Byggahus.se
Ett billig diamantbryne från Hong Kong, aldrig behövt plana det. Jag tror starkt på diamantbrynen över vattenstenar. Annars är det huvudsakligen bandslip jag använder.
 
DennisCA skrev:
Ett billig diamantbryne från Hong Kong, aldrig behövt plana det. Jag tror starkt på diamantbrynen över vattenstenar. Annars är det huvudsakligen bandslip jag använder.
Du kör tex stämjärn direkt på diamantbrynet? Det kan ju vara smidigt, men jag har aldrig sett tillräckligt fina diamantstenar för att få det så vasst som jag vill, därför vattenstenar för min del. Men kanske finns det bättre saker nu för tiden?
 
Ja man får ju inte lika fin yta som de finaste vattenstenarna men efter jag brynat så kan jag strigla på en brädlapp som jag har limmat fast en läderbit på, läderbiten är impregnerad en grön krom-oxidpasta. Till stor del lyft detta från Paul Sellers metodologi. Jag skulle kategorisera mitt diamantbryne som där i mitten mellan hans coarse och ultra-fine brynen.

Jag gick även direkt från 120 korn på bandslipen till strigeln och fick så den rakade armhår med hyvelbett och det är gott nog för mig.
 
P
Jag kör med diamantbryne för att plana vattenstenen. Om det behövs så kör jag glas å våtslippapper.

Använd aldig begagnade slippapper, enl.min mening så är dom laddade med partiklar som jag inte vill ha i mina hyvelstål. Det må vq hur billigt som helst,men bara för att det är gratis så är det inte bra.
 
powerswede skrev:
Jag kör med diamantbryne för att plana vattenstenen. Om det behövs så kör jag glas å våtslippapper.

Använd aldig begagnade slippapper, enl.min mening så är dom laddade med partiklar som jag inte vill ha i mina hyvelstål. Det må vq hur billigt som helst,men bara för att det är gratis så är det inte bra.
Vad kör du för bryne?
 
Jag använder atoma 400 diamantbryne till mina vattenstenar och dmt blå till mina oljestenar. Atoman är riktigt bra.
/B
 
bengtn skrev:
Jag använder atoma 400 diamantbryne till mina vattenstenar och dmt blå till mina oljestenar. Atoman är riktigt bra.
/B
Har du provat Dia-Flat? Bland anat Schwarz verkar förtjust i den.
 
Ja, jag testade den hos dictum för ett par år sen. Funkade såklart som den ska men det riktiga testet är hur länge den håller. Så vitt jag vet har Chris fortfarande samma dia-flat. Ska fråga honom.
/B
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Fick snabbt svar på frågan:

"Hey Bengt,

The DiaFlat is outstanding. I think I've had mine for seven years now. Abused like crazy by students. Still works great. "
/B
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Utmärkt, tackar!
 
Kom på mejl att Sliqhaq har rea och kul nog så var DiaFlat lapping stone med där:).
Vet inte hur priset slår sig men butiken är reko, har handlat massor av skägg/musche- produkter där.
Tips ifall någon var intresserad!

http://www.sliqhaq.se/flat-lapping-plate-p-1092.html?cPath=153


Edit - Verkar som priset är lägre än de utrikiska!!!
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Har du provat m tex diamantsten eller glas/slippapper? kanske kandu då få ett bättre än fullgott resultat? Plant bryne är i min värld steg 1, jag använder veritas mk2 jig, vilken jag tycker är toppen och ger den bästa brytningen jag någonsin har upplevt.
Jaha kanske det är skillnaden. Jag slipar och bryner på frihand. Då behöver inte brynen vara perfekt plana. Det räcker bara de är någotsånär plana.
Då jag var tonåring och inte hade råd att köpa en brynjigg och inte lyckades tillverka en jigg som fungerade så lärde jag mig att slipa och bryna på frihand. Sedan har jag bara fortsatt. Resultatet blir förvånansvärt bra sedan man kan det.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag kör diamant över nästan hela linjen, dmt's diasharp extra grov ner till extra fint följt av 1500 och 2500 papper med adhesiv på baksidan (från axminster). Kör såklart inte genom hela registret om det bara ska brynas, då blir det max finaste diamantstenen följt av sandpapperna. Jag tycker det förefaller slabbigt med vattenstenar + att de ska planas emellanåt. De har väl snabbare avverkning men är det bryning som gäller spelar det väl mindre roll.


DSC_0431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag sliter ju inte så hårt på mina eggar men om det behöver brynas så använder jag DMTs stenar, gissar att det är samma som Olas. Jag är i London för tillfället men du får gärna prova den finaste när jag är hemma igen så kan du se om du tycker den är hemskt grov. Jag tycker det har fungerat bra att avsluta med Tormeks brynpasta på en läderbit.
 
Ola C skrev:
Jag kör diamant över nästan hela linjen, dmt's diasharp extra grov ner till extra fint följt av 1500 och 2500 papper med adhesiv på baksidan (från axminster). Kör såklart inte genom hela registret om det bara ska brynas, då blir det max finaste diamantstenen följt av sandpapperna. Jag tycker det förefaller slabbigt med vattenstenar + att de ska planas emellanåt. De har väl snabbare avverkning men är det bryning som gäller spelar det väl mindre roll.


[bild]
Att plana dem är lite segt, men sådär väldigt slabbigt att det avskräcker tycker jag inte att det är, speciellt som jag blir så nöjd m resultatet. Men visst, hade jag sluppit och haft evigt vassa hyvlar och bara kunde snickra så hade jag varit väldigt tacksam:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.