Hej!

Har surfat runt lite här på forumet och sökt efter svar på min fråga, men har inte riktigt hittat rätt. Om tråden ej skall ligga i byggnadsvård så får ni gärna flytta den! :)

Vi skall byta ut fönstren på vårt sönderrenoverade hus från -38. De få originalfönster som finns kvar är i för dåligt skick för att de skall vara värt mödan att renovera (vi funderade länge på detta alternativ) och de ”nya” 60- och 70-tals fönstren skall väck.

På tomten låg det ursprungligen ett torp som eldhärjades och därefter revs. På platsen byggdes istället vårt hus, av samma familj. Den lilla ladugården och uthuset har sk flaggfönster och är rödmålade med vita knutar. Trädgården har massa gamla frukträd och en rad hamlade träd längs gränsen.

Originalfönstren är 1+1 kopplade utan spröjs, bredd 125 cm + höjd 135 cm. Har vi 13x14 eller 12x13 fönster, om man skall översätta måtten i moduler?
De nya fönstren hade vi tänkt oss utåtgående kopplat 2+1. Vi skulle gärna vilja ha sk ”krysspröjs” i den övre luften, även om det egentligen inte är typiskt för vårt hus. Många andra gamla hus i området har olika typer av spröjs, så vi tror nog att det skulle kunna passa in i den lantliga miljön (här i området finns inga nybyggnationer)
Sp 2:0+Kryss heter varianten vi tittat på hos RM snickerier:
http://www.rm.se/sv/referenser/fonsterforslag.aspx

Eftersom huset (enligt oss) är sönderrenoverat känner vi oss inte tvingade att återställa huset till ursprungsskick, utan kan ha lite friare händer. Dock vill vi ej att huset skall se smäckigt och nytt ut, utan med en gammaldags känsla.

Vi funderar dock en hel del på vilka fönstermått som blir snyggast till denna typ av spröjs? Vi vill ju att alla rutor skall vara lika stora och kvadratiska. Har sett hemska exempel på ”moderna” fönster där spröjsen både är avlånga och rektangulära…:x
Att göra större eller mindre hål i fasaden är ett mindre bekymmer, då hela fasaden kommer att bytas (eternit sitter där idag).

Jag har sett att Johan Gunverth på forumet (fantastiskt hus by the way:)) i flera trådar rekommenderat 11x14 fönster, vad tror ni om det? Vi bor ju i samma område, mellan Borås och Göteborg. Men vårt hus är ju av nyare stil, kan 11x14 funka ändå?

Edit: Såg precis att måtten RM angivit på länken ovan är 12x14, för den spröjstyp vi vill ha?

Hoppas som vanligt på bra råd från er forumister!

Hälsningar,
Emma och Mikael
 
Redigerat:
Har du någon bild på ert hus?
 
Är huset i funkis stil tycker inte jag att fönster med kryss spröjs skulle passa. Men som sagt var en bild underlättar...
 
Det beror på hur huset ser ut, men ett hus från -38 skulle mycket väl kunna ha spröjs. Krysspröjs ställer jag mig i och för sig tvekande till, men här i byn finns det många hus från trettio- och fyrtiotalet, typ egnahem, som har "gustavianska" fönster.
 
Tack för era svar!
Jag skall ordna en bild på huset.
Om vi vänder på frågan: på vilka hus passar krysspröjs? Vilken tidsepok/husstil går krysspröjsen under? :)
 
Om man tittar på 30-talet så finns det ju ett kvarhäng av den klassicistiska arkitekturen från 20-talet där spröjsas givetvis passar, även om det nog vara lika vanligt att den stilen "uppdaterades" med ospröjsade fönster. Per-Albintorpen gör väl sig också bra med spröjs. Överhuvudtaget all enklare bebyggelse på landet från den tiden skulle nog klä bra i spröjs, och hade det också ibland.
 
AnneFi
Du skulle inte kunna överväga spröjsen som konichiwa girl skrev om?två tvärgående som delar fönstret i tre lika stora delar.Mina grannar har endast en avdelning som på äldre hus fast utan krysset.Deras större fönster har också en avdelning men som är öppningsbar på andra hållet gentemot det undre fönstret om någon förstår vad jag menad :D
 
Här kommer äntligen en bild ! :)

beshat.jpg

På den visade gaveln kommer det igensatta fönstret till vänster att tas upp igen samt istället för det stora fönstret på andra våning blir det två fönster av samma storlek som det ursprungliga fönster som ses till höger.
På de flesta fönster hade vi tänkt att ha denna typ av spröjs som fönstermodellen nedan minus själva kryssen (just denna modell hittade jag på allmogefonster.se). Krysspröjs har vi planerat att ha på balkongdörr+sidofönster samt på den tänkta inglasade farstun nedanför.
Panelen blir vit, och stående med ett liggande mellanparti.

rhtj50.jpg
 
Huset i sig tycker jag skulle passa bra i spröjs då det verkar vara i 1900-tals "allmoge" stil. Kollar man på taksprånget så ser det ut att ha tilläggsisoleras och skulle vinna mycket i utseendet om den togs bort. Krysspörjsen tycker jag du ska skippa då det ser för mycket nationalromantik ut.
 
Ett helt typiskt hus i Västra Götaland med andra ord, med sidiplattor och allt. Den fönstertyp som sitter där tycker jag borde vara kvar, det är väl original.
 
Huset påminner mycket om vårt förra när vi köpte det. Det var ett sekelskifteshus men hade renoverats kraftigt på 30-40-talet. Vi valde att behålla de fönster som satt i huset då för de var i bra skick. Det är likadana som de ni har som väl är original. Ursprungligen har det suttit större fönster i huset och dessa var flaggfönster. Visst hade det varit fint att byta tillbaka men efter att vi bytt eterniten mot pärlspontspanel och satt pofilerade foder etc så tyckte inte jag fönstren störde direkt längre. Jag håller med ovanstående att kryssspröjs nog blir lite väl mycket på ert hus. Varför inte byta till likadana fönster som de på uthusen i så fall.
 
  • framsida före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • framsida.jpg
M
Hej!

Jag tycker absolut du skall ha spröjs på huset, det kommer ge huset ett otroligt lyft!
Mitt tips är denna modell som utgångspunkt på hela huset, förutom på någon utvald del... t.ex. farstun. http://www.allmoge.se/modeller.php?forslagsnr=102
På farstun kan man välja denna modell http://www.allmoge.se/modeller.php?forslagsnr=114

Storleken 10,5x14 eller 11x14 är en vacker storlek med bra proportioner.

Satsa på 1+1-glas med tunna bågar och ett s.k. Energiglas på insidan och kulturglas på utsidan.
2+1-glas är klumpigt och alldeles för dyrt, det lönar sig inte helt enkelt. Dessutom får du en ful aluminiumlist mellan glasen... :(
Pengarna du sparar i inköp kan du lägga på riktigt vackra och gammaldags beslag istället :)
 
Majk666 skrev:
...2+1-glas är klumpigt och alldeles för dyrt, det lönar sig inte helt enkelt. Dessutom får du en ful aluminiumlist mellan glasen... :(
Pengarna du sparar i inköp kan du lägga på riktigt vackra och gammaldags beslag istället :)
Det gör rätt stor skillnad i U-värde, så det beror lite på hur många fönster man har.

Aluminiumlisten i 2-glaskassetten är inga problem om beställer från rätt tillverkare och får den lackad i samma färg som fönsterbågen. Den blir helt osynlig.
 
M
Räkna på hur många år det tar att spara in de extra utläggen för 2+1...
Med dagens virkeskvalité är det kanske dags att byta fönster igen ;-)

Komfort däremot, det är en annan femma :)

Självklart skall man välja vit list men att kalla den osynlig är lite magstarkt för mig, men det är min åsikt.
 
Med risk för vara bli grinig taliban, (då får jag stå för det) så hör inte 2-glaskassett och aluminiumlist hemma i byggnadsvård om vi pratar om äldre hus. U-värden i fönster kan man kompensera med mycket annat inom byggnadsvård av äldre hus. I all jakt på olika energivärden får man inte glömma vad man utgår ifrån och vilka förbättringar man kan få utifrån det.
Jag tycket att Sophies argument låter vettiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.