Byggahus.se
Hej,

Vi tittar på ett hus med murad murstock mitt i huset, man har haft en panna i källaren ansluten fram tills man bytte till fjärrvärme, men nuvarande ägare vet inte om det varit fler anslutningar tidigare.

Min fråga är hur kostsamt / svårt det är att ansluta tex en braskamin i vardagsrummet till murstocken. Förstår givetvis att man måste provtrycka mm men jag är ute efter erfarenheter, bra som dåliga samt alla tips om vad man ska tänka på.
 
Hej,

Några snabba tankar från när vi installerade braskamin i ett äldre hus.

Vi hade gott om rökkanaler att välja mellan, så vi tog den som var närmast kaminen. Den var inte använd för eldning tidigare så den behövde förstås glidgjutas. Att tänka på var att tidigare hade reglat upp med träreglar direkt mot murstocken (från annan sida än "kaminsidan") och denna vägg revs för att undvika brännbart mot murstocken.

Gällande hur svårt det var för hantverkaren, så kan jag säga att jag själv skulle våga göra det, nu när jag har sett hur han gjorde :) Det var ju inget större finlir, utan bort med hela tegelstenar, och fyll igen efter bästa förmåga. Ska man inte ha en ren tegelvägg sen, så spelar det ju egentligen ingen större roll.

Sen hur kostsamt. Vi hade en lite knepigare geometri på anslutningen (45 graders böj), så hålet blev lite större. Men med glidgjutningen så gick det på 14' för håltagning och gjutning. Säg att ca 3' var för själva hålet (vi har lång skorsten...). Dessutom, så passade vi på att fixa ny stege till taket så sotarn blir nöjd. Där tillkom en viss kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.