Nån som tror sig veta hur fönster fästes på 70-talet? Huset har tegelfasad, bleck nertill men inget i sidorna, finns heller ingen fogmassa eller smyg utvändigt. Invändigt smyg dock.

En altandörr i samma hus hade karmen spikad i ramen med smyg och sedan fäst i regelverket.

Tacksam för idéer.

Kjell G
 
Fönstret är spikat eller skruvat. Troligtvis är fönsterna monterade innan huset murades och då murade man tight in på fönstret.
Om du skall byta fönster så är det bara att såga bort det gamla, lägg inte tid på att försöka få ut det helt.
Inget värde i 70-tals fönster.
Sen monterar du det nya fönstret längre in i vägglivet. Det är fel att montera fönsterna så långt ut i tegelfasaden som ditt gamla var monterat, då luften i luftspalten kyler fönstret.
 
  • Gilla
Marco van Loenen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, fönstren ska nog inte sparas. Intressant med placering. då måste man minska på smyg invändigt? sätta bleck eller smyg utvändigt?

Kjell G
 
Ja precis minska smyg invändigt ,montera djupare bleck och montera ny smyg utvändigt antingen en träsmyg eller plåtsmyg (L-Profil)
 
  • Gilla
Dell74
  • Laddar…
Jag har nyligen bytt fönster i ett hus med mexitegelfasad byggt 75. Det var tydligen vanligt förut att man satte fönstren långt ut i tegelfasader för att täcka luftspalten och slippa utvändig smyg i trä. Följden av detta var att det bara blev 3-4 cm av karmen som överlappade regelstommen i väggen, dvs det var bara 3-4 cm drevning= stort kallras. Eftersom jag har golvvärme så ville jag sätta fönstren så långt in som möjligt för att få lite mer värme på fönstret jämfört med gamla fönstren, allt för att minimera risk för kallras. Samtidigt ville jag se till att drevspaltens djup blev lika stor som karmens sida=115mm

Jag blev tvungen att riva alla invändiga smygar och dessa har minskat 7-8 cm i djup och är nu bara runt 5 cm så man kan inte ställa några blommor i smygen längre, men det ser bra ut ändå.

För att dölja utvändig luftspalt gick jag till min lokala plåtis och han fixade till snygga sido plåtvinklar och nya fönsterbleck i Plannja plåt. Kostade bara 690 kr för 7 fönster ! Mina fönster är bruna utvändigt och blecken tyvärr svarta , men det ser inte så illa ut. Om du vill så kan jag lägga upp några bilder.
 
  • Gilla
Marco van Loenen
  • Laddar…
fusion:
bilder vore jättebra, gärna de detaljer du beskriver. låter ju som att det skulle bli det bästa här också. tack på förhand :)

Kjell G
 
Här kommer lite bilder. Man ser tydligt hur långt ut i fasaden gamla fönstren och dörrarna satt. Eftersom jag monterade allt i mitten av maj så har jag ingen erfarenhet från kalla dagar än, men det blir inte lika varmt inne som förr i den värmebölja vi har nu, vilket också är en positiv effekt. Upplever att fönstren är rena spegeln dagtid så man ser inte in utifrån! Lite kontorskomplex över det hela, men när det blir kväll ser man in.
Det jobbigaste med bytet var klart att snickra om smygarna och måla dessa, men jag är mer än nöjd med mitt eget arbete, jag är inget proffs i att snickra mm. Sen var det bökigt att få till dörrarna så de går lätt att stänga.

Fönstren är från Varbergs Trä (www.villafonster.se) Villa Plus Aluminium i brun kulör, bytte totalt 11 fönster och 2 dörrar.

Nu återstår källarfönstren men där blir det bara montage av 2 glas isolerkasset i befintlig båge.
 
  • DSC_0829.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0830.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0831.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0832.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0833.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0834.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0836.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
eridam
  • Laddar…
Tack för bilderna. Tydligt hur stor skillnad det är. Listen du håller upp ser ut att stämma med hur det blev efter altandörrbytet.

Du har gjort ett mycket bra arbete, grattis. Hoppas du kan läsa av det på elräkningen framöver :)

Kjell G
 
Glömde att nämna lite om sista bilden som visar vardagsrummets fasta fönster 9x16. Vid montage av fasta fönster syns ju alltid karmskruvarnas hål på insidan. Jag fick med vitra plastlock men tyckte inte att det blev snyggt med dessa. Provade att spackla och måla över ett hål men det är svårt att lyckas undvika att hålets kant lyser igenom. Av en slump fann jag täcklock av furu hos Clas Ohlson och det blev en bättre lösning.

Kalkylprogrammet som jag använde pekade på en besparing på c 2400 kWh jämfört med de gamla fönstren, förhoppnings vis mer med tanke på den urusla drevningen. Men i slutänden så blir den elektriska besparingen bara cirka 1/3 eftersom jag har bergvärme, så det kanske bara blir runt 7-900 kWh... ja den investeringen lär man ju aldrig tjäna in, men jag satsade ändå pga kallraset som jag inte fick bort.

Lycka till med ditt byte!
 
Tack,
och tack för tips om trätäckning, det blir fasta partier här också.
Kjell G
 
På vilket sätt blir det snyggare med furupluppar på vita fönster än vita plastploppar ?
Jag tycker inte att det stör.
 
Jag tyckte inte att det såg bra ut pga skillnad i vita färgen mellan locket och karmen. Trä pluggarna blev lite dekoration i samma nyans som parkettgolvet och kostade bara 70 kr till 4 st fönster. (Såg att dessa utgått ur sortimentet hos C.O.)
En bekant till mig har hört att någon lyckats montera LED lampor i hålen och dragit kablarna ut i drevspalten via ett separata hål, frågan är om det blir bra? LED ger i alla fall rätt bra effekt monterat i golv.
 
Första bytet gjort. Ett 2x1,3 fast parti inmonterat. Trångt dock för karmskruven, gick inte att köra med maskin utan fick använda fast nyckel o dra för hand. Svettigt i solgasset.

Nu en liten ny fråga: Nästa parti består av altandörr och lika brett parti s.o. Här sitter karmarna kloss an, en tunn list täcker skarven. Allt sitter ju ihop genom den smygram som är spikad utanpå, men de nya delarna har ingen sådan ram. Finns inget utrymme för regel mellan dörr/fönster heller. Verkar det ok att skruva ihop dem o behandla dem som ett stort fönsterparti? Ev tänkte jag sätta en karmskruv i dörrkarmens ö-kant och en extra i fönsterpartiets ö-kant.

Kjell G
 
Montera fönstret först, kontrollera/mät höjden när du lyft dit det så att det linjerar i överkant med dörren som skall monteras. Skruva i ena sidans karmskruv, justera in fönstret i sidled och sedan i lod.
Skrå- skruva fast fönstret uppåt och neråt från utsida karm( Då slipper du synliga karmskruv i fönstret.
Lyft dit dörren och skruva fast den tight mot fönstret, lägg gärna två strängar fogmassa emellan först.
Tänk på att inte använda för långa skruv när du skruvar ihop fönster med dörr. Skruven kan om du har otur gå in i glaskassetten och punktera/spräcka den. Fäst upp dörren i övrigt och justera in den noga.
Öppna dörren och dra en skruv i falsen uppåt så slipper du även här ha en synlig karmskruv.Innan du drar skruven för hårt slår du in en liten kil så att dörren inte lyfter när du drar fast skruven ordentligt.
Nu sitter fönster och dörr ordentligt och tål att "smällas i"
 
Tack för tips, ska göra som du beskriver. De nya fönstren är mindre än tidigare, gäller nu att kolla höjd ordentligt så att dörren följer ök. Distansen mellan karm/regel blir ca 30mm, så det blir en del att dreva. Orsaken är förstås att smygen försvinner helt, men hellre lite öppning så man kommer åt att dreva ordentligt. Försöker komma ihåg kameran också;)

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.