! Vedförespråkarna rackar ner på bergvärme för att man inte "tjänar" lika mycket som om man köper en ny vedanläggning. Jag räknade ut att jag skulle vara tvungen att jobba 90% istället för heltid om jag skulle kompensera för den totala tid som all vedhantering och eldning tar. Räknar man så är bergvärmen helt gratis för mig i och med att jag kan jobba heltid istället :D Skulle ändå gärna betala för bekvämligheten!
 
Man behöver inte skämmas bara för att man skaffar solpaneler :)

Och att man ska tjäna in det, beror väl lite på vad man börjar med och vilka utrymmen man har osv..

Men vad gäller riktig Vedeldning, så kan det såklart bli kanske 20-30 eldningar mindre per år..
Har man deremot Pelletseldning så lutar det lite mer åt Solpaneler, men alla har personliga åsikter om solpanelers vara eller inte vara.. Och naturligtvis är dom som säljer dito väldigt positiva till det..

Du nämde 15kbm ved, det tar ung 3½-4 år för 10m2 solpaneler att få fram så mycket energi.. Bara ett exempel :)


Till poängen kanske, enda gången man diskuterar att tjäna in en investering är huset är när det handlar om uppvärmning, vad gäller allt annat man för så resonerar man ju så att det "ökar ju husets värde"

Jag har inget emot solenergi, och jag har ritat lite på en möjlig integration i min anläggning i framtiden och jag kör med enbart Ved i en riktig Vedpanna..
 
Redigerat:
Allt är en fråga om hur man räknar .....
Veden för ett år klaras av på två helger om jag ligger i lite .
En helg i skogen och en på vedbacken .
Det tar max 10 minuter per kväll att elda och sota .

Svårt för mig att motivera bergvärme som kostar en årslön efter
skatt i inköp då det är så lite fritid man förlorar på veden .
Dessutom går det en hel del dyr elström för att
driva bergvärmeanläggningen .

Det skulle krävas MYCKET övertid för att betala vad
ett sådant lån kostar , och då försvinner fritiden totalt ...

Solfångare är däremot alltid rätt , den bästa kubiken ved
är den jag slipper klyva , trava och elda .

Sedan kan ett gott miljösamvete ej värderas i pengard^_^bd^_^bd^_^b
 
Redigerat:
Minst 1 timma varje kväll för eldningen pga gammal kass, tjurig panna.
All vedhantering får göras för hand eftersom jag inte ens har en motorsåg eller en vedklyv. Veden köps färdigkluven = dyrt. Allt huggande och bärande av ved gav mig tennisarmbåge. Etc. etc. :)
Visst, med en ny modern panna och stora acktankar så går det smidigare med eldningen. Men då pratar vi ju ändå om en investering som närmar sig bergvärmen i storleksordning... plus att det fortfarande ska hanteras ved.

Bergvärmen drivs med miljömärkt el och kostade definitivt ingen årslön. Drygt 100 papp. En komplett vedanläggning med skräddarsydda tankar för vår källare hade säkerligen hamnat på 70-80 tusen den också.

Jag skulle gärna elda med ved om jag hade en bra hantering och tid att lägga på det men nu prioriterar jag renovering, familjetid och bekvämlighet :)
 
Som sagt många gånger.. Alla har olika förutsättningar prioriteringar och intressen här i livet :)

Man kan jämföra olika pannor och pumpar med siffror, men det är svårt att jämföra olika människor :)
 
Exakt. Det handlar ju väldigt mycket om vilken livssituation man är i också. Just för oss var vedeldningen väldigt opraktisk och elpatronen fick gå mycket.
 
Håller verkligen med TS om att när det kommer till värmeanläggningar så ska det alltid göras kalkyl för att räkna hem investeringen. Samtidigt kan en del utan att blinka gå till banken med mössan i hand, låna upp till ny husvagn, skoter, bil, sportstuga (visst är det det gamla namnet för fritidshus härligt)...and the list goes on. Då minsann är det inte lika viktigt att räkna hem affären.

Det finns givetvis avvikelser bland oss humanoider som faktiskt har värme som intresse, se bara alla inlägg här på byggahus ;)
 
A
Jag kan tänka mig två anledningar till att det räknas på uppvärming men inte på annat.
Att det *går* att räkna på uppvärmingen är en anledning, det går inte att "räkna hem" granitskivor i köket så därför försöker man inte ens.

En annan anledning är att uppvärmningsystem har ett enda, dock nyttigt, syfte, och det är att värma kåken. Det finns de som går igång på metalliclack på bilen, rostfria vitvaror, induktionshäll i köket och svindyrt kakel i badrummet. Det är färre (men de finns) som tar ett glas vin med sig ner i källaren på lördagskvällen och sitter och fipplar i menyerna, läser av alla värdena på displayen och njuter av kompressorns rogivande surrande.

De flesta vill nog helst slippa bry sig och därmed är uppvärmningssystemet ett nödvändigt och tråkigt ont som bara måste finnas där och -"ska det bytas värmesystem, ja då ska det banne mig löna sig annars bygger vi en bastu för pengarna istället".
 
Redigerat av moderator:
Går väl inte riktigt jämföra uppvärmning med ett nytt kök tycker jag.
Uppvärmning är en fast synlig kostnad som finns där oavsett.
Minska på fasta utgifter är ju alltid bra.
Kanske man kan räkna hem ett nyrenoverat kök som vinst ifall man enbart använder det till att koka ris och makaroner i.
Vilket jag vet vissa gör, och det kan jag tycka är väldigt märkligt :p
 
Jag resonerar så här: vartenda krona jag inte behöver betala i el kan jag göra annat för! Att ha en elbaserad uppvärmningskälla(huvudsakligen el; vedpanna går också på el jag vet)kostar mer i elkostnad men man har tid för annat som tex att gå på gym, jogga eller annat kul. Vedeldaren behöver vara hemma på morgonen eller kvällen om ingen annan eldar - alltså mindre frihet. Ved kostar som sagt om man ska köpa, men har man egen skog eller kan "ragga lite ved" så blir uppvärmningskostnaden minimal. Jag tycker att en ved panna är en viss frihet eftersom man kan elda ved=allt från snickspill, till björkved. Här i Stockholm finns det mängder med gratisved gäller bara att hitta den. Fick tag i en månadsförbrukning i stan bara åka o hämta.
Som sagt va räkna hem : Investera i nytt tänk på hur mycket du vill jobba, kostnadsmässigt är nog en bergvärmeanläggning samma som vedanläggning men elförbrukningen blir högre i en bergvärme anläggning, sen beror det väl på i hurdant hus man bor i också. Snittar just nu ca 30 kwh/dygn totalförbrukning el (inkl hushållsel) boyta ca 250 kvm förrut låg jag med direkt el på ca 180 kwh/dygn, det blir ju som sagt några kronor, då kanske man kan räkna hem en ny anläggning!
 
silversmeden skrev:
Snittar just nu ca 30 kwh/dygn totalförbrukning el (inkl hushållsel) boyta ca 250 kvm förrut låg jag med direkt el på ca 180 kwh/dygn, det blir ju som sagt några kronor, då kanske man kan räkna hem en ny anläggning!
Vi snittar just nu (senaste 3 dagarna) på 36 kWh/dygn med bergvärme inklusive hushållsel i ett oisolerat hus från -35, 110 kvadrat plus källare.

Jag resonerar lite tvärtom (fast ändå samma). Varje timme jag slipper lägga på vedeldning kan jag istället lägga på att renovera huset och slipper då ta in hantverkare. Därmed är även bergvärmen en besparing :D Det gäller bara att vrida till argumenten ordentligt i sitt eget huvud för att motivera för sig själv d^_^b
 
Direkt elvärme=liten investering -HÖG drifts kostnad -underhållsfri
luft-värmepump=låg investering -hög drifts kostnad när det blir kallt -minimalt underhåll
berg/mark värmepump =hög investering -lägre drifts kostnad kan öka det blir kallt -minimalt underhåll
pellets=låg investering-lägre drifts kostnad-kräver visst underhåll
ved=hög investering -låg drifts kostnad-tids och underhållskrävande + utrymme utrustning
flis=hög investering -låg drifts kostnad-lite tids och underhållskrävande + utrymme tillgång flisaggregat
solvärme =?komplement till ved /poolvärmare
fjärrvärme= låg investering -låg drifts kostnad -minimalt underhåll -tillgång?

Sen är det bara att räkna hur länge håller systemet ?-X antal år
räntekostnad på kapital /investering
årskostnad drift +service
för och nackdelar
hur man värderar sin fritid ?
beroende - kunna påverka kostnaden
ålder -skötsel (vem /kan alla)
driva anläggning vid strömavbrott
+ något glömt
PS: -lägger hellre pengarna på en större tank än solvärme
 
Jag har grannar i pensionåldern som just installerat solvärme för att det är "gratis". På lukten duschar de inte mer efter installationen.. De har förövrigt direktverkande el som uppvärmning. Kostade 30000 att sätta in solvärme.
Räkna hem det du!
Jag förespråkar vedeldning bara för de som kan ha det. Nästa ägare av mitt hus kanske vill ha bergvärme istället för ved som det är nu.
Är man inte plågad av att hantera ved, som om man optimerar det hela inte kräver så mycket jobb ändå, ska satsa på det.
 
Redigerat:
Mikael_L
blackadder skrev:
Nästan alltid när det pratas uppvärmning diskuteras det hur många år det ska tjänas in på.

Solvärme t.ex brukar ratas p.g.a för lång tid att "tjäna in".

Man måste nästan "tjäna" 2000:-/månad om inte folk ska höja på ögonbrynen när man pratar ny installation av uppvärmning.

Man installerar kaminer (låg initialkostnad HURRA :wow:) och bär 15kbm ved genom vardagsrummet för att spara pengar och familjer drillas i konsten att duscha på 2 minuter blankt.

Sedan rivs det ut 15 år gamla kök, 10 år gamla badrum och det parkeras en bil med fälgar för 2 månadslöner på utsidan.

Var är "tjäna in" snacket då?

Visst är det härligt med ett nytt kök,badrum,bil osv. Men det är det väl att kunna tappa upp en 3kbm barnpool med varmvatten gratis också? Eller att kunna gå barfota inomhus när det är 20- ute?

Hur resonerar ni?

P.s Jag har ingen solvärme......... än iaf.
Ja, jag kan ju inte annat än hålla med dig. :D

Alla gör sina (konstiga) val.
Jag har en beggad acctank med solslinga och vv-slinga stående i tvättstugan nu, så det blir kanske solvärme vad det lider.
Sen är jag sugen på en Jötul 35T braskamin, så det blir kanske vedvärme, vad det lider.

Om båda sakerna inträffar hoppas jag på ett djävulskt högt elpris sedan, så jag tjänar nåt på det. :D :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.