Havsutsikt skrev:
Känns som diskussionen blir mer och mer en principsak, mer än en praktisk betydelse. Möjligen inom möbelsnickeri kan jag sr nyttan av denna noggranhets hets, men i praktiken på ett husbygge......
På en möbel gäller behovet av räta vinklar på ett antal ställen, men knappast inte motsvarande diskussionen. Kan man inte se skillnaden på vinkeln om man flippar den mot strecket, lär man inte få så stor onoggrannhet att man kan se skillnaden på det sågade materialet heller.

Även om man lyckas göra ett perfekt snitt kommer trät att röra sig, är man inom en halv millimeter har man hyperprecision.

--- Mats ---
 
Havsutsikt skrev:
Känns som diskussionen blir mer och mer en principsak, mer än en praktisk betydelse. Möjligen inom möbelsnickeri kan jag sr nyttan av denna noggranhets hets, men i praktiken på ett husbygge......
Jag måste vara rationell varenda dag på jobbet. På min fritid gillar jag att överdriva och att dra allt till sin spets.

Tur att jag inte, som många andra jag känner, låsas vara vin- eller whiskeykännare:rolleyes:
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Mats Bengtsson skrev:
På en möbel gäller behovet av räta vinklar på ett antal ställen, men knappast inte motsvarande diskussionen. Kan man inte se skillnaden på vinkeln om man flippar den mot strecket, lär man inte få så stor onoggrannhet att man kan se skillnaden på det sågade materialet heller.

Även om man lyckas göra ett perfekt snitt kommer trät att röra sig, är man inom en halv millimeter har man hyperprecision.

--- Mats ---
Håller med dig, trä är levande material och all bearbetning sker med vissa toleranser. Men en halv mm för mig ställer till mycket problem inom möbelsnickeri, sådana glipor vill jag inte ha :)

Justersåg frågades det om tidigare. Jag vet inte vad för noggrannhet eller repeterbarhet man kan få. Repeterbarheten hänger bara på mig själv som operatör, dvs mitt handlag med maskinen. Noggrannheten, tjaa, den hänger på hur mycket man är villig att betala för en justersåg :p
Har en Hammer K3 idag och visst är det stor skillnad mot en Felder, kanske inte så mycket i precision, men snarare i hanterbarhet. Nåja, det hade ju inget med vinkelhakar att göra
 
mattiasp skrev:
Jag måste vara rationell varenda dag på jobbet. På min fritid gillar jag att överdriva och att dra allt till sin spets.
Vilket underbart svar! Sammanfattar på något sätt 80% av trådarna i denna forumdel;):D
 
Daniel_N skrev:
Vilket underbart svar! Sammanfattar på något sätt 80% av trådarna i denna forumdel;):D
+1
Det är här vi göder våra nörd-gener :D:D
/B
 
Gruvberget skrev:
Håller med dig, trä är levande material och all bearbetning sker med vissa toleranser. Men en halv mm för mig ställer till mycket problem inom möbelsnickeri, sådana glipor vill jag inte ha :)

Justersåg frågades det om tidigare. Jag vet inte vad för noggrannhet eller repeterbarhet man kan få. Repeterbarheten hänger bara på mig själv som operatör, dvs mitt handlag med maskinen. Noggrannheten, tjaa, den hänger på hur mycket man är villig att betala för en justersåg :p
Har en Hammer K3 idag och visst är det stor skillnad mot en Felder, kanske inte så mycket i precision, men snarare i hanterbarhet. Nåja, det hade ju inget med vinkelhakar att göra
Nu blev det extra intressant, möjligen också otäckt. Förstår du inte vill ha glipor på en halv millimeter. När möbeln är hopsatt vill du den ser perfekt ut. Jobbar du med trä vill du den ser perfekt ut utan spackel. Ser att du har en Hammer så du har mer precision än de flesta.

Är noggrannhetskraven sådana att en avvikelse du inte kan se med en linjal kan orsaka glipor som syns? Jag siktar på att kunna göra snygga möbler i riktigt trä, och jag har trott att den sista lilla anpassningen inte kommer från sågens noggrannhet (utöver att man inte skall kunna mäta felet), utan från de sista finbehandlingarna innan hopsättningen (hyvla efter såg, putsa, ...). Måste sågningen ner till precisioner bättre än vinklehaksmätbara fel för att det skall bli bra?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Är noggrannhetskraven sådana att en avvikelse du inte kan se med en linjal kan orsaka glipor som syns? Jag siktar på att kunna göra snygga möbler i riktigt trä, och jag har trott att den sista lilla anpassningen inte kommer från sågens noggrannhet (utöver att man inte skall kunna mäta felet), utan från de sista finbehandlingarna innan hopsättningen (hyvla efter såg, putsa, ...). Måste sågningen ner till precisioner bättre än vinklehaksmätbara fel för att det skall bli bra?

--- Mats ---
Det handlar väl mer om repeterbarhet än noggrannhet, eller hur? Säväl när det gäller att mäta, rita på och att såga. Anta att man ska göra en liten spegeldörr och kapar till delarna till ramen. Då är det avgörande att delarna parvis blir lika långa annars blir ramen sned och det uppstår fula glipo i fogarna. Är de sen en eller ett par mm längre eller kortare än tänkt spelar mindre roll.
Sen är det ju så att hur noggrant man kan såga beror på hur bra man hyvlat ämnet. Det är svårt att såga med precision om man har ett krokigt ämne som inte ligger bra mot anhållen.
/B
 
Vem är arctan och hur lång är en ljussekund? :S
 
CCPusher skrev:
Vem är arctan och hur lång är en ljussekund? :S
arctan = tan på miniräknaren (sin = arcsin, cos = arccos och tan = arctan) Inversa funktioner i trigonometri

En ljussekund är sträcka ljuset flyttar sig på en sekund, (299 792 458 meter)
 
Mikael_L
Gruvberget skrev:
Justersåg frågades det om tidigare. Jag vet inte vad för noggrannhet eller repeterbarhet man kan få. Repeterbarheten hänger bara på mig själv som operatör, dvs mitt handlag med maskinen. Noggrannheten, tjaa, den hänger på hur mycket man är villig att betala för en justersåg :p
Håller inte med dig.
Repeterbarheten och spridningen beror både på sågen och operatören, i syntes faktiskt.
En glapp och sladdrig såg och en slarvig operatör ökar båda spridning och försämrar repeterbarheten.
En duktig operatör kan dock kompensera lite för för spridning som ett verktyget skapar. T.ex. hålla lite i spänn åt ena eller andra hållet för att delvis eliminera glappets inverkan.

Noggrannhet, tja ...
Det beror ju så mycket på vad för maskin vi talar om. Noggrannhet är ju hur nära rätt värde man kommer. (Medelvärde dessutom, så man kan ha god noggrannhet även om de flesta mått missar rejält, om bara medelvärdet av alla fel närmar sig noll. Detta är alltså rent metrologiskt tänk)

Tar vi en kap/ger som exempel och vill tillverka 18 st reglar som är exakt 89,5 cm långa. Då har den uppnådda noggrannheten inte så mycket med sågen att göra, utan operatörens mätning, markering och placeringen på sågen påverkar resultatet mest.

Men vill jag kapa 12 st ämnen i exakt 27° så kommer antagligen sågen påverka noggrannheten mest. Är inte sågens gradinställning korrekt så får vi ett systematiskt fel som kraftigt påverkar noggrannheten. Om operatören är lite slarvig och sätter ämnet lite snett emot anhållet de flesta gångerna så blir det dock kanske lika ofta fel åt ena hållet som åt andra och då är fortfarande noggrannheten bra (men spridningen stor).
 
Nu börjar i alla fall jag tycka att vi glidit lite väl långt ifrån vinkelhakar, om det är *för* långt låter jag trådskaparen avgöra.

Roliga maskiner och mattematiska formler ni håller er med för övrigt.. :)
 
Ni som kan,
vad är skillnaden mellan Try square (anslagsvinkel) och carpenter's try square (vinkelhake)??
 
el viejo skrev:
Ni som kan,
vad är skillnaden mellan Try square (anslagsvinkel) och carpenter's try square (vinkelhake)??
En anslagsvinkel har en "fot" längs med ena sidan. Därför kallas den även fotvinkel. Den kan tex se ut så här:

33238_jpg72og_Thumb.jpg

En vinkel utan fot kallas flatvinkel och kan se ut så här:

33232015_jpg72og_Thumb.jpg

En vinkelhake är för mig ett samlingsnamn för olika sorters vinklar (tex de ovan). De engelska begreppen du nämner verkar blandas ganska friskt, så jag tror inte att det är rätt att översätta Try Square med anslagsvinkel i alla lägen. Ibland används tex Try Square även som namn på en anslagsvinkel i plåt, dvs det vi brukar kalla timmermansvinkel på svenska.
 
tack för svaret bygga_bo.
Jag funderar köpa följande från Axminster, har du några synpunkter;
1.Rafter square, http://www.axminster.co.uk/product-RST-Rafter-Squares-23160.htm
2. Smal marking tools, http://www.axminster.co.uk/recno/2/product-Joseph-Marples-Small-Marking-Tools-22431.htm
3. Sliding square, http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Sliding-Square-207669.htm
sedan är frågan vilken av följande ska jag välja mellan;
alt.I, Try square, http://www.axminster.co.uk/product-Joseph-Marples-Joseph-Marples-Try-Squares-22434.htm
eller
alt.II, Four piece precision square set, http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Four-Piece-Precision-Square-Set-719400.htm.

Den sist nämnde tänkte mig använda när jag ska varifera vinkelrätheten.

Så en sak till när jag är i farten... Tänkte köpa Bosch GMF 1400 CE 1/2" Router, samt CMT Router collet extension, då jag ska ev. använda handöverfräsen även i bord. Vad kan ni säga om fräsen??
Tack på förhand
 
  • Gilla
Guzz
  • Laddar…
el viejo skrev:
tack för svaret bygga_bo.
Jag funderar köpa följande från Axminster, har du några synpunkter;
1.Rafter square, [länk]
2. Smal marking tools, [länk]
3. Sliding square, [länk]
sedan är frågan vilken av följande ska jag välja mellan;
alt.I, Try square, [länk]
eller
alt.II, Four piece precision square set, [länk].

Den sist nämnde tänkte mig använda när jag ska varifera vinkelrätheten.

Så en sak till när jag är i farten... Tänkte köpa Bosch GMF 1400 CE 1/2" Router, samt CMT Router collet extension, då jag ska ev. använda handöverfräsen även i bord. Vad kan ni säga om fräsen??
Tack på förhand
Det är väldigt svårt att säga något om produkterna du länkar till då jag inte har en endaste av dem... Några observationer:

1) Den som finns i lager är bara graderad i tum.
2) Med tanke på hur usla reviews den under punkt 4 (samma tillverkare) har fått, kan man ju undra om denna är något att ha.
3) Klart vettigt koncept, men enligt reviewn är låsmekanismen inte den bästa. Nu är det bara en som uttalat sig, så man skall kanske inte lite på det till 100%, men stämmer det skulle jag kikat på något annat.
4) (referensvinkeln) Den från Joseph Marpels har fått riktigt usla betyg. 1-2 mm fel över 75 mm är knappt användbart. En 10-kronors vinkel på Rusta kan mycket väl vara bättre... De i metall är nog att föredra. BS939 innebär ±0.016 mm tolerans, men jag blir inte klok på om det är över vinkelns längd, eller över en meter. Oavsett vilket så duger det kanske till det du hade tänkt dig? Du kan läsa mer om precisionsvinklar i denna tråd.

Fräsen har jag inget att säga om, men när det gäller förlängaren så finns det bättre alternativ. Jag har själv den från CMT och är inte helt nöjd. Du gör nog klokt i att satsa på Axminsters ER20-förlängare istället. Varför jag inte är nöjd, och lite mer om ER20-varianten hittar du i denna tråd (inlägg #58 och framåt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.