Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra götaland

Vilken termostat till kylskåpet?

Hej!
    Jag är ny på forumet (och ny som husägare), hoppas att den här posten hamnar rätt.

Upptäckte att kylen i vårt kyl/frys-skåp från hade lagt av (Electrolux TR1230A från 90-talet någon gång).
    Har googlat och läst här på forumet om att det antingen är kompressorn eller termostaten som är trasig. Så jag kopplade förbi termostaten och nu kommer det kyla i skåpet så uppenbarligen var det termostaten (men nu går ju kompressorn hela tiden å andra sidan...).

I och med att vi ska byta ut köket under detta år så vill jag bara fixa det här så billigt så möjligt för sedan kommer det att ryka ändå. Frågan är nu vilken termostat man kan köpa? Kan man köpa vilken "universal" som helst? På nätet har jag hittat från 150 kr till 700 kr (t.ex. här: http://www.vitavaror.se/reservdelar-...ml?language=se). Är det något särskilt man ska tänka på när man väljer?

Tillägg: Hur det ser ut eller om det är enkelt att ändra temperaturen spelar inte så stor roll eftersom det är en tillfällig lösning.

Tacksam för hjälp.
    Senast redigerad av tahoma 2012-01-08 16:00 Anledning: Lade till mer information

2.    länk #2
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG
    Inloggad
    Det enklaste sättet kanske är att sätta en timer på kylskåpet och koppla förbi termostaten som du redan gjort. Så gjorde jag när vår kyl gick sönder tills jag fick en ny termostat. Jag har för mig att den gick 15min/h och det blev lagom kallt.

Sök på ditt kylskåp på reservex t.ex. så bör du hitta rätt. Det finns några olika lev. där man kan söka reservdelar på modellbeteckning.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra götaland

Tack för tipset. Nu har vi kyl & frys kombinerat i ett skåp och frysen fungerar som den ska så jag vill helst köra den i "normalläge".

Jag pratade med det lokala serviceföretaget (Berndt Tvätt och kyl) och de sade att det som var viktigt vid byte var att man visste vilket kylmedium (tror jag det var) som det var i kylet. R12 hade jag. Det var tydligen en vanlig variant så det gick bra med en "universal"-termostat (Danfoss) som de hade på lager. 350 kr gick den på.
    Så lyckas jag montera den känns det som en prisvärd lösning.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen