Byggahus.se
La en beställning på lite smått och gott hos fine-tools.com, bland annat några nya hyveljärn från hock som jag ska ha i två gamla renoverade hyvlar. Tänkte, lika bra att få med någon jigg och kanske en sten också. Jag har redan tormeken men är nyfiken på vattenstenar.

Jiggen blev en veritas mk II, den enklare varianten som jag vet bengtn rekommenderar har jag redan. Sen skulle vattensten väljas och det är för mig en hel vetenskap så det slutade med att jag valde en naniwa super stone 3000/8000. Ville få iväg min beställning men ville ändå ha någon sten att börja med. Var kanske inte det bästa valet men vi får se vad tiden utvisar.

Nu till huvudfrågan, för att plana en vattensten kan man göra på olika sätt. Det finns särskilda stenar avsedda för ändamålet men jag vill minnas att jag någonstans här på forumet har läst att det inte är vidare bra. Hittade dessutom en del på andra forum där man klagar över att stenen inte är plan och då har man ju redan från början så att säga skjutit sig i foten.

Nästa alternativ är planskiva (glas, granit eller motsv.) med sandpapper, så får jag nog göra så länge men jag skulle hellre välja det tredje alternativet vilket är diamant sten. Men, återigen, är det för mig en hel vetenskap... Finns mycket att välja på... Läste bland annat denna artikeln som gav lite vägledning, det verkar som att man ska ha en Dia-Flat plate från DMT.

Ni som kan detta, hur gör ni och vilka rekommendationer har ni kring dels metod men även fabrikat på framför allt diamant sten. Även inköpsställe är jag intresserad av.
 
Jag använder mig av metoden med sandpapper på glasskiva. Det fungerar utmärkt till både min 240-sten och min kombi 1000/6000-sten. Givetvis måste sandpappret och skivan sköljas noggrant varje gång man ska plana en finare sten än den föregående. Har efter en del konfererande med Mats Bengtsson här på forumet fått upp ögonen för DMT:s diamantprodukter. Han rekommendera en kombi-diamantsten från DMT som även kunde användas för andra skärpningsändamål. Tyvärr har den i mina ögon (men nu bortglömda) grovlekskombinationen utgått hos DMT och de kombistenar de har nu ger inte riktigt samma stora användningsområde. Därav har det inte blivit något köp...
 
Har inte fått stenen ännu så jag har inte provat att plana den med sandpapper så det kanske inte är något problem i realiteten. Har bara fått för mig att det skulle vara enklare att köra med en diamantsten och slipa plocka fram glasskiva och slabba med vatten. Blir det att fortsätta med glasskiva så får jag börja med att skaffa en mindre...använder nu en gammal bordsskiva som e lätt otymplig...

Var rekommenderas för grovlek på sandpapper?
 
Det där med att slabba med vatten faller ju lite eftersom du kommer använda vatten till vattenstenarna. Dock har du en poäng, det verkar råda stor förvirring kring vilka diamantstenar som kan användas utan vatten. Jag hade gärna velat ha en sten som kan användas utan vatten för att då även kunna ha den till att snabbt snygga upp köksknivarna. Tyvärr verkar det som om alla gamla rekommendationer från DMT om vattenlöst användande har ändrats till att vatten måste användas. Kan iofs fått något om bakfoten där...

Jag använder P240 våtslippapper. Kanske lite grovt men efter att ha dragit min 240-sten ett par gånger på det så är det perfekt för vattenstenarna.
 
Du har ju naturligtvis rätt angående vattnet, är nog snarare min jumbo size glasskiva som är problemet. Borde be glasmästaren om en mindre bit. Den stora är iofs bra när man planar sulan på hyvlar.

Men P240 ska fungera med lite förbearbetning. Kanske ska prova med lite finare då stenen jag har beställt är 3000/8000.
 
Använder själv två 8mm glasskivor som jag limmat ihop med några duttar cyanoakrylat. Glasmästaren skar till dem och slipade kanterna.

Jag hade nog rekommenderat ett finare men egentligen tror jag inte det är så känsligt.
 
Sandpapper på glas fungerar utmärkt. Jag brukar använda och rekommendera 180-papper för alla stenar upp till 12000 som är den finast jag har. Det gör ingen skillnad för slipresultatet om det är lite report i stenens yta utan tvärtom hjälper det mot att tex baksidan på ett stämjärn suger fast på en fin sten. Den stora fördelen är dock att om man stryker med handen över stenen då man sköljer ren den känner man om det sitter några slipkorn kvar.
Annars är en diamantsten att föredra. De stora DMT är bra, grovlek svart eller blå. Röd och finare ska inte användas på brynen då de har en annan bindemetod vilket gör att diamanterna lossnar när man planar vattenstenar.
För den utgiftstörstande har DMT en ny variant som jag inte provat men som får god kritik här
/B
 
Intressant, stämmer bra med phls erfarenheter då. Jag har fått bra info för att påbörja lite egna försök. Tack för det.

Den där artikeln i Popular Woodworking läste jag också, intressant. Har sökt runt lite halvhjärtat för att hitta den stenen i någon närbelägen web-shop (Europa) men inte lyckats. Har du hittat den någonstans?
 
Jag har använt en MDF-skiva som underlag. Dock är den inte längre plan efter att ha blivit blöt några gånger, så man måste byta hela tiden.

Tänkte köpa en granitplatta som många verkar använda, men jag har inte lyckats hitta någon som säljer släta granitplattor. Ni som har såna, var köpte ni? Jag har varit runt på byggmarknader och frågat, men oftast har dom inte granit hemma, och dom plattor jag sett har haft skrovlig yta, eller sett lite ojämna ut. Några har erbjudit sig att ta hem en granitplatta åt mig (till hutlösa priser, då det bara rör sig om en platta), men hur vet jag att den är plan när jag väl får den? Har dom specialbeställt åt mig kan jag nog inte ångra mig om det visar sig att den inte är perfekt plan. Att säga att jag vill ha en slät sten innebär ju inte att den måste vara helt plan..

Alternativet verkar vara "float glass" (flytglas på svenska?). Har bara inte tagit mig förbi ett glasmästeri än (och jag har varit på väg i ett år eller nåt... :) ), men tänkte fråga om en bit tjockt glas.
 
Redigerat:
Greger77 skrev:
Jag har använt en MDF-skiva som underlag. Dock är den inte längre plan efter att ha blivit blöt några gånger, så man måste byta hela tiden.

Tänkte köpa en granitplatta som många verkar använda, men jag har inte lyckats hitta någon som säljer släta granitplattor. Ni som har såna, var köpte ni? Jag har varit runt på byggmarknader och frågat, men oftast har dom inte granit hemma, och dom plattor jag sett har haft skrovlig yta, eller sett lite ojämna ut. Några har erbjudit sig att ta hem en granitplatta åt mig (till hutlösa priser, då det bara rör sig om en platta), men hur vet jag att den är plan när jag väl får den? Har dom specialbeställt åt mig kan jag nog inte ångra mig om det visar sig att den inte är perfekt plan. Att säga att jag vill ha en slät sten innebär ju inte att den måste vara helt plan..

Alternativet verkar vara "float glass" (flytglas på svenska?). Har bara inte tagit mig förbi ett glasmästeri än (och jag har varit på väg i ett år eller nåt... :) ), men tänkte fråga om en bit tjockt glas.
Ett skott från höften - kolla med dem som säljer gravstenar...
 
Tackar!
 
Kolla på blocket, där kan du hitta fönsterbräde till betydligt lägre pris. Gissar att dom håller sig inom rätt tollerans för detta.
 
Tråden är något gammal men tänkte tillföra lite intressant som jag hittat i min jakt på information kring ämnet vattenstenar och planing av dessa.

Det finns stenar särskilt avsedda för att plana vattenstenar, ser ut så här och finns från olika tillverkare. Dessa döms oftast ut då dom tydligen inte är plana...lite ironiskt...

I denna, av bengtn redan länkade, artikeln skriven av Chris Schwarz kan man läsa om ovanstående problem med nämnda stenar men även om en ny intressant produkt som heter Dia-Flat och kommer från DMT. Denna är avsedd för att plana vattenstenar men kostar tyvärr en mindre förmögenhet. Finns även en video här, konstigt nog hittar jag ingen info om denna stenen på DMTs egen hemsida men t.ex. Lie-Nielsen har den i sitt sortiment.

Förutom ovanstående DMT produkt så finns även en 'sten' kallad Duo-Sharp vilken precis som namnet antyder har en grovlek på vardera sida, denna sten i coarse och extra-coarse (blå och svart precis som Bengtn skriver ovan) ska gå bra att använda för att plana en vattensten. Den finns i flera storlekar och vad jag har förstått så är det enklast att plana med en sten som är större än den vattensten man planar. Dom har en 10" version som borde täcka dom flesta behov. Fick även information från Deneb Puchalski på Lie-Nielsen att om man använder en diamantsten för att plana vattenstenar så bör man dedikera stenen till det eftersom man vid slipning av annat kan göra stenen ojämn.

DMT har även en serie som kallas för Dia-Sharp som verkar bra men tyvärr inte finns att få i en storlek stor nog enligt mitt tycke.

Har inte ordnat ett glasskiva ännu, har en granne som är glasmästare men med tyvärr bara 2 och 3 mm glas hemma. Vid en snabb visit på Ikea låg där två glasskivor avsedda för hyllplan som jag plockade med mig, tyckte dom var lite dyra men samtidigt en snabb lösning på problemet. Går ju att lämna tillbaka om man hittar en annan lösning tänkte jag. Hur som helst behövde jag funktionen härom dagen och bestämde mig för att limma ihop dom. 2 stycken 5mm skivor var det. Limma funkade inte så bra, skivorna hade formen av en banan... Irriterande...

Fick jag istället tag på en bit polerad granit (inte från IKEA dock), den kommer nu bli bordsskiva i ett framtida projekt istället. Den var inte plan tillräckligt... Har dock hittat en fönsterbänk i vardagsrummet som verkar plan, får väl ta den ut till verkstan alternativt ta in verktygen till vardagsrummet...undra vilket som möter mest motstånd...

Blir nog en beställning snart på DMTs Duo-Sharp i 10" utförande, hittar den dock bara i fine/coarse men det var väl det phl pratade om tidigare, och kanske några shapton glas stenar också. Behöver för att få upp lite glans på min nya hyvel. Har en gammal skabbig stanley putshyvel som skulle kräva en hel del arbete att få ordning på och eftersom jag på sistone har börjat handhyvla mer så kändes det som en bra ide att unna sig en fin putshyvel. Smidig beställning och bra bemötande från hyvlar.se, låg för uthämtning dagen efter beställning, sånt gillar jag då jag helst vill ha grejerna på direkten när jag har bestämt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.