Byggahus.se
Sitter och skissar på hur alla slingor för golvvärmen ska ligga och var termostater ska sitta.
Ska alla rum alltid ha egen termostat och egen slinga eller slår man ihop två rum när man får chansen? Vad handlar det om i pengar för varje extra separata termostat och golvvärmestyrning/ventil?
 
Vad merkostnaden blir kan du ju kolla via tex rinkaby. Men oavsett vad den blir så är det en dum besparing att göra. Dela varje rum med egen slinga...
 
...det är heller inte alltid nödvändigt med termostat i alla rum.
 
I mitt nybygge har jag ingen rumsindelning alls på slingorna.
Endast badrummet har möjlighet att regleras för sig. Jag har en mycket öppen planlösning och jag kommer reglera hela systemet mot 20º innetemp genom en centralt placerad rumstermostat. Jag tror att termostater på enskilda ingjutna golvvärmeslingor, pga trögheten i systemet, har mycket begränsad användning.
 
Skall du ha ingjuten slang eller ovan platta? Det dyra är ju spån/EPS med frästa spår, värmefördelningsplåtar och vändskiva. Vill minnas att 400-500 kr per kvm räcker gott, kanske mindre. De extra meterna för att dela rummen i slingor och en fördelningsventil är försumbara kostnader i sammanhanget. Däremot motorstyrning med reglersystem kostar lite men det kan ju monteras i efterhand.

/Anders
 
Gabbe1 skrev:
I mitt nybygge har jag ingen rumsindelning alls på slingorna.
Endast badrummet har möjlighet att regleras för sig. Jag har en mycket öppen planlösning och jag kommer reglera hela systemet mot 20º innetemp genom en centralt placerad rumstermostat. Jag tror att termostater på enskilda ingjutna golvvärmeslingor, pga trögheten i systemet, har mycket begränsad användning.
Intressant. Jag har också ganska öppet men jag vill kunna ställa i alla sovrum samt badrum åtminstone. Förstår att det inte blir någon jätteskillnad men några, någon grad är alltid något.

Vad tror du om jag har två rum med stängda dörrar och i det ena har jag 20 grader och i det andra är värmen avstängd. Tror du att det skiljer 2 grader mellan rummen?
 
Svårt att spekulera i.
Beror på hur kallt det är ute, hur mycket isolering du har i innerväggarna respektive ytterväggarna, typ av och hur mycket fönster.
 
Gabbe1 skrev:
Svårt att spekulera i.
Beror på hur kallt det är ute, hur mycket isolering du har i innerväggarna respektive ytterväggarna, typ av och hur mycket fönster.
Nybyggt hus med överdimensionerad isolering. Ett normalstort fönster i varje rum.
70 regel och isolering mellan rummen.

Jag tror i alla fall att det blir några graders skillnad. 2-3grader borde väl det kunna vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.