Hej,

jag undrar om det är en rekommendation eller krav att man måste byta kakel på vägarna om man vill byta klinkers.

I mitt fall så bad jag en hantverkare om att lägga klinkers istället för min plastmatta. Detta gjordes av en fackman. Han rev upp gamla plasten och lade nytt tätskikt.

Är detta fackmannamässigt gjort eller inte? Observera att denna renovering gjordes 2005 under eventuella regler då.
 
Redigerat:
Jag kan inte se att det är godkänt och jag skulle aldrig gjort så själv eftersom det är stört omöjligt att få tätskiktet rätt nere på väggen bakom nedersta väggplattan...
 
Det är inte stört omöjligt att få det tätt.

Det är förbannat svårt, och tillverkarna av de olika tätskiktssytstemen har ingen "universallösning" på detta, varför de inte kan intyga "sin" produkts funktion om det gjorts så.

Men det KAN vara så att denna hantverkare fick det tätt. Och då är det ju bra, men godkänt kan det ju aldrig bli, eftersom det inte finns någon som ska godkänna.

Eller har vi en ny våtrumsmyndighet som åker ut till folk och lämnar godkänt/icke godkänt?

Våtrummet ska vara tätt. Sen om du tätar med GLADPACK och får det att funka så är det helt okej!

Godkänt kommer från försäkringsbolagen som har skrämt upp alla Sveriges villaägare om "alla dessa vattenskador som kostar miljoner...."

Tål att fundera på vilka som tjänar på att så många jagar "godkänt" som inte finns....
 
Godkänt i ett sådant här fall handlar om huruvida det är fackmannamässigt utfört eller inte. Efterssom fackmannamässigheten handlar om att följa branschorganisationernas "rekomendationer" och framförallt följa tillverkarnas monteringsregler slaviskt, så kan detta inte vara "godkänt" såvida inte plattsättaren har följt en instruktion från tätskiktstillverkaren om hur man skall skarva det nya tätskiktet med det gamla.

Mig veterligen finns det ingen tillverkare som beskriver en metod för detta tillsammans med sin produkt. Alltså ej fackmannamässigt.
 
Tyvärr Niclas kan jag bara kommentera dig med att jag anser att du är ute och cyklar i detta ämnet... ;)

Läs gärna på vad som är fackmässigt utförande och det är detsamma som att det är godkänt och korrekt utfört...
Dock är det inte detta om du hittar en egen lösning för att få det tätt i övergången och då är det stört omöjligt att få övergången rätt...

Alltså inte bara förbannad svårt utan snarare omöjligt. ;)
 
Alla tjänar väl på att försöka undvika vattenskador? Hade vi åtagit oss alla försäkringsskador solidariskt hade försäkringspremien på en villa varit helt sjuk och detta hade straffat de kunder som gör allt rätt men har otur.

Vi kan klyva ord om du vill Niklas. Du vill inte använda termen godkänt och visst. Det finns inget som heter så utan är en lekmansterm. Men fackmannamässigt utfört då? Kan du anse att detta jobb är fackmannamässigt utfört? NEJ, alltså uppfyller det inte kraven i svenska fastighetsförsäkringars villkor. Kunden är därmed ensam ansvarig för eventuellt uppkomna skador pga att hantverkaren jagat egna lösningar

MVH Lorant
 
Det är inte miljoner vattenskadorna kostar utan 5.000.000.000:- kr (hoppas det blev rätt 5miljarder ska det vara)
Är det betongväggar och man har fått tag på remsan mellan tätskikt och plastmatta skulle det EV. kunna gå att få det godkännt...

Sen är det så kinglolle att om det inte är ett svartjobb så har firman garanti i 10år på jobbbet

Jag skulle inte heller göra ett sånt här jobb.

Jag anser också att vi har på tok för lite info om badrummet, är duschhörnan mot 2 ytterväggar och i källarplan på ett gammalt hus utan isolering i golvet så visst kommer det att gå bra men som svar på topic: Inte fackmannamässigt
 
Ja det är sant med garantin iofs om firman faktiskt är behörig och av sådan karaktär att det faktiskt finns någon att vända sig till under hela den perioden

/Lorant
 
Sen finns det ju något som heter rimlighet också. Säg att du gjort ett badrum allt är 100% gjort (om nu det ens är möjligt) men tyvärr går det hål i ett rör som ej går att byta ut utan att riva hela det nya badrummet, är det då rimligt att sätta en skarv dolt eller är det rimligt att riva hela badrummet?

Jag _VET_ vad försäkringsbolagen säger i det fallet ;)
 
kinglolle skrev:
...Kunden är därmed ensam ansvarig för eventuellt uppkomna skador pga att hantverkaren jagat egna lösningar

MVH Lorant

Njae... så är det ju inte riktigt, det är klart att försäkringen (eller ev. garanti) täcker det... i alla fall vårt FB.. ;)
 
Menar du din ansvarsförsäkring som hantverkare eller menar du din fastighetsförsäkring? För i detta fallet är det inget som sagt att arbetet är utfört med kvitto. Jag jobbar själv på ett av Sveriges största försäkringsbolag men har erfarenhet från flera av de andra stora aktörerna och det är inte någon annat bolag heller som Per automatik täcker.

Dessutom skall man inte glömma hur många gånger vi nekar ersättning och bestrider krav riktade mot hantverkarens försäkringar. Många av mina arbetstimmar går åt till just detta

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Menar du din ansvarsförsäkring som hantverkare eller menar du din fastighetsförsäkring? För i detta fallet är det inget som sagt att arbetet är utfört med kvitto. Jag jobbar själv på ett av Sveriges största försäkringsbolag men har erfarenhet från flera av de andra stora aktörerna och det är inte någon annat bolag heller som Per automatik täcker.

Dessutom skall man inte glömma hur många gånger vi nekar ersättning och bestrider krav riktade mot hantverkarens försäkringar. Många av mina arbetstimmar går åt till just detta

MVH Lorant
Du kanske arbetar på IF då...;) Vårt FB (villaförsäkring) säger till oss när vi frågat om vårt våtutrymme som tidigare ägare gjort själv (alltså finns inget kvitto) att de täcker en ev. vattenskada... Det spelar ingen roll för dem om det är en hantverkare som gjort det eller inte. Jag har dessutom en svåger som gjort ett våtrum själv där han fått en vattenskada som FB gick in och ersatte utan problem. d^_^b

Det finns ju en del FB som bestrider väldigt mycket, det ovan nämnda bestred ju t.o.m en bilstöld för att de inte tyckte att den bilen var stöldbegärlig... Så i många fall är ju faktiskt FB riktigt stora skurkar..
 
Redigerat:
Njae jag har inte jobbat på IF utan har erfarenhet från Folksam, Trygg-hansa, Vesta och Länsförsäkringar. Dessa bolags villkor och alla bolag som ingår i dessa koncerner såsom Trekronor(alltså swedbank), atava, aktsam, moderna försäkringar har jag väldigt bra koll på.

Dessa bolag har INTE någonting i deras villkor som ger möjlighet till ersättning. Det handlar ju inte om det är fackman som utfört eller inte utan där har du missförstått juridiken. Det finns inget svensk bolag som kräver certifikat eller behörighet. Det som krävs är att det är fackmannamässigt utfört vilket innebär att man bygger enligt de branschkrav som finns och följer alla monteringsanvisningar till punkt och pricka på de produkter som används.

I TS fall har man genom att riva plastmattan även troligtvis punkterat eller åtminstone belastat på fuktspärren på ett sådant sätt att tillverkaren inte längre kan ge garantier för funktionen i själva fuktspärren.

Så menar du att ditt bolag gett garantier för att ersätta vattenskada oavsett hur utrymmet är utfört tycker jag att du ska se till att få denna utfästelse skriftligt och tipsa alla andra du känner då detta är helt unikt i branschen.

Den skadereglerare som reglerar byggskador på detta sätt. Dessutom underskattar man som lekman väldigt mycket övriga faktorer såsom hur marknaden i sig ser ut. Kommer det mycket skador inom vissa områden så blir det per automatik koncentrerat med skadereglering och en hårdare policy från skadechefens håll gällande reglering på dessa skador. Skadereglerare är bara människor också och tolkar saker annorlunda plus vill gärna undvika bråk de också men finns det en fokus på vissa skador kan man inte utbetala ersättning vid tveksamheter. Just vattenskador är något som alla bolag har en strikt intern policy om och ganska tydliga krav

Vilket bolag är det som återförsäkrar din villaförsäkring? Alltså vilket bolag har du din fastighetsförsäkring hos oss?

Ang IF och diskussionen kring bilstölderna blir detta lite Offtopic men internt i försäkringsbranschen har Plus program kritiserats en smula då IF inte har möjlighet pga försäkringssekretess att utge alla fakta i ärendet. Vi kan säga som så att jag känner internt till de två ärendena och det finns bakgrundsfakta som ger en helt annan bild av dessa händelser och personerna bakom. Att polisen dessutom inte skickar en officiell talesman utan att en kommisarie själv uttalar sig har lett till viss kritik då han har missat att det även hos dem finns en hel del mer angående dessa bilstölder att tillägga. Allting i tv är inte så svart och vitt som man tror

MVH Lorant
 
Redigerat:
Rent offtopic så om du vill veta hela bakgrunden och inte riktigt förstår vad som kan ligga bakom är du välkommen att skicka ett PM så ska jag berätta mer privat hur det faktiskt kan se ut när man lyfter fram en historia i tv där motparten inte kan svara utan att bryta mot sin egna sekretess.

Kunden kan stå i rutan och uttrycka sin åsikt och sin bild av historien men bolagets sekretess anses enligt svensk praxis ändå inte upphävd utan denna skall upprätthållas förutom i rättegång

MVH Lorant
 
Du skriver att inget förs. bolag kräver att det skall vara en fackman som utfört arbetet, det räcker att det är gjort enl reglerna osv.

Just IF som jag har en försäkring hos hävdar att i den normala villaförsäkringen så kräver de ett skriftligt kvalitets intyg, som bara får utfärdas av firmor som är certifierade av BKR (eller GVK antar jag). Men de har en tilläggsförsäkring som täcker även om intyget saknas, det måste givetvis fortfarande vara utfört enl. reglerna.

Nu vet jag inte om det stämmer eller om jag låtit mig luras att köpa tillägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.