Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    bmx
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

Problem med Bosch Frys

min knappt 3 år gamla bosh frys har börjat larma pga för varm temp lite nu och då,. Jag har kvitterat larmet och kört på "infrysningsfunktionen" och då har tempen stabiliserat sig. Detta har hänt upprepade gånger. Igår kväll gjorde den samma sak men imorse så var tempen fortfarande farligt nära 0 och glass osv smälte. I manualen står det att det kan vara frost i "vapuratorn i nordfrost systemet" vad nu det är för nåt. Har haft den avstängd nu i en timme och drog igång den igen och kompressorn går som den ska.

Nån som varit med om nåt liknande eller kan komma med tips?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

Kan eventuellt vara läckage någonstans utmed dörrlisten, att dörren inte stängs 100% lufttätt.

3.    länk #3
    bmx
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

skulle det kunna vara. Har bokat servicegubbe imorgon så vi får se om han hittar nåt

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Västmanland

Hej.
    Jag har liknande problem med min Bosch frys. Vad kom servicekillen fram till?

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: May 2010
    Län: Stockholms

Har haft upprepade problem med Bosch frysskåp (GSN32V00, stort frysskåp köpt för ca 5år sedan). Innan frysen var mer än ca 2 år fick jag hjälp av BSH-service att byta något styrkort (utan kostnad). Redan då hade frysen börjat frosta igen och larma. Jag trodde att bytet av mjukvara skulle hjälpa, enligt service-mannen, skulle avfrostningen ske oftare och därmed förhindra att kylelementet frostar igen.

Det hjälpte ett tag, sedan blev det nya larm. Orsaken är densamma, kylelementet i frysens övre del (ovanför ett plastskydd) blir en enda stor isklump. Enda sättet att lösa problemet är att frosta av frysen på gammalt hederligt sätt. Ut med all varor, vänta tills att isen smält, torka upp vattnet som smälter. Börja om igen. I bästa fall håller sig sen frysen frostfri ett halvår eller så.

Min slutsats: Frostfria frysar från Bosch är knappast frostfria. Bra är väl att det ger en anledning att göra rent frysen. Irriterande är när frysen larmar mitt i natten. Skulle det varit bättre att köpa frys från Miele? Electrolux? Eftersom jag har kyl- och frys från Bosch, så blir det inte så snyggt om man bara slänger ut den ena. Kylen funkar utan problem. Ok, efter 10år åker båda skåpen ut. Då får det bli nå't bättre.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42