Nykomling
Medlem: Aug 2008
Län: Stockholm
Hjälp med elinformation inför köp av ny spis
Här kommer ytterligare en fråga från en totalt okunnig konsument som avhandlar detta med att veta vilken spänning man ska ha när det är dags att köpa ny spis.
Jag har i dagsläget tre switchar i mitt elskåp som står som "Spis". Jag antar att det betyder att jag har trefas? Om jag sedan tittar på min nuvarande spis så står följande information på sidan:
Tot eff: 9215 W
230/380 V 1~/3N~ 50hz
Elementspänning: 220V
Betyder det att den inte använder 400V? Om jag tittar på tretti.se så skriver dom:
400 volt = 3 fas
230 volt = 1 fas
Frågan är alltså, ska jag köpa en spis med 400V eller 230V? Och om jag köper ena eller andra, behöver jag koppla om något för att det ska fungera?
Moderator
Medlem: Feb 2005
LIte snabb ellära. Om man har 3 fas, så finns det 3 fasledningar framdragna, och oftast även en s.k nolla. Spänningen mellan var och en av de 3 fasledningarna är 400V, spänningen mellan en fasledare och nollan är 230V.
Till ett vanligt eluttag dras det alltså en fasledare och en nolla, då får man 230V i uttaget.
En spis kan ex. ha elementspänning 400V, det innebär att värmeelementen i spisen är kopplade mellan faser utan nolla. Men en spis kan också ha elementspänning 230V, då är elementen inkopplade mellan faserna och nollan.
Man använder helst ialla fall 3 eller ibland 2 faser, även i fallet med 230V. Detta för att fördela belastningen så att det inte skall bli så stor ström i en enskild fas.
OM du idag har en spiskontakt, en s.k Perilex kontakt som den gamla spisen är inkopplad med, då kan du köpa en ny spis med Perilex kontakt och bara plugga in den.
Till ovanstående skall tilläggas att det alltid skall finnas skyddjord framdragen också. Dvs en komplett 3 fasdragning har 5 trådar, 3 faser, 1 nolla och en skyddsjord.
Om du i dagsläget har en spis som inte är kopplad med Perilexkontakt, utan fast inkopplad. Då föreslår jag att du tar hjälp av en elektriker som kopplar in den nya åt dig, han lär då sätta upp ett uttag.
Nykomling
Medlem: Aug 2008
Tack för informationen! Jag siktar på att köpa en 400V spis och kommer nog att passa på att beställa tjänsten "Installation" när jag ändå köper spisen, så en elektriker får komma och säkerställa att inget blir knas. Lite dumt att riskera något när det kan få stora konsekvenser.