Byggahus.se
Hej! Fick precis ett dåligt snitt och upptäckte att sågens botten/basplatta vickar på skenan. Lyfte av den för att hitta ett plant och fint underlag. Vickar fortfarande. Hur kommer detta sig? Den har inte åkt i backen (nyligen) och jag har inte haft några problem med snitten på sistone vad jag märkt av. Kan det möjligen vara så att skevheten uppstått för länge sedan, eller alltid funnits, men att sågen i de flesta fall "hamnar" rätt i förhållande till snittet så att denna skevhet oftast inte märks av?
Se bifogad film. Någon annan som en SP6000J som beter sig liknande?
Känns som att jag inte kan lita på den längre...
 
Har du provat att släppa på vinkellåsningarna?
I vilken miljö förvaras och används verktygen. Kan vara temperaturskillnader som ligger bakom.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Har du provat att släppa på vinkellåsningarna?
I vilken miljö förvaras och används verktygen. Kan vara temperaturskillnader som ligger bakom.
Ha! Såklart det var vinkellåsningarna... Tänk att allt till synes onaturligt alltid har en naturlig förklaring. ;)

Dock gjorde ett annat problem sig påmint, som kanske är orsaken till att vinkeln blev låst i ett skevt läge. Nämligen att 0-läget, dvs 90-graders-snitt-läget sällan blir 90 grader när jag låser vinkeln vilande i det fabriksinställda läget. Jag måste alltid trycka till motordelen något åt klingsidan till innan jag låser, för att sedan provsåga och mäta vinkeln på snittet. Nu fick jag göra om säkert 10 gånger innan jag lyckades hitta rätt. Det är som att det blir lite olika beroende på hur man håller sågen när man låser vinkelskruvarna, trots att den vilar mot justerskruvarna. Alltihop bänder och böjer sig lite fram och tillbaka och känns inte så exakt. När jag väl hittat exakt 90gr brukar den orangea gradindikatorpilen peka på ca 1 grad. Pilen går nog att justera men har inte brytt mig om det eftersom jag inte upplever precisionen på hela vinkelmekanismen som särskilt exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.