Vi har själva gasolgrill, och det är ingen fara bara man tänker sig för lite.

När vi bodde i USA sade det dock POOFFF i granskapet en kväll och så kom Fire Department och släckte grillen åt en av grannarna. De exakta omständigheterna vet jag dock inte.

Celox.... om du är orolig att dina barn leker med grillen , skaffa dig en gasolgrill med ett skåp under :).
Jag har en sådan grill och kan låsa in gastuben så ingen obehörig kan komma åt den.

Micro skrev:
Celox.... om du är orolig att dina barn leker med grillen , skaffa dig en gasolgrill med ett skåp under :).
Jag har en sådan grill och kan låsa in gastuben så ingen obehörig kan komma åt den.
Jag tänkte på det också. Har sett många utan såna skåp och tänkte direkt på det att ungarna kan komma åt tuben och kopplingar

Drar man åt gasolvredet en aning så klarar ingen treåring av att öppna gasen. Om man nu har vildbasar till avkomma som inte går att uppfostra så undrar jag hur eluttagen ser ut för att förhindra att de stoppar två stycken tretumsspik i uttaget för att komma förbi petskyddet. :)

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Limmar man fast 1tennisboll i varje hand på barnet så får man ha spiken i fred........:p

Han följde nog några regler för gatukök vad som gäller inomhus.
Gasspis används rätt mycket fortfarande och det har inte hänt så mycket.
Folk har sommarstugor husvagnar båtar m.m med gasolspis m.m.

Och du ska dessutom ha grillen ute.

Om du köper en kolgrill kör inte med tändvätska köp en grilltändare som går på 220volt.

Göran.W
En gasol grill kan inte explodera om man inte hjälper den aktivt.
För att det ska kunna explodera måste man lägga ner tuben för då funkar inte säkerhets ventilen i den som den ska och man måste dessutom hetta upp den ordentligt.
Inte ens om man skär av gasol slangen händer något för står den ute ventileras gasen bort så fort att det inte kan bli explosiva koncentrationer i luften.

Det blir väl iofs en ganska otrevlig brasa även om det inte är en regelrätt explosion.

Lite OT. Det finns (fanns?) ju små gasolkök för camping, med en gasoltub som är helt sluten, som man punkterar med munstycket när den sätts ihop.

Den typen av campingkök skaffade en kompis. Han stod hemma på garageuppfarten och testade köket, med sin treårige son som publik.

Just när tuben punkterats så gled ett fästband ur läge så att paketet började läcka. Han kände hur flytande gasol rann utefter armen, och efter några sekunders utströmmning så nådde gasolen fram till det brinnade spritkök han just också testat. Det blev en hiskelig smäll, hela garageuppfarten blev en eldboll mellan husen. Men allt slocknade ganska snabbt. Det gick förvånasvärt bra. Han och sonen behövde inte uppsöka frisör på ganska länge. Och där gasol hade runnit utefter armen fick han andra gradens brännskador, visserligen på rätt stor yta, men ändå lindrigt. Sonen klarade sig som sagt med bortbränt hår.

Andy78 skrev:
Om du köper en kolgrill kör inte med tändvätska köp en grilltändare som går på 220volt.
Krångligt och dåligt! (har iofs inte provat en looft lighter...)

Som tidigare nämnts: Skorstenständare är det absolut bästa sättet att tända en kolgrill. Perfekt glöd på 30 min varje gång.

Korvgubbe
Varmluftspistol ger perfekt glöd på 5-10 minuter. :p

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
O jag som tyckte att kolgrillar en kvarleva från förra årtusendet. För dagens ungar är dom ju lika antika som en LP skiva eller ett VHS band.
:)
Förlåt honom Herre! Ty han förstår icke vad han skriver.:p

Herren välsigne dig och bevare dig.
Herren låte sin glöd lysa över dig och vare dig nådig.
Herren give sitt kött till dig och give dig insikt om den enda Grillen.
I Köttets och Kolets och den heliga Rökvedens namn. Amen:beer:

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Varmluftspistol ger perfekt glöd på 5-10 minuter. :p
Antingen så har du inte sett perfekt glöd, eller så står du och vevar fram o tillbaks i tio minuter för att få tänt alla briketterna...

En skorstenständare är "fire n' forget". Du tänder på, sedan har du 30 min till andra förberedelser, fixa tillbehör, duka etc.

Cujo skrev:
En skorstenständare är "fire n' forget". Du tänder på, sedan har du 30 min till andra förberedelser, fixa tillbehör, duka etc.
30 minuter? Jag upplever att det går mycket fortare än så... Jag har inte tagit tid, men jag hinner knappt avsluta ölen innan det är dags att börja grilla.

eviljava skrev:
30 minuter? Jag upplever att det går mycket fortare än så... Jag har inte tagit tid, men jag hinner knappt avsluta ölen innan det är dags att börja grilla.
Då kollar du dåligt. Gör så här: När det gått sisådär 15 minuter och din öl börjar ta slut så kolla om kolen är klar. Kolla riktigt noga! Nu ser du att det fattas en del. Öppna en till öl och njut av den i ytterligare ca 15 minuter. Kolla igen. Nu ser du att kolen är klar för grillning och det bör ha tagit totalt ca 30 minuter. En extra bonus med den metoden är att med lite tur hinner salladen bli hackad och köttet marinerat medan du övervakar kolen! :cool:

F
Micro skrev:
Man kan/ska kolla slanganslutningarna med jämna mellanrum så är det ingen fara med gasolgrill.
Ta lite diskmedel och vatten i en blomspruta och spruta på bara :)
Läcker det så bubblar det på stället och det luktar också kraftigt.
Det är ingen fara att tända gasolgrillen ... bara vrida på vredet och trycka på knappen så tänds den :cool:
Enligt instruktionsboken: Diskmedel och vatten

Den praktiska och lite mindre klabbiga lösningen: En tändsticka som man snabbt drar runt anslutningen, brinner det inte så är det tätt.

Är fö förvånad över avsaknaden av bimetall säkring på gasolgrillarna, bara att vrida på så strömmar gasen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.