Nykomling
Medlem: Oct 2009
Län: Stockholm
Trsaig diskmaskin - diverter valve?
Hej!
Jag har en diskmaskin (Whirlpool dwh b00) som slutat funka. Den tar in vatten och spolar sedan ut det igen samtidigt som den börjar pipa. Öppnar jag luckan är sköljprogramslampan tänd och startlampan blinkar i sekvens om 11 blink.
Efter att ha googlat runt tror jag mig ha förstått att det är något som heter "diverter valve" som behöver rensas eller bytas ut. Mitt problem är hur jag hittar den...
Jag har bifogat en bild på undersidan av maskinen och hoppas på att någon kan i alla fall guida mig i rätt riktning.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Nu gissar jag, men jag tolkar begreppet "diverter valve" som en ventil som växlar vattenflödet på något sätt. Det finns troligen en sådan ventil som kopplar om vattenflödet från huvudpumpen (den som driver spolningen) till avloppspumpen.
Av din bild så tolkar jag det som att huvudpumpen är elmotorn uppe i högra hörnet, det ser ut som slangar går till en avloppspump dold till höger mitt på?
Det sitter något som skulle kunna vara en styrning av en ventil riktat snett nedåt vänster på vänstra sidan. Ser ut att gå att öppna med ngn form av bajonettfattning.
Nykomling
Medlem: Oct 2009
Den ska fördela vattnet mellan övre och undre spolarmen om jag förstått rätt. Enligt textbeskrivningen jag hittat ska den sitta i samband med slangarna som leder upp till armarna men jag ser inga sådana heller :-(