Byggahus.se
Jag köpte en Maikita SP6000 för två månader sedan och var supernöjd till en början. Jag sågade MDF, massiva golvbrädor, plywoodskivor och Marmoelum Click med högsta precision. Men nu på senare tid så drar maskinen snett.

Jag använder givetvis en Makita styrskena och vid början av snittet så sågar klingan exakt vid gummikanten, men när jag når slutet av styrskenan så hamnar snittet ibland mer än 1 mm från kanten. Det är alltså inte skenan som förflyttas utan det är sågbladet som drar sig längre bort från skenan ju längre jag sågar. Det är inget fel på skenan för om jag börjar i änden av skenan och sänker ner sågen där så hamnar snittet där det ska. Det verkar heller inte bero på att sågen inte är tillräckligt fastspänd i skenan eller i sitt sågläge.

Nu funderar jag på om det är klingan som är slö och måste bytas. Det blir värre ju hårdare matieral jag sågar i. Om jag sågar med djupstoppet på 3mm så hamnar snittet där det ska, men när jag sedan ska såga igenom hela skivan så drar klingan snett.

Tror ni att det hjälper att byta klinga, eller är det läge för reklamation?
 
Jag hade börjat med att slipa eller byta klingan.
Kan ju vara ett bra tillfälle att köpa en klinga med annan tandning och testa med, funkar det med den slipar du originalklingan och vips har du två fungerande klingor till olika ändamål.

Hjälper det inte med ny klinga så är det ju bara att skicka in den. Men det är ju tråkigt att skicka först om det bara är sliten klinga som är problemet.
 
Jag hade samma problem med en bänksåg, bytte klinga och så slutade den dra snett.
 
Har inte provat detta själv, om det ens kan bli så. Men om det kan va så att justerskruvarna som justerar bort glappet i skenan är felinställda så att sågen inte ligger parallellt mot skenan så kan den kanske dra något?

Mvh Fredrik
 
Lyfter en gammal tråd då jag har precis samma problem. Har bara använt klingan ett fåtal gånger så klingan är inte slö.
Dock var det länge sen jag köpte den så nån garanti finns inte kvar. Känns som att det borde gå att finjustera vinkeln den sågar?

Ja...
Några fler erfarenheter än slö klinga?
Har också provat att labba med ställskruvarna för linjalen enl föregående talare utan framgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.