Vi har ritat ett hus och vill börja kontakta byggfirmor för att få in offerter. Jag började skriva ihop en offertförfrågan, men ganska snabbt insåg jag att jag är vilsen. Efter många letningar på internet hittar jag inte en enda mall för detta? Hur gör man egentligen en offertförfrågan? :O
 
Hej
VId offertförfrågan så är det viktigt med följande (nu jobbar jag inte med husbyggen, men annat inköp så någon kan säkert komplettera med hus-specifika detaljer):

- Uppdragsspecifikation (alltså huset ni ritat, inkl. elritningar, VA, och vilka andra tjänster eller produkter som ni vill upphandla)
- Tidsram
- Förutsättningar för jobbet (certifieringar, kvalitetsindex etc etc)
- Begränsningar för jobbet
- Svarstid (alltså då ni förväntar er erhållit offerten)

Vad gäller tidsramen så kan ju det vara en avgörande faktor vid upphandlingen för er, tid är ju pengar.

Sätt också en målbild och vikta den "Totala kostnaden" (inte bara priset) mellan leverantörerna.

En bra leverantör av en produkt eller tjänst jobbar aktivt med er som kund och ringer och kontrollerar detaljer, ibland kan det krävas flera möten för att säkerställa en korrekt offert. Var inte rädda att begära in offerter, det går alltid att ändra eran offerförfrågan efter hand.

Kontrollera också kvalitetsindex och cerifieringar etc etc. jag har inte koll på byggbranschen här så någon får gärna komplettera :)

det var nog det jag kan bidra med :) lycka till
 
Tack för svaret!
- Men vad händer om man inte har alla dessa ritningar? Vi har gjort en planritning, fasadritning, ritning på tomt och en skiss på vart vi vill ha eluttag m.m. Räcker det?
- Vad bör man begära för förutsättningar från byggföretaget? F-skatt är väl självklart, men sen då?
 
Halloj,
Specifikationen i generella drag måste vara tillräckligt underlag för leverantören att beräkna baspriset. Därefter kan det finnas andra variabler som påverkar priset så som eran tidsram och andra krav ni har på bygget.
En bra leverantör jobbar tätt med beställaren (alltså ni i detta fallet) om det finns oklarheter kring vad som skall levereras. En riktigt bra leverantör levererar förslag på, och projektleder, någonting som är bättre som ni inte trodde ni behövde, som går snabbare och med andra mervärden viktiga för er.

Vad gäller förutsättningar så är, som du också skriver, F-skatt självklart, därefter certifierangar för VVS & våtrum, el etc. etc., Just denna branschspecifika biten är jag inte hundra säker på vilka kavlitetsindex/certifieringar som är bra att ha på plats från leverantörerna, hoppas någon annan kan fylla på här.

Häls,
//H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.