Att bosch tog det på goodwill är egentligen inte tur, du hade fått delen utbytt ändå via konsumentköpslagen. Den täcker i stort sett alla vitvaror och hemelektronik under 3 års tid. Kollar man på konsumenverkers sida med tidigare fall så räknas nästan allt inom 3 års tid som "ursprungligt fel" så länge man inte själv varit inne och pillat eller på något sätt "missbrukat" eller felanvänd sakerna.
Kan du länka till detta? (Jag hittar inget vettigt då jag söker på deras hemsida.)
Jag har liknande problem med min lite över två år gamla tvättmaskin och Cylinda vill inte ta det på garantin. Hur bär jag mig åt?
Det stämmer att du har tre års reklamationstid på inköpt vara. Eftersom felet har uppstått efter garantitiden är det du som ska göra sannolikt att felet är ursprungligt. Detta är ju inte helt enkelt efter drygt två år, särskilt eftersom maskinen fungerat fram tills nu.
Jag rekommenderar att du kontaktar säljaren och påtalar felet. Fråga på vilket sätt du skulle kunna ha påverkat att det uppstått. Kan ni inte komma överens måste jag tyvärr rekommendera en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, se www.arn.se. En prövning i Allmänna reklamationsnämnden är kostnadsfri, men tar tyvärr lång tid, ofta omkring ett halvår.
Ev kan ditt försäkringsbolag täcka en del av reparationskostnaden, men då har du en självrisk, vanligtvis på 1500:-.
På Cylindas hemsida finns formulär för reklamation. Ska fyll i det och skicka in till dem.
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2009
Län: skåne
Egentligen skall du göra reklamationen i butiken där du köpt maskinen, dvs säljaren - då han är ansvarig inom skälig tid, dvs gör det snarast möjligt om du inte redan kontaktat honom/henne. En diskmaskin tyckar jag (och nog i stort sett alla andra på forumet) skall hålla mer än de 3 år som konsumentköplagen/reklamationsrätten täcker. Ett exempel ifrån ARN på en tvättmaskin där garantin gått ut och kunden krävdes på självrisk, där ARN gav kunden rätt och även skriver att denna lagen är "tvingande" och ej kan förhandlas bort. http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=R...s3=&s4=&s5=&s6=
Det finns fler tidigare fall med s.k ursprungligt fel där konsumenten fått rätt även efter 2 år.
Du kan själv söka på ARN's databas - www.arn.se även om sökmotorn kunde varit bättre
Jag tror om du kontaktar säljaren och låter lite mer påläst och bestämd så fixar de nog felet gratis, inte många firmor som vill hamna på svarta listan.
Jag mejlade tretti.se, och det enda svar jag fick var en hänvisning till Cylinda service.
Enligt Cylindas formulär:
"Fyll i den här reklamationssedeln vid reklamation av fel på en Cylindaprodukt.
Observera att reklamation endast kan göras när undersökning och eventuella
reparationer av din vitvara är utförda av Cylinda Service"
Det här låter lite tveksamt. Är man verkligen skyldig att anlita Cylinda service för ett antal tusen kronor för att *kanske* kunna reklamera i efterhand?
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2009
Län: skåne
Jag hade nog tagit hem deras tekniker och varit med när han felsökt maskinen, sålänge teknikern inte kan stenhårt hävda att det är ditt fel p.g.a misskötsel så är det bara att vägra betala och påtala konsumentköpslagen. Det är Tretti.se som skall stå för reparationen då du köpt den där. Du kan även höra dig för bland bekanta om de känner någon bra serviceverkstad i närheten som är auktioriserad och om detta finns höra dig för på Cylinda om denna får ta reparationen.