Hej

Jag har aldrig kittat om fönster förut så jag undrar hur lång tid det brukar ta att kitta om ett fönster (ta bort kitt, olja in, måla och kanske lacka)?

Och hur skyddar jag fönsteröppningen under tiden som fönstret är borttaget?

Ska man ta ner fönstret och ha det inomhus några dagar så det säkert är torrt?
 
Jag passade på nu när det var varmt även på nätterna. Pga vind, flygfän och frön så valde jag dock att hålla till inomhus i källaren med målandet och kittandet.
Räkna med att det tar en dag att ta bort gammalt kitt, skrapa och slipa bort gammal sprucken färg, och grundolja fönstret (eller ja, du hinner nog ett part stycken). Nästa dag kittar du om fönstret och när kittet torkat hyfsat så kan du måla över det (och resten av ramen). Man brukar måla ett par mm ut på glaset, maskeringstejp hjälper!. Häng tillbaka fönstren när färgen är torr (14 h enligt min färgburk, men i realiteten tog det nog ännu lite längre tid, så mina kom tillbaka först på morgonen dag 3).

Under tiden täcktes fönsteröppningarna bara med en filt fastsatt med häftstift. Men det var som sagt varmt.
 
Dag 1: Ta bort glas, skrapa rent från färg (använd varmluftspistol) och olja in med linolja.
Dag 2: Grundmåla kittfalsen (eventuellt hela fönstret).
Dag 3, När grundmålningen torkat: Tillbaks med glasen (tryckkitt stiftning och kitt). Tips, använd en liten slipmaskin utan slippapper för att få ner rutorna i tryckkittet och använd en riktig kittkniv.
Dag 4: Justera kittet (det är lättare när kittet torkat något), eventuellt grundmåla kittet.
Dag 5, När grundmålningen torkat: Måla första gången med linoljefärg.
Dag 6, När färgen har torkat: Måla andra gången.
Dag 7, När färgen har torkat: Skrapa bort färg från rutorna (lämna 2mm färg som täcker kittkanten), Tvätta rutorna och häng tillbaks fönsterbågen.

I fönsteröppningen sätter du en lagom stor skiva tex spånskiva.

Om fönsterhakarna är fulla med färg rengörs dom lämpligast med att läggas i bromsvätska några dagar, då löses färgen upp och är bara att lätt skrapa av.

Lycka till med ditt fönster. Jag har 57 fönsterbågar att göra, men är klar med 15 st.
 
det tar längre tid än man tror att göra fönster hemma. Det är ganska mycket jobb. Själv gör jag ett fönster fullt färdigt på 3 timmar :)
 
ja håller med valter53 det tar lååång tid att renovera ett fönster helt,.. ja byter alla mina glas samtidigt och kör då bort kittet med en överhandsfräs vilket har gjort att jobbet går väldigt fort,..

kittet ja annvänder kan man måla efter 1 vecka,. men vill man kan man ju hänga tillbaka dom grundmålad o kittad om man vill,. tills man kan måla kittet..

är helnöjd med mina fönster.. har dock 2 kvar som ska tas nu snart. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.