Hej!

Jag upplevde att vår inomhusluft var fuktig i den villa vi nyss har flyttat till. Körde därför igång en avfuktare - denna indikerade 56 % luftfuktighet.

Läste sedan på ett forum att man kan dra igång köksfläkten för att få lite bättre luftgenomströmning i kåken. Huset har självdrag och är från 1960. Fönstren är nyligen bytta till treglas så jag gissar att de är lite tätare än de gamla.

Har nu haft fläkten på i tre dagar och då är fukthalten nere på 46 %.

Vilken halt ska det vara i inomhusmiljön? Jag förstår att det varierar med årstider men finns det några riktvärden?

Vad kan vara vettiga åtgärder om fukthalten är för hög?
 
Människan vill som tumregel (individskillnader finns alltid) ha mellan 40-60% luftfuktighet, sägs det. Hus vill däremot gärna ha det torrt, ca 20-40%, så vad är viktigast för dig; att huset eller de boende mår bra?
 
Det stämmer med ca 50%. Själv känner jag ej skillnad mellan 40 eller 60. 70 känner jag dock.
 
50% är ett bra riktmärke - till och med lätt att komma ihåg.

Se exempelvis http://www.sickhousedoctor.com/images/RH_Chart.jpg för diagram över hur luftfuktigheten påverkar olika hälsoproblem vid normal rumstemperatur. Allt i diagrammet är väl inte oomstritt, men 50% är bra att sikta på.

Enda undantaget är väl om det blir extremt kallt ute, då 50% luftfuktighet inomhus skulle innebära stor risk för kondensation på alla ytor som påverkas av utetemperaturen, såsom fönster, dörrhandtag, lås, etc. När det är -20 grader ute kan det därför vara bra att ha det lite torrare inomhus (och det blir torrare inomhus av sig självt då), även fast det ökar risken för förkylningar och annat.
 
Tack för bra info - runt 40-50% verkar vara ganska idealiskt...
 
Hur pass bra är en termometer/hygrometer köpt på Kjell & Co? En sån där i 150 kronorsklassen. Min visar 30% i källaren vilket ju är ganska lågt. Men den har å andra sidan visat 70 i somras så jag vet att den visar hela spektrat så att säga. Hur mycket kan man lita på den?
 
bonkeman skrev:
Hur pass bra är en termometer/hygrometer köpt på Kjell & Co? En sån där i 150 kronorsklassen. Min visar 30% i källaren vilket ju är ganska lågt. Men den har å andra sidan visat 70 i somras så jag vet att den visar hela spektrat så att säga. Hur mycket kan man lita på den?
Linda in den i en våt trasa eller handduk och låt den ligga däri någon timme. Vilken fuktighet visar den då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.