Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2005
Län: Vällingby
Siemens torktumlare - kaputt
Hej,
Vi köpte en Siemens torktumlare för knappt 2 år sedan som har börjat låta förfärligt på senare tid. När jag undersökte den lite närmare så insåg jag att själva trumman har spruckit på flera ställen och det är metall bitar som har lossnat lite här och där i framkant (man måste in med huvudet i tumlaren för att kunna se det).
Maskinen har ingen garanti kvar från tillverkaren, men enligt konsumetköplagen så borde man väl kunna reklamera produkten i affären? Problemet är att vi inte hittar kvittot någonstans..
..vad har man för alternativ då? Är det bara att bita i det sura och köpa en ny, alternativt reparera den? (antar att det blir dyrt att byta trumma)
Senior medlem
Medlem: Feb 2010
Län: Stockholm
Låter hemskt att metalbitar bara lossnar så där. Kan ju ge ytterligare följdskador. Som sagt kontakta affären och undersök om köpet finns registrerat. Sedan skulle jag inte dra mig för att skruva isär torktumlaren om det behövs och även rengöra den. De är inte så tunga, reservdelar finns och det kan bli billigare än att köpa ny. Den är ju trots allt relativt ny. De nya energibesparande torktumlarna med kompressoravfuktare är väl fortfarande dyra att köpa tyvärr, annars ett givet byte när de blir vanligare.