Erik_Hansson skrev:
Fossila bränslen är ju inte direkt trevliga heller.. [bild]
Somliga gör precis allt för att inre behöva ändra på sig. Men när oljan är slut så är den slut, och när ozonskiktet är nog tunt så är det för sent.

//kör enbart elbil
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
optimum
catherineb catherineb skrev:
Somliga gör precis allt för att inre behöva ändra på sig. Men när oljan är slut så är den slut, och när ozonskiktet är nog tunt så är det för sent.

//kör enbart elbil
Nu får du förklara, hur har ozonskiktet med bilar att göra?

Du bryr dig dock inte om hur din bils mineraler framställts.

1 fråga, 1 svar.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Somliga gör precis allt för att inre behöva ändra på sig. Men när oljan är slut så är den slut, och när ozonskiktet är nog tunt så är det för sent.

//kör enbart elbil
Ja, och elbilar med dagens teknik är varken frälsningen eller hjälpen.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är knappar en Tanus! vi pratar Ford 2005-2010, och det är ingen Ford motor, det är en Mazda motor! Ja som sagt, Etanolen vart en flopp! Var Fords lobbing som höll detta flytande några år och fick med sig staten, sen vaknade de till liv och klev av, nu totalt dött! Mr motoringenjör, som vet bättre än de flera biltillverkare..nej missade varför bensinbilen klarar längre intervaller, men du behöver inte svara..

Åker ny Bmw diesel och B20!, outslitlig maskin..på alla bränslen!
Var har du läst att det är Mazdamotorer i Volvo mellan 2005 och 2010?
Och du fick även info om den sk "floppen" och vad den beror på, men det har du förstås också missat att läsa. Du menar att du skiter i varför bensinbilen har längre intervall, eller att du hittat min förklaring och förstår nu?
Var ser du att jag vet bättre än tillverkarna? Jag har ju jobbat hos dem...och förklarat varför det som för en lekman ser ut som en anpassning pga ett ökat slitage, i själva verket kan ha ett helt annat ursprung.
Självklart kör du diesel, det brukar alla som har bestämda åsikter om etanol göra.
 
catherineb catherineb skrev:
Somliga gör precis allt för att inre behöva ändra på sig. Men när oljan är slut så är den slut, och när ozonskiktet är nog tunt så är det för sent.

//kör enbart elbil
Det jag håller med om här är att vissa aldrig vill erkänna att det är dags att ändra på något man gjort i flera decennier, ungefär som att gnälla över att asbest blir förbjudet i bromsbelägg, och "hör hur bromsarna gnisslar och ryker nu, pga den här nya skiten!"
Samt att det är synnerligen kortsiktigt att tro att oljan kommer att räcka många år till.
I takt med att den blir mer o mer svårtåtkomlig, så kommer både priset, de politiska konflikterna och miljöförstörelsen kopplad till oljeutvinning att öka till olidliga proportioner.
Och då har vi alltså helt bortsett från växthuseffekt som är synnerligen populärt att skjuta ned som undergångsfabler via allehanda istidsdiagram och liknande...
Suck.
 
optimum optimum skrev:
Nu får du förklara, hur har ozonskiktet med bilar att göra?

Du bryr dig dock inte om hur din bils mineraler framställts.

1 fråga, 1 svar.
Tesla har gått ut med att de inte köper från problemområden.
Hur andra tillverkare har sina källor vet jag ej. Men det finns stor risk att paddan och mobilen innehåller dessa problemmineraler. Fast där verkar det inte göra så mycket.
Men snälla glöm inte hur många som dör i direkt och indirekt av oljan.

Dessutom kan du plocka upp mineralerna en gång och sen återvinna dem. Oljan plockas upp en gång och sen blir den avgaser..

Va sa du om avgaserna från din bil nu igen , Hur återvinns dem.?


optimum optimum skrev:
....
Nu är frälsningen ELBILAR. Få har överhuvudtaget brytt sig om hur mineraler till dessa "fantastiska" batterier framställs.
Barnarbeten i Afrikanska Kongo är ett exempel där kobolt tas fram. Litium via saltöknar där mineraler trycks upp till ytan och miljön är inte fokus nr:1.
I Sverige vill miljövänner ABSOLUT inte öppna upp för egna koboltgruvor. Konstigt?

Ändå jublar hopen med elbilsälskare. De är ju "rena" här. och köper man egna solpaneler så "tankar" man gratis.
Ännu vet vi lite om elbilens baksida mer än begränsad räckvidd och hittills låga kostnader för service. Bortom hörnet väntar skatter för att kompensera bortfallet från fossilbilar och kommande återvinningsavgifter på batterier som är svåra att återvinna.


Givetvis kommer detta inlägg få många sura kommentarer men ett mynt har två sidor. Etanolbilens kan vi nu och snart elbilens.

Ja förbjud gärna elbilen tills de kan tillverkas miljövänligt.
(ja jag vet att fossilbilar inte är optimalt för miljön men elbilar är knappast frälsningen, ännu)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
optimum
A Alexn72 skrev:
Tesla har gått ut med att de inte köper från problemområden.
Hur andra tillverkare har sina källor vet jag ej. Men det finns stor risk att paddan och mobilen innehåller dessa problemmineraler. Fast där verkar det inte göra så mycket.
Men snälla glöm inte hur många som dör i direkt och indirekt av oljan.

Dessutom kan du plocka upp mineralerna en gång och sen återvinna dem. Oljan plockas upp en gång och sen blir den avgaser..

Va sa du om avgaserna från din bil nu igen , Hur återvinns dem.?
Har du så lie att göra att du plockar frågorna från andra eller har du flera nick?
 
optimum optimum skrev:
Har du så lie att göra att du plockar frågorna från andra eller har du flera nick?
Jag svarar på sånt som jag har kunskap om och kan ge fakta.
Du verkar inte intresserad av att svar på mina frågor iallafall.
Har bara ett nick;)
 
Uhm. Det är väldigt mycket felaktiga beräkningar verkar det som. För det första så krävs det enorma mängder el för att urvinna och raffinera olja till bensin. https://www.linkedin.com/pulse/so-exactly-how-much-electricity-does-take-produce-gallon-paul-martin

Därefter så släpper varje liter ut CO2.

Teslas har närmast 100% förnyelsebar el i sin produktion. Därefter, i ett land som sverige med så pass ren el (förnyelsebart och kärnkraft) så är CO2 per mil försumbart. Blandad körning för en tesla är ca 2 kwh/mil. Bara att urvinna bensin är ca 6 kwh/liter.

Utöver det så har bensin/dieselbilar haft ca 100 år på sig att utvecklas och elbilar har inte ens haft 10. Det är fortfarande innovators och early adopters som köper dem och financierar forskningen. När effektiviteten ökar så går priset ner ytterligare.

Ok. Men batterierna då? Well. De återvinns redan idag, om ni pratar litium. https://recyclinginternational.com/...ccess-of-lithium-ion-battery-recycling/26899/

”Biodiesel” då. Jättebra ju. Nä. Det är bland det värsta som finns. Det tag upp enorma ytor mark som annars binder koldioxiden eller som kan användas för grödor. Vidare så är alla övergångsprodukter förrädiska i att de bevarar status quo och förvärrar snarare än att snabba upp övergång. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox
Och
https://www.mestmotor.se/automotors...itik-biodrivmedel-ger-hogre-koldioxidutslapp/
Och
https://m.naturskyddsforeningen.se/...iesel-ingen-hallbar-vag-ut-ur-fossilberoendet

”Men jag läste ju en artikel från tyskland om att elbilar var dåliga.” Ja men den var verkligen vinklad och är debunkad. https://www.google.se/amp/s/electrek.co/2019/04/22/study-electric-cars-dirtier-diesel-debunked/amp/

Det finns egentligen bara fyra anledningar till att kritisera elbilar.

1 - du vet inte hur ska göra korrekta jämförelser och utelämnar kritisk data som gör att fossila bränslen verkar bättre.
2 - du gillar inte förändring.
3 - du vill ha uppmärksamhet
4 - du tjänar på fossila bränslen.

Fråga dig själv - vem vinner på att förhindra naturlig utveckling? Och gå till källorna.
 
  • Gilla
Pernas och 4 till
  • Laddar…
Faktum är att elbilar är äldre än bensin och definitivt dieselbilar.

Vad har Devons paradox med biodiesel att göra? Biodiesel tillverkas till stor del av restprodukter, men om man ska öka produktionen är det ju odlade fetter som måste till. Det går att göra rent syntetiska drivmedel också. Men så länge vi har kolbaserad elproduktion är det inte vettigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Faktum är att elbilar är äldre än bensin och definitivt dieselbilar.

Vad har Devons paradox med biodiesel att göra? Biodiesel tillverkas till stor del av restprodukter, men om man ska öka produktionen är det ju odlade fetter som måste till. Det går att göra rent syntetiska drivmedel också. Men så länge vi har kolbaserad elproduktion är det inte vettigt.
Inte på kommersiell massproduktionsnivå. Där har fossila bränslen dominerat. Detta pga att batterit inte kunnat lagra tillräckligt mkt energi per volym/viktenhet. Eller uttryckt på ett annat sätt - det har inte haft tillräckligt hög energidensitet. Detta är anledningen till att kommersiella flygplan just nu inte kan bli helt batteridrivna.

Jevons har med detta att göra för att biodiesel uttrycks som ett energismart medel ibland och ibland som ett energieffektivt. Men jevons skulle lika gärna kunnat vara ett eget stycke.

Vad jag inte skrev med är att det också är den säkraste bilen ur två aspekt. 1 - från krocktester. https://www.tesla.com/blog/model-3-earns-5-star-safety-rating-euro-ncap
2 - från statistiska sammanställningar från mil körda per olycka där den scorear högst. https://www.google.se/amp/s/electrek.co/2019/04/09/tesla-autopilot-safety-report-q1-2019/amp/

Vidare är den pga priset per körd mil billigare än bilar med lägre inköpskostnad.

En till sak. Ts skriver att elbilar är dåliga för att etanolbilar var rekommenderade och visade sig vara dåliga. Etanol ansågs bara vara frälsningen från väldigt duktiga lobbyisters perspektiv vilket gjorde att staten subventionerade den. Inga forskare stöttade iden att det var bra. Herregud. I några år var tom dieselbilar miljöbilar (20 år sedan?) för att de drog mindre per mil?

Med det sagt passar bilen inte alla. Behöver du dragkrok? kör du långa sträckor ofta (längre än 20-30 mil om dagen utan tillgång till hemmaladdare)? behöver du stor bagagelucka a la kombi? har du en fungerande bil och kör lite? Om svaret är ja på ngn av dessa frågor passar det nog inte.

Och nej. Jag jobbar inte på tesla. Jag tycker inte tesla är bäst i världen. Det finns utrymme för personliga preferenser också. Däremot har jag en och jag är nöjd.

(Och om ni ändå ska skaffa en så kan ni få en ”kompis”-länk som gör att ni får 150mil gratis laddning i teslas superladdare, pm:a mig för länk isf. Jag får också mil för varje gång min länk används, vilket är min agenda med att dela med mig av den)
 
Redigerat:
optimum
A Alexn72 skrev:
Jag svarar på sånt som jag har kunskap om och kan ge fakta.
Du verkar inte intresserad av att svar på mina frågor iallafall.
Har bara ett nick;)
Frågan som var ställd till catherineb:surprised:ch den var följande:
:
"Nu får du förklara, hur har ozonskiktet med bilar att göra?"

Och du svarar genom att ställa nya frågor.
Vad jag vet så skadas ozonskiktet av freoner och närbesläktade gaser samt höghöjdsflyg.

Om du inte kan svara på frågan du hänvisade till så låt bli den.
 
optimum optimum skrev:
Frågan som var ställd till catherineb:surprised:ch den var följande:
:
"Nu får du förklara, hur har ozonskiktet med bilar att göra?"

Och du svarar genom att ställa nya frågor.
Vad jag vet så skadas ozonskiktet av freoner och närbesläktade gaser samt höghöjdsflyg.

Om du inte kan svara på frågan du hänvisade till så låt bli den.
Jag besvarade den fråga där jag besitter kunskap. Hoppas det är okej. Eller jag måste gissa på övriga frågor.
Tror jag att det är dåligt för närmiljön att bränna fossilt. Ja
Tror jag att det är dåligt för miljön där den tillverkas. Ja
Samma sak med om det är dåligt för människans hälsa. Ja
Politiskt. Ja
Mänskliga rättigheter. Ja

Är det ett sätt som gör att människor kan transportera sig idag. Ja


Dessutom så kan vi fortsätta bränna olja men på ett mycket effektivare sätt än att stoppa den i en motor med så dålig verkningsgrad. Varför ska en fossilbil kräva nästan 10 gånger så mycket energi per mil mot vad en elbil gör.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är knappar en Tanus! vi pratar Ford 2005-2010, och det är ingen Ford motor, det är en Mazda motor! Ja som sagt, Etanolen vart en flopp! Var Fords lobbing som höll detta flytande några år och fick med sig staten, sen vaknade de till liv och klev av, nu totalt dött! Mr motoringenjör, som vet bättre än de flera biltillverkare..nej missade varför bensinbilen klarar längre intervaller, men du behöver inte svara..

Åker ny Bmw diesel och B20!, outslitlig maskin..på alla bränslen!
Du vet väl att just den motorn du har i din 520d är den som kamkedjan brukar rasa på?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
A Alexn72 skrev:
Jag besvarade den fråga där jag besitter kunskap. Hoppas det är okej. Eller jag måste gissa på övriga frågor.
Tror jag att det är dåligt för närmiljön att bränna fossilt. Ja
Tror jag att det är dåligt för miljön där den tillverkas. Ja
Samma sak med om det är dåligt för människans hälsa. Ja
Politiskt. Ja
Mänskliga rättigheter. Ja

Är det ett sätt som gör att människor kan transportera sig idag. Ja


Dessutom så kan vi fortsätta bränna olja men på ett mycket effektivare sätt än att stoppa den i en motor med så dålig verkningsgrad. Varför ska en fossilbil kräva nästan 10 gånger så mycket energi per mil mot vad en elbil gör.
Jag har svar på de flesta frågor om fossildrivna bilar.
Ja de är inte bra för miljön och förbrukar en ändlig resurs i form av olja.
Detta vet i stort sett alla. Vi behöver hitta mer hållbara alternativ och det är kanske elbilar eller vätgasdrivna bilar eller annat.

Men ozonskiktet som du hade med, vad påverkas den av fossildrivna bilar?
(intresserad då ozonskiktet är vitalt för mänskligt liv på planeten)

Nu har du troligen inget svar på den och förstod inte att du hade med den i inlägget riktat till mig.
Men kanske en annan miljöfråga kan du svara på.
Varför vill inte man inte att vi bryter kobolt här i Sverige?

Det finns platser som skulle vara lämpliga ur ekonomiskt perspektiv men man motsätter sig det ur ett miljöperspektiv och motsvarande miljötrogna tycker det är helt ok att kobolt bryts i Afrika under miljövidriga och arbetsmiljövidriga förhållanden.

Ett bra steg mot att göra elbilen till ett bättre alternativ är att dessa vitala mineraler tas fram under miljömässigt bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.