Byggahus.se
Till att börja med vill jag säga att jag på intet sätt mentalt liknar de som startar trådar ideligen på temat asbest och är fullkomligt vettskrämda när de skriver saker som "förra ägarna råkade ha sönder en eternitplatta för tolv år sen, kan jag få lungcancer nu när jag krattar grusgången?", ja kanske ett extremexempel men har ju sett flera snarlika trådar. 🙃

Jag riktar mina funderingar till två kategorier med den här trådstarten: folk i branschen, sanerare eller annat yrkesfolk som har järnkoll på asbest. Även andra som skickat in en mängd prover och fått erfarenhet under resans gång med sina hus är välkomna att svara. Spekulation hjälper mig föga och om någon heter typ Stefan eller Staffan i användarnamnet får ni gärna klicka er vidare. 😉

Jag köpte ett hus förra året där jag visste att jag skulle hålla mig sysselsatt med renovering i flera år innan det skulle bli någon ordning på torpet, vad jag inte visste var att asbest kunde finnas i ta mig fan allt från källargrund till nock. För ganska exakt ett år sedan skickade jag in 10 prov där jag misstänkte asbest, där 3 blev positiva. Det var rätt solklara riskmaterial så inget konstigt med det. Utöver det jag testade så vet jag att mina rörböjar i källaren har gurmassa, och tre eternitkanaler, för att inte nämna två elcentraler som har en vit otäck papp bakom sig. Säkert fler som jag glömt nämna men skitsamma.

När jag läst på officiella sidor från Arbetsmiljöverket, analysföretag och annat så låter det som att egentligen ALLA material i teorin kan ha någon halt asbest i sig. Men detta börjar ta knäcken på mig känner jag när jag håller på och donar med huset. Det blir riktig påkänning ekonomiskt att testa alla material jag stöter på. Listan på material är i stort sett oändlig och täcker in precis alla tänkbara material när man läser om det.

Är det någon här på forumet som VERKLIGEN stött på det i till exempel helt vanliga tapeter, tapetlim, spackel och inomhusfärg? I pappspända tak? Det står att det kan finnas i murbruk, då hela mitt hus består av putsade väggar med vass, nät och murbruk bakom gips eller masonit så ligger jag ju pyrt till isåfall. Det dammar ju av murbruk så fort man typ råkar drämma igen en innerdörr för hårt. Det ska tydligen kunna finnas i betongpannor, flytspackel, fönsterkitt, elkablar, you name it. När jag börjar riva något ställer jag fram luftrenaren, skiljer av rummet med plast och drar på mig helmasken av ren rutin det är inga konstigheter. Finns inget byggdamm som är nyttigt.

Men hur fanken kan så få bli sjuka då om det finns i precis alla material i hus som blivit renoverade eller byggda typ 30-70 talet? Samtidigt som det är en av de farligaste cancerogena ämnen vi känner till. Aja, det var väl inte riktigt det som var min fråga.

Var har ni hittat asbest i för "vanliga" material där man tycker att det inte borde ha funnits? Vinylmattor, eternit, mattlim, rörisolering och sånt går fetbort det behöver ni inte nämna men jag skulle väldigt gärna veta om det finns någon där ute som hittat det i vanligt sketet spackel till exempel. Tack för mig!
 
Tyckte mina granitskivor till fönsterbräden var riktigt trevliga (nej, jag är inte geolog..) tills jag såg undersidan. :)

Dom är iofs fortfarande trevliga..
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Är du bara nyfiken på att veta eller är det för att göra upp en plan för att kunna renovera?

Mitt hus är som en Sköld av eternit.
Trossbotten
Ytterväggar
Undertak
Takpannor
Sen har jag rivit ut ventilationskanaler som också var asbest. Och gamla böjar till vattenrör.

Om du undrar varför så många har renoverat men inte tagit skada är det för att det är mängden och frekvensen som gör skadan.

Jobba på eternitfabrik och röka var ingen bra kombo.

Jag är nöjd så länge mitt hus håller ihopa. Kanska takpannorna behöver kärlek så småningom. Men inget byts ut enkom för att det är eternit.
 
  • Gilla
Krabbeluring och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Tyckte mina granitskivor till fönsterbräden var riktigt trevliga (nej, jag är inte geolog..) tills jag såg undersidan. :)

Dom är iofs fortfarande trevliga..
Det var med andra ord aldrig granit? :) Nåväl, det låter som något att inte oroa sig över så mycket där det sitter i sin bundna form. En av de bättre ställena att hitta asbest på måste jag vara inuti strömbrytare av bakelit eller inbakat i vinylmatta, eller ja även eternit är ju högst oproblematiskt tills man slår sönder det.

Har sett videor från staterna där de i princip har lös isolering med vermikulit eller de förrädiska "isoleringsskivorna" som är extremt porösa och hög andel asbest. Det är vi lyckligtvis skonade härifrån men samtidigt dör ju cirka 1200 varje år i Sverige pga. asbest, man undrar ju hur många av dessa som är "nya offer" dvs. inte de som var med på den gamla goa tiden när man stod och slevade i asbest i kakelfixet för hand.
 
Olika typer av asbest är dessutom olika farliga. Det fanns ju även i bromsbelägg fram till 80-talet någon gång, så alla som levde då har ju utsatts för det.
 
D Dr Benz skrev:
Är du bara nyfiken på att veta eller är det för att göra upp en plan för att kunna renovera?

Mitt hus är som en Sköld av eternit.
Trossbotten
Ytterväggar
Undertak
Takpannor
Sen har jag rivit ut ventilationskanaler som också var asbest. Och gamla böjar till vattenrör.

Om du undrar varför så många har renoverat men inte tagit skada är det för att det är mängden och frekvensen som gör skadan.

Jobba på eternitfabrik och röka var ingen bra kombo.

Jag är nöjd så länge mitt hus håller ihopa. Kanska takpannorna behöver kärlek så småningom. Men inget byts ut enkom för att det är eternit.
Ja jag var helt ovetandes när jag köpte huset om den mängd material som asbest kunde finnas i, i någon form. Så det vart ett hårt uppvaknande. Asbestångesten drog väl igång efter en rörmokare hade övertygat mig (jag kände mig aldrig riktigt övertygad dock) om att "du har minsann ingen asbest här den brukar ligga närmast rören som en vit papp". Sen hade han fimpat 4 rör med tigersågen och när jag kollade lite mer noggrant efter två veckor så var det brunt pulver överallt på golvet där han sågat, tillsammans med sönderrivna gasbindor och glasull. Då hade jag varit i källaren många gånger och rivit ut en gammal jordkällare under tiden. Jag ringde honom och han förstod inte vad jag syftade på. Jag skickade på prov och det var amosit, en av de tråkigare formerna av asbest. Den rörmokaren blir nog tyvärr inte så gammal.

Efter att jag förstod att jag förmodligen fått i mig en livstidsdos efter hans snedsteg började jag läsa på om asbest och kände att de redan tuffa renoveringarna skulle ge mig ont i magen när de tydligen kunde finnas i alla tänkbara material.

Så ja, det är nyfikenhet men också en viss oro. Hittills har ju proven kommit tillbaka positiva på material som uppenbart hör till 60-talsrenoveringen så jag är tämligen säker på att allt som är äldre än så borde vara ganska befriat från detta otyg. Men läser man om det så särskiljer de ju inte på material.

Det är överlägset vanligast i eternit och industri, eller rörböjar och som baksida på visa vinylmattor och svartlim. Men när man läser om det så får de det att låta som att det är precis lika vanligt i elkablar och vanliga tapeter. Men det kan ju inte stämma!
 
S Strontus skrev:
Olika typer av asbest är dessutom olika farliga. Det fanns ju även i bromsbelägg fram till 80-talet någon gång, så alla som levde då har ju utsatts för det.
Ja, jo det har jag hört talas om så klart men det måste ju vara skillnad på något som släpper fibrer ute i fria luften också, eller som eternittak, jämfört med typ hundraprocentig extremt flyktig rörisolering i dammform som någon råkar såga rätt igenom. Det är sån otrolig skillnad i koncentration fiber per liter luft att det inte ens går att jämföra.

Har du hittat asbest i något vanligt material där du inte räknade med att det fanns?
 
D Dr Benz skrev:
Är du bara nyfiken på att veta eller är det för att göra upp en plan för att kunna renovera?

Mitt hus är som en Sköld av eternit.
Trossbotten
Ytterväggar
Undertak
Takpannor
Sen har jag rivit ut ventilationskanaler som också var asbest. Och gamla böjar till vattenrör.

Om du undrar varför så många har renoverat men inte tagit skada är det för att det är mängden och frekvensen som gör skadan.

Jobba på eternitfabrik och röka var ingen bra kombo.

Jag är nöjd så länge mitt hus håller ihopa. Kanska takpannorna behöver kärlek så småningom. Men inget byts ut enkom för att det är eternit.
Spännande! Vad är det för byggår på huset? Och i vilken form består asbesten av i trossbotten och ytterväggar, samma eternit överallt? Just i trossbotten låter det som ett mycket välplacerat material då trossbottenskivor ofta möglar och böjer sig på grund av fukt. Är det någon stans jag tycker asbest faktiskt vore bra så är det i typ krypgrund som är ändå är välventilerad, haha. Med skivor som bär upp isoleringen, mellan reglarna.
 
K Krabbeluring skrev:
Spännande! Vad är det för byggår på huset? Och i vilken form består asbesten av i trossbotten och ytterväggar, samma eternit överallt? Just i trossbotten låter det som ett mycket välplacerat material då trossbottenskivor ofta möglar och böjer sig på grund av fukt. Är det någon stans jag tycker asbest faktiskt vore bra så är det i typ krypgrund som är ändå är välventilerad, haha. Med skivor som bär upp isoleringen, mellan reglarna.
Det är byggt 1965. Ett enplanshus LB.

Överallt är det skivor (pannor) olika varianter.

Ja det är ju perfekt. Endast reglarna är i trä.
Skivorna är precis lika styva som nya. Dock är den inte välventilerad då jag har stängt den.
Likaså att undertaket är av eternitskivor. Läcker det igenom (skarvarna ligger på takstolarna) så syns det och det kommer ändå att torka. I min tanke så behöver därför inte undertaket bytas någonsin. Pannorna börjar släppa småbitar och krackelera lite. Men har tänkt måla dem till sommaren så blir det nog bra. Ytterväggarna består av lite skrovligare skivor som är målade.
 
K Krabbeluring skrev:
Ja jag var helt ovetandes när jag köpte huset om den mängd material som asbest kunde finnas i, i någon form. Så det vart ett hårt uppvaknande. Asbestångesten drog väl igång efter en rörmokare hade övertygat mig (jag kände mig aldrig riktigt övertygad dock) om att "du har minsann ingen asbest här den brukar ligga närmast rören som en vit papp". Sen hade han fimpat 4 rör med tigersågen och när jag kollade lite mer noggrant efter två veckor så var det brunt pulver överallt på golvet där han sågat, tillsammans med sönderrivna gasbindor och glasull. Då hade jag varit i källaren många gånger och rivit ut en gammal jordkällare under tiden. Jag ringde honom och han förstod inte vad jag syftade på. Jag skickade på prov och det var amosit, en av de tråkigare formerna av asbest. Den rörmokaren blir nog tyvärr inte så gammal.

Efter att jag förstod att jag förmodligen fått i mig en livstidsdos efter hans snedsteg började jag läsa på om asbest och kände att de redan tuffa renoveringarna skulle ge mig ont i magen när de tydligen kunde finnas i alla tänkbara material.

Så ja, det är nyfikenhet men också en viss oro. Hittills har ju proven kommit tillbaka positiva på material som uppenbart hör till 60-talsrenoveringen så jag är tämligen säker på att allt som är äldre än så borde vara ganska befriat från detta otyg. Men läser man om det så särskiljer de ju inte på material.

Det är överlägset vanligast i eternit och industri, eller rörböjar och som baksida på visa vinylmattor och svartlim. Men när man läser om det så får de det att låta som att det är precis lika vanligt i elkablar och vanliga tapeter. Men det kan ju inte stämma!
Frekvensen kan jag inte svara för.

Men för min egen del. Så är det ”bara” ett hus jag renoverar. Jag är inte så bekymrad. Jag försöker ju undvika att andas in det. Men ej orolig.

Man får själv göra sin egen uppfattning och ta det därifrån.
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.