Lagavulin skrev:
Skall finnas något som kallas VATTENGLAS som man fyller i inne i systemet (fråga mig inte hur de bär sig åt. Reagerar direkt med syret som det stöter på i hålet. Kolla med en VVS:are så löser ni säkert problemet.

Magnus
Vattenglas är ingen permanent lösning och enbart nödlösning som man kan testa fex under julhelgen tills hjälpen kommer ;). Fungerar bara vid små sprickor och håll då det är små kiselsaltkristaller som ska täppa till läckan. Kan tillämpas på pannor där det är hög temperatur som hjälper vattenglaset att avdunsta/kristalisera ut men tveksamt vid en radiatorläcka :-/. Så har jag fått det förklarat för mej men aldrig testat själv.
gaia

• Gilla
jonahp
  • Laddar…
Har det uppfunnits någon plastic padding eller liknande för detta ändamål de senaste 7 åren?

• Gilla
jonahp
  • Laddar…
Epoxykitt skulle kunna funka. Lagade en kylare med sådant och det höll bra minst sagt!

Annars, byt, säkrare och särskilt besvärligt.. Men vid detta laget har nog allt vatten runnit ut med tanke på trådens ålder' :-D

Det är inte jag som skapade den här tråden så mitt element har inte läckt i sju år utan i en månad. Det går inte att stänga av vattentillförseln, vilket gör det hela lite knepigare. Det kommer en droppe ca var 10:e sekund så hålet måste jag vara ganska litet. Hade det inte funkat att stoppa i en liten bit (typ 1 x 1 mm) tuggummi eller häftmassa för att tillfälligt få slut på droppandet och sedan snabbt limma på en liten plastbit med något stark lim som torkar snabbt? När tuggummit/häftmassan har lösts upp av vattnet har limmet redan torkat och problemet är löst, eller?

Det värsta är att du inte har en aning om hur det ser ut invändigt, har du otur så är det bara färgen som håller ihop hålet.. Antagligen så har det rostat sönder..

Det är ju en risk att täta hålet, men om du vill täta det tillfälligt så fungerar väl ett 2-komponent lim eller likvärdigt. Men ett radiatorbyte hade nog varit att rekommendera.

Gassvets kan du använda även med vattenfyllt element. Då "försvinner" även rosten i angränsning till hålet.
Stäng tillopp och retur på elementet eftersom gassvetsen kan göra hålet större först om det är mera rost runt hålet.

Krilleman
Dodger skrev:
Gassvets kan du använda även med vattenfyllt element. Då "försvinner" även rosten i angränsning till hålet.
Stäng tillopp och retur på elementet eftersom gassvetsen kan göra hålet större först om det är mera rost runt hålet.
Är du säker? Blir det inte lite som att "koka vatten i en PET-flaska". Alltså att vattnet kyler konstant?

Om man nu kan stänga av radiatorn separat, är det inte då bättre att häkta av den och svetsa igen den korrekt utan vatten i?

Dodger skrev:
Har du provat den där övningen själv? Min erfarenhet är att det är dömt att misslyckas att svetsa med gassvets i något som är vattenfyllt. Vattnet börjar koka, och måste ta vägen någonstans. Nämligen ut genom hålet man försöker täta.

Töm radiatorn på vatten innan du gassvetsar! Ha även luftningen öppen.

Krilleman
toto1 skrev:
Töm radiatorn på vatten innan du gassvetsar! Ha även luftningen öppen.
Ja, att tömma radiatorn innan gassvetsning av läcka har jag god erfarenhet av, har gjort det på många radiatorer genom åren. För att sedan lackat upp dom med "radiator-färg" också innan återmontering hos kund. Funkar hur bra som helst, det kan jag absolut intyga.

Men att svetsa med vatten kvar i radiatorn ???????

Känns väldigt främmande för mig. Därav att jag drog parallellen med att koka vatten i en PET-flaska rakt i elden som går utmärkt då vattnet i flaskan kyler så att plasten inte smälter. Men korken får inte vara tältförslutande så tryck uppstår... Då är det inga problem att få 100º varmt vatten med hjälp av en plastflaska!!!

Men Doger kanske har mer kött på benen?

Att köra med gassvets i en sluten radiator full med vatten är farligt, och risken för skållningsskador är överhängande, inget jag skulle rekommendera.. Förövrigt har jag svårt att tro att det ens går före allt vatten har förångats..

Tror nog Doger försöker skämta med oss bara. Hoppas jag.....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.