Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja. En "230 V" spis kan anslutas till enfas, tvåfas eller trefas. [citat] Man ser för lite, men av det som syns verkar du ha enfas. [citat] Du har troligen en dosa bakom spisen för fast anslutning. Så är det behörighetskrävande. Du kan be elfirman sätta sådana här kontakter så blir det enklare nästa gång spisen ska bytas. [bild]
2 svar · 453 läst
·
I
InsidersUnited: Man får ett kvitto i butiker även om man betalar kontant, så det där är bara en vals som han gett dig. Du behöver inget kvitto när du ringer Elux och vill ha något repat på garantin, du uppger bara serienummer och de kollar hur gammal maskinen är och om den ligger inom garantitiden. Är det dock en maskin som är tappad ur flaket på en lastbil så vet jag faktiskt inte om de har reggat
9 svar · 583 läst
·
Marike
Marike: Har sedan 2 år och 3 månader en siemens spisfläkt. I måndags la den av, fläkten tickade lite fram och tillbaks några sek för att sedan dö. Detta hände om man anslöt den eller om man startade den när den redan var ansluten till el-nätet. Mycken tid har lagts på support utan resultat, garantitiden var 2 år men reklamation borde kunna göras. När jag idag pratade med siemens support
0 svar · 244 läst
SvensKiwi
SvensKiwi: [citat] Ah.. om du skulle ta tag i det får du gärna rapportera hur det gick och eventuellt hur du gick tillväga 😎
5 svar · 3,6k läst
·
R
Roger Fundin: Ok, till slut beställde jag en originalmotor och en ny spännrulle till den. Det är fortfarande likadant, man trycker på start så hörs det ett klick som att ett relä drar och sen står den bara i ungefär en minut sen säger den att programmet är klart... Vad gör man nu??? Hopplösheten börjar infinna sig så smått...
15 svar · 1,3k läst
·
S
Stefan1972: Det brukar handla om att baljans två delar är svetsad på mitten istället för ihopskruvad.
8 svar · 980 läst
·
B
berne88: [citat] Har en triton trend, behövde bara byta lamporna som tur var. Men fick klippan av kablar på dom nya, så det var med kontakta p i fläkten satt dom med en sockerbit🤣 känns seriösts.. men nu lyser dom 1395kr fattigare
18 svar · 4,6k läst
·
LordAlgar
LordAlgar: Tusen tack igen. Pallade upp tvättmaskinen cirka 10cm, då gick det bra att komma åt och få loss allt. Några detaljer iaf. någon annan behöver samma sak: * Skruvarna är Torx 20 * Vid doseringsluckan finns 3 Torx skruvar, det är den nedersta (se bild). * Glöm inte lossa slangen vid rensluckan och skruva loss nödöppnaren innan, vanlig stjärnskruvmejsel (se bild).
3 svar · 682 läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, ett högt pris, många adjektiv i produktnamnet och en fantasifullt formgiven tablett betyder uppenbarligen inte nödvändigtvis ett bättre diskresultat.
42 svar · 10,6k läst
·
NiclasJ80
NiclasJ80: [citat] Det minns jag inte, köpte en ny tvättmaskin 😂
2 svar · 528 läst
·
B
Berkaking: Våran nuvarande diskmaskin valde att tacka för sig. Och har fastnat för Bosch / Siemens. Utrymme finns för de som kallas xxl, som är 865mm i maskinmått. Dock säger manualen att fronten bör ha minimått om 705mm, våran är 695mm. Kommer plåten på en sådan maskin synas i underkant? Flera maskiner är för nya kök, dvs luckor om 800mm och låga socklar. Någon annan borde ha en xxl
0 svar · 403 läst
tommib
tommib: Om man gör spisarna med 230 V element så passar de "alla". Vi kan fortfarande använda dem med full anslutningseffekt så länge det finns en nolla i spisuttaget, det blir helt enkelt 3x230 V. Det man ska se upp med är spisar med anslutningseffekt på 7,2 kW, de utnyttjar inte hela den tillgängliga effekten i en trefas 16 A grupp.
3 svar · 336 läst
D
d0le: Har en frys med ismaskin den blinkar oftast och har slutat göra is. En Electrolux Husqvarna frys. Läste här i forumet att någon bytt ut magnetventilen för den fel doserade och och iskuberna blev en enda stor isbit. Så var det även med våran. Men efter att ja bytt magnetventilen har det inte blivit någon skillnad. Någon som vet varför den blinkar ?
0 svar · 856 läst
·
D
Daniel Karlsson4: Jag hade sot på elektronikkortet för något år sedan… lödde även bort ett relä och filade kontaktytorna som jag tror vad grundproblemet. Satte tillbaka allt och den har fungerat sedan dess
1 svar · 404 läst
Höghus
Höghus: [citat] Nä, verkar inte så. Friterade idag och råkade få oljan lite för varm. Jag drog kastrullen till en en ledig platta för att den skulle svalna lite, och då tändes restvärmeindikatorn även på denna platta. /Höghus
13 svar · 3,2k läst
K
krambriw: Siemens Bosch numera
8 svar · 4,7k läst
·
T
tergo: där borde gå någon kabel mellan luckan och maskinen , har kanske avbrott
3 svar · 301 läst
Huddingebo
Huddingebo: Är det halvledare för att aktivera de olika pumparna och växlaren mm? Har du mätt de? Lött om alla hålmonterade större komponenter?
65 svar · 75,9k läst
·
S
steffo_b: [citat] Så är det absolut. Det vissa finner meningsfullt är obegripligt för andra i en del fall. Men jag har extremt svårt att se hur det kan vara värt det att dra ur kontakten ur frysen några timmar för att eventuellt spara en 50 öring eller så några dagar i månaden. Speciellt ställt mot risken att man missar att stoppa i den igen på natten med följd att allt i frysen blir
222 svar · 45,8k läst
·
D
Daniel Karlsson4: [citat] Jag tycker att det låter som att maskinen fyller på vatten… kolla om det är läckage någonstans. Lyft på avloppsslangen och se om det droppar eller är blött under. (Dra ut doseringslådan lite så ser du även om det är vatten som den fyller på) Vilken fas är maskinen i ? Låter den hela tiden eller är det bara vid ett visst tillfälle?
2 svar · 703 läst
·
K
Klurpelle: Hej. Någon som känner till värdena på motstånden vid triacen z7m? Det är spolväxlaren i en ASKO D5647 som motorn brunnit pga vatten som läckt. Har bytt spolväxlaren men den triac som styr motorn och de två motstånden invid har då också gått sönder/brunnit.
0 svar · 337 läst
·
Y
YuGi: Körde med JD weld. Första gången lossnade det efter ett tags användning. Kändes som att fästet mot hålets kanter släppte, inte att skruven lossnade ur massan. Andra gången gjorde jag hålet lite skrovligare… kommer inte ihåg 100 men tror jag skruvade i och ur en skruv innan jag fyllde med fogen. Har suttit bra sedan dess 😊 JD weld påverkas en del av ugnsvärmen trots allt märker
8 svar · 816 läst
Intet
Intet: Provade luftfriteringen för första gången nyss i vår nya Elektroluxspis. Det blev som förväntat sämre än att lägga klyftpotatisen på vanligt vis i långpanna. Blir airfryern vår nya bakmaskin?
22 svar · 9,0k läst
B
BearOrleen: Absolut gör den det. Men det går inte att vara i tvättstugan när den centeifugerar. 😁
4 svar · 721 läst
·
A
Avemo: [citat] Jag vill minnas att det var en Electrolux. Men det är snart 20 år sedan jag köpte den begagnad. Så jag tror inte att det säger så mycket om dagens maskiner. Kanske att du kan hitta anslutningar till hoarna som bygger lite mindre på höjden. Men mycket kompaktare blir nog inte vattenlåset. Jag hade den allra minsta sortens bänkdiskmaskin. Och det var inte plats för något annat i
18 svar · 882 läst
·
A
Am73: Är det någon som provat denna? https://lochelectronics.com/
0 svar · 361 läst
·
C
Christer Lund: Okej. ska kolla på detta.
4 svar · 386 läst
·
L
Ludde67: [citat] Antar att du även gjort en norsk reset. Dvs dragit ur strömmen i 5-10 minuter. Och att du kollat att vattnet verkligen kommer fram. I övrigt har jag inte något bra tips på vad som kan vara fel. Oavsett så får det inte vara något som kostar mer än typ 500 att laga eftersom maskinen är 20 år gammal. Och kan du inte göra det själv så kommer kostnaden för arbetstid att göra
1 svar · 461 läst
I
Ivar Nelson: Jag hittade ett dåligt element och den hade lite smälta kopplingar. Beställde nyt och satte i. Löser fortfarande ut jordfelsbrytaren när elementen körs! Vad ska jag felsöka härnäst? Mäta resistans i kablage mellan värmeelement och kontaktor?
1 svar · 595 läst
·
A
arasmus: Nu var ju detta ett tag sen, men det som hade hänt var att en skruv ramlat ner och skar upp hela trumman :)
3 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.