Byggahus.se
Jag behöver er hjälp!!! Köpte ett hus (180 kvm, byggt 1988) för ett par månader sedan med ett Bahco luftvärmesystem. Förstod inte riktigt vad jag köpte och nu sittar jag här med grisen i säcken... Kan inte sova pga oljudet från fläkten och det skiljer 4-5 grader mellan bottenvåningen och ovanvåningen. Omöjligt att få en jämn temperatur....

Börjar bli desperat! Finns det någon bra moderniseringsmetod?
Ska man kasta ut luftvärmesystemet och lägga in golvärme på bottenvåningen och sätta in radiatorer på ovanvåningen? Vad krävs för budget för det?

Vad har ni för tips/råd?
Någon annan med samma erfarenhet?

Hur ska jag göra för att bli en "lycklig" husägare?
 
Har bara haft bacho luftvärme i enplanshus...

Ljudet från fäkten får man nog dras med, det bullrar mer eller mindre i alla hus jaghar varit inne i. Nattetid kan du iof stänga av minimastern, eller dra ner den så långt det går, men då står ventilationen stilla. Det är bra att göra om det är kallt ute och "luckan slår" oavbrutet.

Bacho finns inte längre, men det brukar stå att man kan sätta aggregatet på vinden i stället för i köket. Kolla på www.villavent.se under frågor och svar. Det var ett tag sedan jag var inne där, men tror att den är kvar fortfarande.
 
Hej !

Bor själv i ett 1 1/2 plans hus från 1990. Värmen fungerar perfekt och diffar
max 0,5 grader mellan våningarna. Du bör nog låta någon kolla flödet i alla donen så att det stämmer enligt byggritningen.  rensa kanalerna samtidigt. Kan hända att en massa smuts ligger och påverkar flödet.  


Årligt underhåll..

Plocka ur fläktmotorerna (2st) i minimastern och huvudfläkten (1st) och rengör dessa med en liten borste. Plocka ur värmeväxlaren i minimastern och spola ur den.  Detta är sådan som ska göras minst 1 gång om året. Du vet ju inte när  förra ägaren gjorde
detta. Köp nya filter till hela systemet och byt dessa.

Jämför hur dom olika motorerna låter, det kanske är något dåligt lager som behöver bytas.

I mitt hus har dom skruvat upp hela systemet mot en oisolerad vägg/tak. Jag kommer att försöka hänga om aggregatet med små gummibussningar för att få bort stomljudet.

Jag har fått bort en hel del ljud genom att ge systemet en ordentlig översyn. Detta i kombination med att jag har vant mig en del gör att jag inte funderar på att byta uppvärmingssätt framöver.

Lycka till !






 
 
Tack för era kommentarer! Ska definitivt se till att få hem servicefirma som kan titta över och underhålla systemet.

Det som inte känns helt bra är att det inte verkar finnas någon bra moderniseringsplan. Lösningen känns inte "future-proof".... Systemet har ju några år på nacken...



 
Hej

Kolla på www.ventilationsbutiken.se

De säljer luftvärmeaggregat med vattenbatteri.
Dessa kan du sedan ansluta till valfri värmekälla (bergvärme, vedpanna, pellets osv)

De är gjorda för dem som vill konvertera sitt luftvärmesystem till något modernare.



MVH

Kalle M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.