Hej!

Hjälper kompisen med uteplatsen och när han fick virket hemlevererat från brädgården gjorde jag upptäckten att längderna på golvbjälkarna inte var 4.8m som vi beställt utan 3.6m... :mad:

För att kompensera detta har man skickat med nästan det dubbla antalet mot vad som hade behövts med rätt längd. Min första tanke var "gör om, gör rätt", men eftersom kompisen köpt det "vid sidan av" så att säga, blir det mer krångel än vi orkar med. Dessutom lär vi i så fall inte få virket förrän efter semestern...

Så nu blir det till att skarva golvbjälkarna, men vilket alternativ ska vi välja?

Se bif. skiss för olika alternativ.
(Bärlinorna, 3 st, är inritade)

A - Ursprungsalternativet, som sket sig!
B - Skarva 2 st 3.6m omlott.
C - Skarva omlott med en 2.4m, ger en spillbit på 1.2m som kan användas till annat.
D - Skarva omlott med 1.8m, blir inget upplag på mittre bärlinan, men sammanspikas rejält.
E - Stumskarv med 1.2m och förband med trälaskar.



Jag är nog mest inne på alternativ C, känns tryggt att ha båda golvbjälkarna på mittre bärlinan. Dessutom känns virkesbesparingen med alternativ D inte värt det hela. För att inte tala om extraarbetet med alternativ E.

Men, nu vill jag höra hur ni hade gjort?
 
Jag hade gjort som "B", lång skarv, då skulle jag sova bäst på natten ;). Alternativt "C", men "B" hade jag satsat på!
 
Jag skulle gjort E. Så har jag gjort på mitt trädeck. Extraarbetet är hanterbart, såga lite mer förstås men annars är det väl inget mer? Det ger en hållbar skarv med lite spill.
 
Håller med Jan-Å om att alternativ E är ett fullgott och hållbart alternativ.
Men nu när du har möjlighet, skarva bara "ända mot ända", mitt på plintarna, och skråspika ihop dom.
Dom kommer ändå låsas i detta läge när du får trall på.
Enkelt, stabilt med minsta spill. :)

mvh Johan
 
Korp-Johan skrev:
Håller med Jan-Å om att alternativ E är ett fullgott och hållbart alternativ.
Men nu när du har möjlighet, skarva bara "ända mot ända", mitt på plintarna, och skråspika ihop dom.
Dom kommer ändå låsas i detta läge när du får trall på.
Enkelt, stabilt med minsta spill. :)

mvh Johan
Menar du att jag ska kapa 1000mm på den ena och 1400mm på den andra för att få skarven mitt på bärlinan?

Det ger väl betydligt mer spill än alternativ E och känns lite mer osäkert med tanke på att skarven måste hamna mitt på bärlinan som är 45 mm. Vågar nog inte göra detta utan att gardera med trälaskar enl. alt. E.

Fast nu när jag tänker på det, skruvraderna blir ju inte i linje med alteranativ B,C,D, så då kanske det blir E trots allt, men får se om vi lägger skarven enl. bilden eller över bärlinan.
 
Fast en av fördelarna med E är att Du knappast behöver lägga skarven på bärlinan, det blir tillräckligt starkt ändå.
 
Jag röstar på E, fast ovanpå bärlinan. Då får du också skruvraden i trallen rak.

Använd spillbitarna som trälaskar. Tror att de bör vara betydligt längre än vad du ritat i alt E.
 
hempularen skrev:
Jag röstar på E, fast ovanpå bärlinan. Då får du också skruvraden i trallen rak.

Använd spillbitarna som trälaskar. Tror att de bör vara betydligt längre än vad du ritat i alt E.
När jag räknar på förbandet enl. E med en trälask av spillvirke på ena sidan krävs det en bit på 1000 mm, denna spikas med 4+4 spik från varje sida, dvs. ett tvåskärigt förband. Om jag lägger skarven över bärlinan krävs det fler spik i förbandet...
 
jag hade skickat tillbaka skiten å sagt att om jag beställer en svart bil så vill jag ha en svart bil å inte en dörr som e vit.

alt nr 1 gäller definitivt...

mvh
snickar estwing
 
estwing går från klarhet till klarhet :)
 
Varför är det ingen som föreslår en bladad fog?


bladad-fog
Sedan borrar man två st 16mm hål rakt igenom den övre, och halvägs genom den nedre och slår i en furu-rundstav (tillsammans med trälim). Detta tycker jag är en bättre lösning än alla här föreslagna lösningar.

Ett fel i bilden är att hålen inte ska gå igenom hela den nedre, men jag orkar inte ändra.

Är inte detta en bättre typ av skarvning?
Man får minimalt med spill, och man slipper nackdelen med icke-raka linjer av skruvskallar i trallen.
Man kan givetvis komplettera med 2 spikplåtar om man vill.

Mvh, DiveMazter
Ps. bilden visar balken sett från sidan (ej uppifrån som gullegrizens bild)
 
Redigerat:
divemazter skrev:
Varför är det ingen som föreslår en bladad fog?

Sedan borrar man två st 16mm hål rakt igenom den övre, och halvägs genom den nedre och slår i en furu-rundstav (tillsammans med trälim). Detta tycker jag är en bättre lösning än alla här föreslagna lösningar.

[bild]
Den övre bilden visar de 2 bjälkarna som man tagit ur till hälften.
Den nedre bilden visar hur man lagt ihop de 2 bjälkarna och sedan borrat 2 hål igenom för rundstaven. Ett fel i bilden är att hålen inte ska gå igenom hela den nedre, men jag orkar inte ändra.

Är inte detta en bättre typ av skarvning?
Man får minimalt med spill, och man slipper nackdelen med icke-raka linjer av skruvskallar i trallen.
Man kan givetvis komplettera med 2 spikplåtar om man vill.

Mvh, DiveMazter
Ps. jag får nog lära mig att infoga bilder i detta forum. Inte helt intuitivt. Här hittar ni bilden jag ritat: [länk]
Nä vi ser inte din bild.
 
divemazter skrev:
Varför är det ingen som föreslår en bladad fog?

[bild]
[bild]
Sedan borrar man två st 16mm hål rakt igenom den övre, och halvägs genom den nedre och slår i en furu-rundstav (tillsammans med trälim). Detta tycker jag är en bättre lösning än alla här föreslagna lösningar.

Ett fel i bilden är att hålen inte ska gå igenom hela den nedre, men jag orkar inte ändra.

Är inte detta en bättre typ av skarvning?
Man får minimalt med spill, och man slipper nackdelen med icke-raka linjer av skruvskallar i trallen.
Man kan givetvis komplettera med 2 spikplåtar om man vill.

Mvh, DiveMazter
Ps. bilden visar balken sett från sidan (ej uppifrån som gullegrizens bild)

Vad vinner man på att slå i 2 st 16mm rundstavar vid kraft rakt uppifrån?

i längdsled försår jag men inte uppifrån...

Då tror jag spontant att denna lösning är bättre, samt borra i och limma 2st 16mm rundstavar, som på ditt alternativ, Divemazter. (jag ritade lite snabbt i paint......)
I detta förslag har man anhåll i från alla tänkbara krafter från sidorna eller uppifrån.
 
  • alt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Cust3000. Tack för ditt svar.

Sant att största krafterna torde komma uppifrån (eller nedifrån om man har tjälrörelser), men jag skulle inte helt bortse från sidkrafter. Sidkrafter kan komma från tex "land-glidning" (eller vad land slide kan tänkas heta på svenska). Jag ska nämligen bygga min altan i en slänt. Det känns tryggast att låsa fogen även för vissa sidkrafter. 2 st 16mm rundstavar håller för en del, men uppenbarligen inte så stora krafter, så det känns rimligt om än kanske inte helt nödvändigt.

Din version håller jag inte med om är lika bra. Dels kräver den mer jobb, och enligt mitt tycke ett sämre resultat (ta inte illa upp). Det jag tänker på är att du i den vänstra balken har 1/3 yta (och den högra 2/3) som tar hand om upp/ned-riktade skjuvkrafter, medan min lösning har 1/2 yta på båda bjälkarna.

Däremot kanske jag ska tillägga att den här lösningen (jämfört med de ursprungliga A-E) torde funka bäst om man har 2 stöd på var sida om skarven.

Mvh, DiveMazter
 
Ni är väl klara sen länge med bygget vid det här laget, men en stor fördel med att ha dem omlott är när ni ska skarva trallen, blir mycket snyggare skarvar när man inte behöver tränga ner 4 skruvar på en 45:mm regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.