59 123 läst · 27 svar
59k läst
27 svar
Tvättmaskin och tvätt stinker!
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Tro det eller ej, men vi bytte till Grumme Tvätt och lukten försvann nästan genast! Fri från både Fosfater och Zeoliter.
Hmm, flytande tvättmedel som gör att tvätten dammar mindre? Intressant! Har uppmärksamma att våra kläder ofta är överdrivet dammiga, klart värt att testa! Det är en sak att skaka en balja med ren tvätt i juni, men i november är det en annan visa
Hmm, flytande tvättmedel som gör att tvätten dammar mindre? Intressant! Har uppmärksamma att våra kläder ofta är överdrivet dammiga, klart värt att testa! Det är en sak att skaka en balja med ren tvätt i juni, men i november är det en annan visa
Vilken tur att man snubblade över denna tråden, vi har haft samma problem ett tag nu. Vi flyttade in i vårt hus vintern 2009 och bytte direkt ut den gamla tvättmaskinen till nya fina snåla Electrolux maskiner, vilken glädje att komma från lägenhetstvättstuga till egna maskiner. I början hade vi inga problem men efter ett halvår, sommaren 2010 började viss tvätt lukta illa, vi beskyllde då den fuktiga tvättstugan i källaren där kläder hängde på tork, på sommaren tar det ju ett tag att torka. När det var torrt ute hängde vi såklart ut tvätten, sen satte vi in en avfuktare för att tvätten skulle torka snabbare. Min sambo vägrade sen torka tvätten i källaren utan hänger det uppe i sovrummet (nu ser det ut som när vi bodde i lägenhet, det var ju detta vi ville komma undan).
Vi har nu märkt att trots avfuktaren så luktar det ändå och nu har vi kanske förklaringen. Vi har hela tiden beskyllt själva torkprocessen för våra stinkande kläder. Känner just nu hur min pikétröja stinker lite. Värst blir det när man svettas lite eller plagget blir lite fuktigt. Det är t.o.m så att vi fått slänga en del plagg som varit omöjliga att ha på sig.
Våra tvättrutiner är väl ganska "moderna", tvättar aldrig över 60, det mesta går på 40 och t.o.m. 30, allt i i miljön och energibesparingens tecken. Man vill ju dels vara skonsam mot miljön och även sin egen ekonomi. Vi har absolut inga problem att få kläder rena i låga temperaturer, tvättmaskiner idag funkar fantastiskt. Vi kan ju även tillägga att vi alltid kör med "lågpris"-tvättmedel, av den enkla anledning att det gör jobbet.
Vi körde med samma tvättmedel i lägenheten, men då kan kopplingen vara till våra nya, moderna snåla maskiner. I lägenhetens stora fastighetsmaskiner sköljde de kanske ur bättre, man var inte så noga med att köra snålprogram och maskinerna används dagligen av pensionärer som har för vana att koka sin vittvätt.
Summa summarum: kolla tvättmedlet om det innehåller Zeoliter, oavsett vad så provar vi Grumme eller motsvarande ändå. Ge maskinen en hela whiskey eller motsvarande i en långkörning på 95 grader och sen hoppas på det bästa.
Ni som har haft problemet, har kläderna blivit OK igen eller är de förstörda?
Vi har nu märkt att trots avfuktaren så luktar det ändå och nu har vi kanske förklaringen. Vi har hela tiden beskyllt själva torkprocessen för våra stinkande kläder. Känner just nu hur min pikétröja stinker lite. Värst blir det när man svettas lite eller plagget blir lite fuktigt. Det är t.o.m så att vi fått slänga en del plagg som varit omöjliga att ha på sig.
Våra tvättrutiner är väl ganska "moderna", tvättar aldrig över 60, det mesta går på 40 och t.o.m. 30, allt i i miljön och energibesparingens tecken. Man vill ju dels vara skonsam mot miljön och även sin egen ekonomi. Vi har absolut inga problem att få kläder rena i låga temperaturer, tvättmaskiner idag funkar fantastiskt. Vi kan ju även tillägga att vi alltid kör med "lågpris"-tvättmedel, av den enkla anledning att det gör jobbet.
Vi körde med samma tvättmedel i lägenheten, men då kan kopplingen vara till våra nya, moderna snåla maskiner. I lägenhetens stora fastighetsmaskiner sköljde de kanske ur bättre, man var inte så noga med att köra snålprogram och maskinerna används dagligen av pensionärer som har för vana att koka sin vittvätt.
Summa summarum: kolla tvättmedlet om det innehåller Zeoliter, oavsett vad så provar vi Grumme eller motsvarande ändå. Ge maskinen en hela whiskey eller motsvarande i en långkörning på 95 grader och sen hoppas på det bästa.
Ni som har haft problemet, har kläderna blivit OK igen eller är de förstörda?
Redigerat:
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Ha ha, vilken story, låter som det luffarläger vi bodde i med kläder på tork i vardagsrummet när vi satt i lägenhet 
En del av de kläder som fick unken-lukten har fortfarande "rester" av den, kan vara för att de är populära plagg som tvättades ofta i Fosfater och Zeoliter och för att de "satt sig" i kläderna. Andra kläder har återfått doften av sköljmedel igen
Det, eller så är det kanske materialet i kläderna, vem vet? De kläder som har kvar lukten luktar dock inte LIKA illa längre så man kan ha de på sig iaf. Man kunde ju ha de på sig innan med när de luktade som värst eftersom de mest kändes när man stack näsan i torra plagg. Det värsta av lukten som vid just torkningen i tvättstugan.
Så ja, en del blev ok, andra inte. Vi har dock inte behövt gå så långt ännu som att kasta kläder, men det kanske kommer på sikt när vi märker att majoriteten av tvätten tappar lukten men en del plagg har kvar den.
Jag tyckte när jag körde Citronsyra i tvättfacket och Ättikssprit i en handduk i trumman (båda rundorna på 90-95 grader) att det blev lite bättre. Men bytet till Grumme Tvätt var det som gjorde susen! Ska bara köra det i fortsättningen nu "oavsett" pris. Som du säger MMR, man körde ju en del lågpristvättmedel tidigare, men det är väl som med allt här i livet att OFTAST får man vad man betalar för :S
Just det, har kört med extra sköljning på alla omgångar hittills med för att se om det hjälpte. Ska väl gå tillbaka sen och köra utan extra sköljning och se om det fortsätter att vara bra. Så sorry moder natur och elräkningen, jag kan inte axla rollen som miljökämpe med energisnåla tvättomgångar om jag måste lukta som Skogsmulle, då får det kosta ett par spänn till per år istället.
En del av de kläder som fick unken-lukten har fortfarande "rester" av den, kan vara för att de är populära plagg som tvättades ofta i Fosfater och Zeoliter och för att de "satt sig" i kläderna. Andra kläder har återfått doften av sköljmedel igen
Så ja, en del blev ok, andra inte. Vi har dock inte behövt gå så långt ännu som att kasta kläder, men det kanske kommer på sikt när vi märker att majoriteten av tvätten tappar lukten men en del plagg har kvar den.
Jag tyckte när jag körde Citronsyra i tvättfacket och Ättikssprit i en handduk i trumman (båda rundorna på 90-95 grader) att det blev lite bättre. Men bytet till Grumme Tvätt var det som gjorde susen! Ska bara köra det i fortsättningen nu "oavsett" pris. Som du säger MMR, man körde ju en del lågpristvättmedel tidigare, men det är väl som med allt här i livet att OFTAST får man vad man betalar för :S
Just det, har kört med extra sköljning på alla omgångar hittills med för att se om det hjälpte. Ska väl gå tillbaka sen och köra utan extra sköljning och se om det fortsätter att vara bra. Så sorry moder natur och elräkningen, jag kan inte axla rollen som miljökämpe med energisnåla tvättomgångar om jag måste lukta som Skogsmulle, då får det kosta ett par spänn till per år istället.
Redigerat:
Vad är det som luktar då. Hustru påpekade att det har börjat lukta sedan det kom ut speciella, och dyra, rengöringsprodukter på marknaden. Jag vet, det låter lite konspiratoriskt men om det är så så kanske det finns något samband. Dessutom så försvinner inte doften av rutten fisk i dricksglasen ens när jag gjort ren maskinen som är en Whirlpool BH00 (Ikea). Någon som vet något.
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
En tanke kan ju vara precis som med tvättmaskinerna att tillverkarna försöker göra energi- och vattensnåla miljövänliga maskiner som inte sköljer ur ordentligt. Disk (i viss jämförelse med tvätt) kan ju ibland vara rejält grisig och fettig. Om det griset inte sköljs ur maskinen ordentligt pga miljöanpassad vattenmängd så kan det mycket väl tänkas att det fastnar i slangar och avlopp och täpper igen och stinker.
Testa att köra en vända citronsyra i diskmedelsfaket med ett program med hög temperatur? Finns att köpa i färdiga påsar i kryddhyllan i mataffären. Detta är inget jag testat eller har erfarenhet själv, men jag har läst lite om det när man snubblat över det i jakt på info om tvättmaskin. Kolla även att alla slangar och anslutningar sitter som det ska och att maskin inte läcker bakom/under, då kan ju grisvatten komma ut och samla sig, usch!
Läste också om nån som körde klorin i maskin, men det kändes extremt
Och sköljer inte diskmaskin ur ordentligt efter disk kan det bli kvar vatten i botten på maskin kanske? Detta vatten kanske är smutsvatten rent av...
Kika i den här tråden av Darth Peter från 2009, den kanske kan hjälpa dig vidare?
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/108719-det-stinker-i-diskmaskinen.html
Lycka till och hoppas att det löser sig
"Löser sig"... hi hi *fniss*
Testa att köra en vända citronsyra i diskmedelsfaket med ett program med hög temperatur? Finns att köpa i färdiga påsar i kryddhyllan i mataffären. Detta är inget jag testat eller har erfarenhet själv, men jag har läst lite om det när man snubblat över det i jakt på info om tvättmaskin. Kolla även att alla slangar och anslutningar sitter som det ska och att maskin inte läcker bakom/under, då kan ju grisvatten komma ut och samla sig, usch!
Läste också om nån som körde klorin i maskin, men det kändes extremt
Och sköljer inte diskmaskin ur ordentligt efter disk kan det bli kvar vatten i botten på maskin kanske? Detta vatten kanske är smutsvatten rent av...
Kika i den här tråden av Darth Peter från 2009, den kanske kan hjälpa dig vidare?
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/108719-det-stinker-i-diskmaskinen.html
Lycka till och hoppas att det löser sig
"Löser sig"... hi hi *fniss*
För er som har tvättmaskin som stinker, kolla denna länk:
http://www.lfs-web.se/mogel-tvattmaskin.htm
Obs:
Vi har inte haft några problem med mögellukt sedan vi körde saneringsprogram typ det som beskrivs i länken ovan plus att vi idag har luckan öppen när tvättmaskinen inte används.
http://www.lfs-web.se/mogel-tvattmaskin.htm
Obs:
Vi har inte haft några problem med mögellukt sedan vi körde saneringsprogram typ det som beskrivs i länken ovan plus att vi idag har luckan öppen när tvättmaskinen inte används.
Har du torkat å tvättat rent i gummibälgen?
Jag har en maskin med gummibälgen på insidan av luckan, där finns det många veck å skrymslen där smutsen kan gro. Jag brukar torka å göra rent så fort jag börjar känna lukt
Jag har en maskin med gummibälgen på insidan av luckan, där finns det många veck å skrymslen där smutsen kan gro. Jag brukar torka å göra rent så fort jag börjar känna lukt
För mig har det hjälpt hyfsat attjlossint skrev:Vad är det som luktar då. Hustru påpekade att det har börjat lukta sedan det kom ut speciella, och dyra, rengöringsprodukter på marknaden. Jag vet, det låter lite konspiratoriskt men om det är så så kanske det finns något samband. Dessutom så försvinner inte doften av rutten fisk i dricksglasen ens när jag gjort ren maskinen som är en Whirlpool BH00 (Ikea). Någon som vet något.
- minska dosen diskmedel. Jag tar nu normalt en tesked.
- när maskinen är klar får disken stanna i diskmaskinen (som står öppen) i ett dygn
- sätt in glasen i skåpet med mynningen uppåt
Min metod är att ladda maskinen med lut eller kaustiksoda och köra programmet.echX skrev:En tanke kan ju vara precis som med tvättmaskinerna att tillverkarna försöker göra energi- och vattensnåla miljövänliga maskiner som inte sköljer ur ordentligt. Disk (i viss jämförelse med tvätt) kan ju ibland vara rejält grisig och fettig. Om det griset inte sköljs ur maskinen ordentligt pga miljöanpassad vattenmängd så kan det mycket väl tänkas att det fastnar i slangar och avlopp och täpper igen och stinker.
Efter det köra jag ytterligare ett program för ytterligare tvätt.
På detta sätt har jag fixat en bänkdiskmaskin som diskade dåligt. Men här var det ingen lukt, bara dålig funktion
Använd inte lut eller kaustiksoda om ni har egen avloppsanläggning. Det förstör, för lång tid framöver, den viktiga bakteriereningen i infiltrationsbädden.
Sen är jag tveksam till huruvida en diskmaskin klarar lut och soda med tanke på rör, slangar mm.
Sen är jag tveksam till huruvida en diskmaskin klarar lut och soda med tanke på rör, slangar mm.
Vår tvättmaskin är nu inne på 5:e året.Vi har bara använt tvättmedel utan fosfater (numera finns det inte fosfater i tvättmedel) och zeoliter. Vår tvättmaskin är en Cylinda som inte har en sån där gummibälg som blir äcklig med en gång. Dessutom har den en funktion som gör att man kan få extra sköljningar, 7st, vilket vi alltid använder Jag tvättar viss vittvätt på 90 grader ibland. Vi har aldrig haft problem med äcklig doft eller annat.
jag antar att alla tar ut tvättmedelsfacket med jämna mellanrum och rengör på det och utrymmet det sitter i. Där kan det lukta ialla annars och geggan som sitter i utrymmet följer ju delvis med vattnet ner i trumman. Likaså bör filtret nedtill på maskinen göras rent.
jag antar att alla tar ut tvättmedelsfacket med jämna mellanrum och rengör på det och utrymmet det sitter i. Där kan det lukta ialla annars och geggan som sitter i utrymmet följer ju delvis med vattnet ner i trumman. Likaså bör filtret nedtill på maskinen göras rent.
Bra påpekande det där om avloppsanläggningen, det hade jag inte tänkt på.Hemmakatten skrev:
Lut sliter säkert rätt ordentligt.
Men med en bänkdiskmaskin som kostar mindre än 3000, som är tre år gammal.
Här kan jag faktiskt knappt själv få ekonomi på att laga den, när den börjat diska dåligt.
Det är mer av typen nödlösning, som man kan köra när det trasslar med flera års mellanrum.
Liknande trådar
-
Felmeddelande: Rengöra pump tvättmaskin Bosch WAYH32I9SN
Tvättstuga -
ställ till kompakt tvättmaskin
Badrum -
Dåligt av flöde från tvättmaskin
Badrum -
Tvättmaskin startade inte–lyste senare upp–lyser nu igen inte upp
Tvättstuga -
Hur fixar jag min tvättmaskin Elektro-Helios TF1280E:s felkod E10?
Tvättstuga