Skriv svar Nytt ämne
  1. 2009-07-22 12:06
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jan 2008
    Östergötland
    22 inlägg
    Gillad 1 gånger
    2 bilder

Induktionsspis: Risker? Fördelar? Nackdelar?

Ska köpa ny spis och ALLA förordar induktionsspis. Vad är fördelarna? Finns det några nackdelar? Och framförallt - är det verkligen så ofarligt som alla säger?

2. 2009-07-22 15:23
    Svara | #2

Nykomling Medlem: okt 2007
    Östergötland
    19 inlägg

Fördelar: det går så snabbt att koka upp vatten så du kan slänga din vattenkokare samt att den är exakt när du ändrar temperatur.
    Nackdelar: det jag kan komma på är att du kan behöva köpa en del nya grytor och att det kan låta om hällen ibland.

3. 2009-07-23 15:24
    Svara | #3

rqus avatar
    rqu
    Fullvärdig medlem Medlem: okt 2007
    Stockholm
    187 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    Den är superbra, hällen blir varm av stekpannan eller grytan om du brassar på ett tag, men inte så het att det bränner fast. Rengör med vanlig trasa, man behöver inte oroa sig för att bränna sig efteråt på hällen, bara det är värt en induktionshäll. Inget att fundera över, bara att köpa!

4. 2009-07-23 15:31
    Svara | #4

cheetah1
    Gäst
    Jo, man bränner sig allt på hällen ett tag efter att man använt den, den som säger nåt annat har inte en induktionshäll i sitt kök. Glaset blir lika hett som grytan som står på, och förblir så i kanske 5-10 minuter efteråt.

Fördelar: Hög effekt utvecklas direkt i grytan omedelbart vid uppstarten. Varm gryta kan flyttas direkt till en kall platta och innehållet fortsätter koka. Vatten och dylikt kokar upp mycket snabbt (dock inte snabbare än vattenkokare, skulle jag vilja påstå..). Det bästa: effekten försvinner omedelbart när man sänker, dvs kokar det över kan man paniktrycka på avstängnings"knappen" och det slutar direkt. Vår väninnas häll har tillochmed en nödstoppsknapp som återställer effekten när man trycker igen.

Nackdelar: Bara rostfria kastruller (det bränner fast) alternativt gjutjärnspannor (det finns dock rostfria stekpannor med teflon som funkar om man vill ha det).
    Hällen väsnas, den klarar (iaf inte våran) av att leverera all effekt på alla plattor samtidigt, utan reläerna (kontaktorerna?) slår till och från och byter plattor konstant, vilket är lite irriterande, såsen kokar, kokar inte, kokar osv...

Mja, det är nog det jag kan komma på tror jag.

5. 2009-07-23 16:17
    Svara | #5

rqus avatar
    rqu
    Stockholm
    187 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    cheetah1 skrev Visa original
    Jo, man bränner sig allt på hällen ett tag efter att man använt den, den som säger nåt annat har inte en induktionshäll i sitt kök. Glaset blir lika hett som grytan som står på, och förblir så i kanske 5-10 minuter efteråt.
    OK, jag kanske överdrev lite, men kokar det över kan man torka av snabbt med en trasa, men inte hålla kvar handen med trasan. Dock bränner det inte fast, som på en vanlig häll där måste ha en sån där skrapa. Värmen avtar dessutom väldigt snabbt. Vi har kvar vår vattenkokare, för att koka tevatten och att värma vällingvatten, vi har en sån där man kan ställa in 40, 60 ,80, 100 grader och det fixar inte induktionshällen...

6. 2009-07-23 17:54
    Svara | #6

stilofunks avatar
    Senior medlem Medlem: apr 2007
    Stockholm
    614 inlägg
    Gillad 13 gånger
    cheetah1 skrev:
    Nackdelar: Bara rostfria kastruller (det bränner fast) alternativt gjutjärnspannor (det finns dock rostfria stekpannor med teflon som funkar om man vill ha det).
    Hällen väsnas, den klarar (iaf inte våran) av att leverera all effekt på alla plattor samtidigt, utan reläerna (kontaktorerna?) slår till och från och byter plattor konstant, vilket är lite irriterande, såsen kokar, kokar inte, kokar osv...

Korrigering:
    Endast kastruller med magnetisk botten fungerar och det verkar som om alla leverantörer har sådana idag. Alla kända leverantörer av "teflonpannor" har inlägg i botten som är magnetisk.

Vår häll, Siemens, väsnas inte och klarar av att köra på full effekt på alla plattor samtidigt!

Vi har en spis med glashäll med halogenzoner på landet. Och jag blir varje gång förvånad över hur långsam den är!

En gång Induktion, alltid induktion!

7. 2009-07-23 18:05
    Svara | #7

Forumgud Medlem: jun 2009
    Uppsala
    3 204 inlägg
    Gillad 18 gånger
    Vi har Husqvarna 80 cm bred vilket ger bra avställningsytor också, har inga problem med att köra alla plattor samtidigt, det knäpper lite i den ibland men inget som man störs av. Känner inte alls igen nackdelarna som beskrivs, det bränner inte fast i vårt rostfria (IKEA mest) och det låter inte. Jag och frun störs däremot av att touchkontrollerna sitter i hällen, skulle mycket hellre ha dom på en panel framför när det kokar över för då kan den få lite "fnatt" av allt vatten på touchknapparna. Men spisen är suverän, saknar inte den gamla hällen på nåt vis.

8. 2009-07-24 07:56
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: feb 2007
    Västkusten
    652 inlägg
    Gillad 19 gånger
    67 bilder
    Vi har också en Husqvarna häll QHC7505 som vi är supernöjda med
    däremot så går det av rimliga själ inte att köra alla plattor på full effekt
    samtidigt.
    Den totala effekten på plattorna är 4x3200W=12800W och
    anslutningseffekten på hällen är enligt typskylten endast 7400W
    den här begränsningen har aldrig något problem för oss.

9. 2009-07-24 11:21
    Svara | #9

rqus avatar
    rqu
    Stockholm
    187 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    stilofunk skrev Visa original
    cheetah1 skrev:
    Vår häll, Siemens, väsnas inte och klarar av att köra på full effekt på alla plattor samtidigt!
    Jag har induktionshäll (Husqvarna) och hade en Siemens i gamla lägenheten. Väsnas gör vissa kärl, surrar liksom. Väsnas gör även fläkten i hällen som behövs för att kyla den. Den snurrar även efteråt en stund. Full effekt på alla plattor klarar inte vår nya eller gamla av, i varje fall inte P (Power)-läget. I praktiken är det inte så ofta jag märkt detta, det är inte jättevanligt att brassa på fullt på alla järn samtidigt, i varje fall inte i mitt kök...

Vi blir även galna av touch-tangenterna, den piper hela tiden när vi ställer saker på reglagen, jag vet inte om placering i listen som ska finnas på vissa modeller är bättre?

10. 2009-07-25 17:14

urk
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2007
    Stockholm
    200 inlägg
    Gillad 5 gånger
    2 bilder
    Slänger in ytterligare en frågeställning i debatten:

- Induktionshäll vs gashäll?

Håller som bäst på att bygga om köket i sommarstugan. Den gamla spisen åker ut och det blir en ny häll och separat ugn. Kom att tänka på att gas (gasol) lika gärna kan användas. Kapitalkostnaden är ju ungefär densamma och skulle tro att driftskostnadenockså blir densamma.
    Jag vet alla för- och nackdelar med gasspis eftersom jag haft det i många år i lägenheten i stan men vet mindre om induktionshäll.

Någon som har några synpunkter i frågan?

11. 2009-07-26 04:35

rqus avatar
    rqu
    Stockholm
    187 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    Nackdel, avstånd till fläkten måste vara större. En gasspis är ju inte direkt lätt att göra ren. Handtag kan bli varma som attans av gasspisen, plasthandtag är inte så bra, så även där kan nya kokkärl behövas.

Bra, funkar vid strömavbrott, kan vara bra på ett landställe! En elspis kräver ofta 400 V, och mycket ström, det kanske inte finns eller är dimensionerat för det.
    Senast redigerad av rqu 2009-07-26 04:50

12. 2009-10-18 16:19

Nykomling Medlem: okt 2009
    Stockholm
    5 inlägg

Vi var ute efter en induktions spis av märke Elektrolux men blev lite skeptiska när vi läste om oljud från kastrullerna!
    Inga problem tänkte jag, vi ringer affären och ber dom ha en induktionsspis klar för att lyssna på!
    Jag har nu ringt 8 olika butiker och mailat med Elektroluxservice, INGEN av dom är beredd att låta oss lyssna på en spis innan ett köp!!
    Ett konkret förslag från en Elektroluxhome butik var : skaffa hörlurar!!
    Alla företag jag ringt har varit i Stockholm med omnejd!

13. 2009-10-18 17:29

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2007
    44 år
    Stockholm län
    111 inlägg

13 bilder
    Vi har en AEG induktionshäll som låter bara på högsta effektläge, även då bara litet surrande.
    IKEA har även teflonkastrull som funkar på induktionsspisen.
    Vi fick byta alla våra kastruller, våra fina rostfria från Hackman fungerade inte. Däremot har IKEA fina kastruller som fungerar.

14. 2009-10-18 17:32

gadu^s avatar
    Forumgud Medlem: aug 2005
    Västra Götaland
    2 027 inlägg
    Gillad 19 gånger
    94 bilder
    Vi köpte induktionshäll från Ikea och är supernöjda med den...
    Låter lite med vissa kastruller, men inte så man irriterar sig på det speciellt.
    Mvh//Janne

15. 2009-10-20 20:55

Junior medlem Medlem: okt 2009
    Skåne
    85 inlägg

10 bilder
    Man kan väl säga att om du är nervös för att bo nära en kraftledning så kan du ju även överväga att vara nervös av induktionshäll. Jag *vet* inte, men skulle nog försöka få reda på mer om snabbt växlande fält innan jag skruvade in induktion i köket.

Jag tror det kan sammanfattas med att de flesta inte heller vet, men att de flesta heller inte bryr sig så mycket. Verkar ju onekligen praktiskt om inte annat!

Liknande ämnen

1. Fördelar/Nackdelar med lättbetong
    av K_K i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Treetex - fördelar och nackdelar
    av Karakorum i forum Byggnadsvård
  3. VARMGRUND fördelar och nackdelar
    av seven i forum Grund & markarbeten
  4. Fördelar och nackdelar med vedspis
    av astia i forum Kök

Taggar