Byggahus.se
Jag är i färd med att byta ut en gammal luftvärmepump och planerar då att låta sätta in en med två innedelar för att få bättre värmespridning mellan över och undervåning. När jag hade en från ett företag jag bet om offert från på hembesök sa han att det behövdes en 16 A eller möjligen 13 A anslutning till det system han tänkte offerera.

Att lösa det är inget som de kommer ta med i offerten, då jag känner att jag vill fundera lite så att det blir en bra snygg och riktig lösning, och det kanske kräver lite större ändringar i elanläggningen för att få till snyggt. Så jag anlitar hellre en egen elektriker för det jobbet, och kanske inkluderar lite andra installationsarbeten samtidigt. Men innan jag gör det vill jag gärna själv ha en tanke på hur det ska lösas. Jag vill ogärna dra en ny gruppledning från centralen då jag inte vill ha den dragen utanpåliggande i hallen, och inte känner för att riva hela innertaket i förråd, badrum, hall och tvättstuga för att komma åt att dra nya dolda rör mellan centralen och tvättstugan (egentligen utanför tvättstugan), och det känns som en väldig omväg (och bökigt att komma åt) att gå ut på baksidan, upp längs fasaden, in på vinden över den, och ut på framsidan.

Därför vill jag helst nyttja befintlig kabel eller i varje fall rör om det är möjligt.

Den befintliga LVP är ansluten med en Schuko-kontakt ensamt i ett 4-vägs uttag som sitter som enda uttag på gruppen för torkskåp. Det känns inte helt riktigt gjort, eftersom det borde vara en fast installation. Den gruppen har 10 A säkring idag och är 1,5 mm².
Vägg med elinstallationer och anmärkningar: uttag, kabelrör, larm- eller kontrollenhet med röd lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkringsskåpslista med grupper och ampere, kablar synliga, etikett från Elektromontage, upplyst av blixt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installation, kabelrör, kopplingsdosa, etiketter, arbetsbrytare, vägg, skymd utrymme, teknik, kablar, grå toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kollar gruppförteckningen ser jag att det finns 3-fas grupp med 2,5 mm² kabel till tvättstugan för tvättmaskin. I tvättstugan sitter det en arbetsbrytare på väggen och därifrån går det en kabel till en kopplingsdosa där torktumlare och tvättmaskin är anslutna. Jag antar att de är anslutna på varsin fas i den gruppen och den sista fasen är oanvänd. (Men jag har inte öppnat upp och kollat hur det ser ut.)

I tvättstugan finns också en 10 A 3-fasgrupp med 1,5 mm² till varmvattenberedaren där 2 faser används.

Som jag ser det finns det ett par alternativ, men jag vet inte om de är tillåtna enligt elinstallationsreglerna, och jag vet inte vad som är lämpligast respektive lägst kostnad för att uppnå en godkänd och tillförlitlig installation. (Jag vill inte att säkringen till värmepumpen löser ut bara för att det blir -15 grader ute.)

1. Byta ut Schuko uttaget på "Torkskåps"-gruppen (och märka om den till LVP) till en kopplingsdosa och säkra upp den till 13 A. Som jag förstår det går det nog att säkra upp en 1,5 mm² grupp som inte har överdrivet lång kabel, är dragen i isolering eller ligger långt ute på landet till 13 A. Men finns det 13 A diazed eller betyder det att jag behöver sätta in en normkapsling eller byta centralen?

2. Byta ut arbetsbrytaren på tvättmaskinsgruppen mot en undercentral i normkapsling och säkra upp den till 3x16 A i huvudcentralen. Sätta två 10 A dvärgbrytare (finns det tvåpoliga som fungerar som arbetsbrytare för tvättmaskin och torktumlare eller behövs separata arbetsbrytare efter säkringarna?) och en 16 A eller 13 A (för att få selektivitet) dvärgbrytare på den sista fasen och ta den till värmepumpen. Får man ha en undercentral i en tvättstuga om den har rätt IP-klass?

3. Säkra upp den sista fasen i VVB-gruppen till 13 A och använda den likt torkskåpsgruppen, med samma förbehåll. Plus att det kanske är ännu mindre lämpligt, eller tillochmed inte tillåtet att säkra upp en 3-fas 1,5 mm² grupp till 13 A.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
När man säkrar upp en grupp höjer man strömmen som behövs för att skydda mot kortslutning så det behöver alltid kontrolleras att den inte sätts ur spel. Görs enklast med en installationsprovare längst ut på gruppen.

Sedan behöver det också kontrolleras att kabeln inte blir för varm beroende på hur den är förlagd och lite andra faktorer.

Sedan tillkommer kontroll av spänningsfall och lite andra grejer. Så det är det som styr om det går att säkra upp

Men jag tror det finns goda förutsättningar. Du har flera bra ideer.

Vilken grupp blir enklast att använda? Japp det finns 13A porslinsäkring.

Edit: Osäker på central inne i tvättstuga. Det behöver jag kolla upp eller låta någon annan svara på.
 
Redigerat:
G Gramphos skrev:
Jag är i färd med att byta ut en gammal luftvärmepump och planerar då att låta sätta in en med två innedelar för att få bättre värmespridning mellan över och undervåning. När jag hade en från ett företag jag bet om offert från på hembesök sa han att det behövdes en 16 A eller möjligen 13 A anslutning till det system han tänkte offerera.

Att lösa det är inget som de kommer ta med i offerten, då jag känner att jag vill fundera lite så att det blir en bra snygg och riktig lösning, och det kanske kräver lite större ändringar i elanläggningen för att få till snyggt. Så jag anlitar hellre en egen elektriker för det jobbet, och kanske inkluderar lite andra installationsarbeten samtidigt. Men innan jag gör det vill jag gärna själv ha en tanke på hur det ska lösas. Jag vill ogärna dra en ny gruppledning från centralen då jag inte vill ha den dragen utanpåliggande i hallen, och inte känner för att riva hela innertaket i förråd, badrum, hall och tvättstuga för att komma åt att dra nya dolda rör mellan centralen och tvättstugan (egentligen utanför tvättstugan), och det känns som en väldig omväg (och bökigt att komma åt) att gå ut på baksidan, upp längs fasaden, in på vinden över den, och ut på framsidan.

Därför vill jag helst nyttja befintlig kabel eller i varje fall rör om det är möjligt.

Den befintliga LVP är ansluten med en Schuko-kontakt ensamt i ett 4-vägs uttag som sitter som enda uttag på gruppen för torkskåp. Det känns inte helt riktigt gjort, eftersom det borde vara en fast installation. Den gruppen har 10 A säkring idag och är 1,5 mm².
[bild][bild][bild]

När jag kollar gruppförteckningen ser jag att det finns 3-fas grupp med 2,5 mm² kabel till tvättstugan för tvättmaskin. I tvättstugan sitter det en arbetsbrytare på väggen och därifrån går det en kabel till en kopplingsdosa där torktumlare och tvättmaskin är anslutna. Jag antar att de är anslutna på varsin fas i den gruppen och den sista fasen är oanvänd. (Men jag har inte öppnat upp och kollat hur det ser ut.)

I tvättstugan finns också en 10 A 3-fasgrupp med 1,5 mm² till varmvattenberedaren där 2 faser används.

Som jag ser det finns det ett par alternativ, men jag vet inte om de är tillåtna enligt elinstallationsreglerna, och jag vet inte vad som är lämpligast respektive lägst kostnad för att uppnå en godkänd och tillförlitlig installation. (Jag vill inte att säkringen till värmepumpen löser ut bara för att det blir -15 grader ute.)

1. Byta ut Schuko uttaget på "Torkskåps"-gruppen (och märka om den till LVP) till en kopplingsdosa och säkra upp den till 13 A. Som jag förstår det går det nog att säkra upp en 1,5 mm² grupp som inte har överdrivet lång kabel, är dragen i isolering eller ligger långt ute på landet till 13 A. Men finns det 13 A diazed eller betyder det att jag behöver sätta in en normkapsling eller byta centralen?

2. Byta ut arbetsbrytaren på tvättmaskinsgruppen mot en undercentral i normkapsling och säkra upp den till 3x16 A i huvudcentralen. Sätta två 10 A dvärgbrytare (finns det tvåpoliga som fungerar som arbetsbrytare för tvättmaskin och torktumlare eller behövs separata arbetsbrytare efter säkringarna?) och en 16 A eller 13 A (för att få selektivitet) dvärgbrytare på den sista fasen och ta den till värmepumpen. Får man ha en undercentral i en tvättstuga om den har rätt IP-klass?

3. Säkra upp den sista fasen i VVB-gruppen till 13 A och använda den likt torkskåpsgruppen, med samma förbehåll. Plus att det kanske är ännu mindre lämpligt, eller tillochmed inte tillåtet att säkra upp en 3-fas 1,5 mm² grupp till 13 A.
Du har ju givet bra läge att utnyttja gruppen för torkskåp sitter bra till fysiskt också för nya användningen. Att göra en omdragning av trådarna till 2.5 mm2 så tumregeln för säkring 16 A uppfylls bör vara enkelt att göra.

Det verkar väldigt väl upplagt för att du ska kunna göra så och det blir på alla sätt enligt standard 1A. Olika sätt att nyttja ledig fas i de andra fallen är dåligt så pass att man kan kalla det fel. Det passar bra för TM-TT som du gjort med samhörande liknande utrustning och i samma utrymme. Det är så och tex de vanliga uppdelningarna i kök med häll-ugn separat det hör mer hemma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är alltså frågan om en ny luft-luft-värmepump. Varje innerdel behöver väl strömförsörjning, även om det bara sitter en liten fläkt i varje.
I utedelen, sitter kompressorn där, det är den som är den större förbrukaren?

Det går väl att dra ur befintliga ledare nolla och fas 1,5 mm2 från befintlig flexslang(eller VP-rör) som de ligger i och dra i 2 st 2,5 mm2. Då kan de ledarna belastas med upp till 16A.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det är alltså frågan om en ny luft-luft-värmepump. Varje innerdel behöver väl strömförsörjning, även om det bara sitter en liten fläkt i varje.
I utedelen, sitter kompressorn där, det är den som är den större förbrukaren?

Det går väl att dra ur befintliga ledare nolla och fas 1,5 mm2 från befintlig flexslang(eller VP-rör) som de ligger i och dra i 2 st 2,5 mm2. Då kan de ledarna belastas med upp till 16A.
Brukar vara så att man strömförsörjer ex. Ytterdelen, sen går kabel från den till innerdelarna. Man försörjer dem inte var för sig allihop.

Jord ska i så fall också bytas till 2,5 förstås...

Man bör ju även reda ut varför man har 2,5 tråd till tvättmaskinen men bara 10A säkring. Det KAN ju finnas en anledning till att 1,5 inte varit tillräcklig. Inte enbart att byta upp sig till 16 för att det står 2,5, det kan ju vara så illa att det ligger 1,5 i rören men står fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.