Utbyggnad och tillbyggnad
Anonymiserad 382478: Ja låter vettigt. Stolpen har också funktion så är det där det ska delas av bör det kunna lösas enkelt. Måste ju bli någon typ av balk därifrån till sovrumsvägg för att hålla nya bjälklaget(om man gör i trä) Klart vore smidigt behålla betongkonstruktion som finns men ser ingen vettig lösning. Ska vara att isolera under hela balkongen och glasa in den nya delen , hoppas det
gretalisaester: Hej! Detta är ett bostadshus, ca mitten av 1800-tal, som har stått övergivet ett antal år. Huset står på svämsediment, och kanske är det en av anledningarna till att det har skett stora sättningar i huset. Inuti kan man se att golvet har vikit nedåt till den grad att väggar har börjat spricka. I huset finns tre (troligen) skorstenar, två rejälare i tegel och en mindre, även den i
IdaBo: Hej! Vad kan det kosta att göra en sån här typ av takkupa på ett timmerhus? Mitt hus har nästan exakt samma form och utseende som huset på bilden, men saknar takkupan på övervåningen. Skulle gärna installera något liknande för att få in mer ljus på övervåningen. Är det smart att göra i samband med takomläggning, eller spelar det ingen större roll? [bild]
BirgitS: [citat] Det räcker inte med bara kolfilter utan det ska finnas en frånluftskanal (fläktstyrd) som tar hand om den vattenånga som bildas innan dess fukt skadar huset.
spuun: [citat] Vi vet INTE hur man ska få det snyggt, så klart. Men det fram nog att jag menade det...
hempularen: [citat] Det där bör du studera med någon, eer gärna flera kunniga. Som jag tolkar det så får du en murad krypgrund på berg. Det kommer att rinna in vatten utefter berget, i princip omöjligt att undvika. Där behöver du dels kolla om det kommer att bli vattensamlingar stående i grunden, dels om det går att leda bort vattnet. Kan ge fuktproblem i golvet. Ev. kanske ha betonggolv, eller
Processengine: Kanske är inaktuellt nu, men jag byggde en form för kantblocken av gamla brädor, bockade till och la ner stumpar av ameringsjärn i facken på formen och såg till att beställa lite extra betong inför gjutningen. Passade på att gjuta kantblocken medan gubbarna fixade plattan. Det torde vara den mest kostnadseffektva metoden jämfört med att köpa. Å andra sidan blir det ju ingen isolering
BirgitS: Det är en möjlighet men det blir ju väldigt ont om plats för att hänga kläder i hallen med bara en liten garderob. Det ser i alla fall ut på ritningen som det blir plats för färre köksskåp än idag.
klaskarlsson: [citat] Om kostnaderna är innan ROT så kommer det förstås skilja ännu mer, men annars är det inte så konstigt att man dels kan byta mterial mot arbete så att säga (tex köpa dyrare grejer som är lättare att installer aosv) och dels finns alltid en viss frihetsgrad i hur en hantverkare väljer att fakturera med påslag av material vs rent arbete av lite olika anledningar, men detta
Jansson69: Finns inga krav om vindspärr i kallförråd, ett vindskydd i sig stoppar ju inte fukten på något sätt så där tror jag att föreningen har rätt..
M.stojanovski: [citat] Hej Fick du något svar ? Eller vad kom du fram till ? 😀
Himmelsfararen: Jag hade gärna rekommenderat Snickar Tjärnbro men Håkan har gått i pension. Palmqvist Snickarservice AB har tagit över och om det är samma personal så är det mycket bra.
Joak: Gjut in en golvvärme slang när du ändå håller på, kostar inte många kronor. Det blir lättare i framtiden om förutsättningarna ändras.
pelpet: [citat] Nu var det 13 år sedan jag skrev inlägget så jag minns tyvärr inte var jag tog den ifrån. Men en bildsökning visar att det nog var härifrån. https://graddobygg.se/project/villa-piopi/
Mats-S: [citat] Du kan ju montera en "fästram" i trä/stål som sitter förankrad i golvet och "taket" (ovanliggande balkong). Den bör gå att få tillräckligt stark så att du sedan kan fästa en traditionell inglasning med ram.
maah: Lekstugan kom på plats lagom till 5-års kalaset. Det fattas lite färg här och där men annars är den ganska klar. Allt utom råspont och takpapp är återvunnet. [bild] Invändigt har vi hjälpts åt att måla och byggt ett hemligt loft som bara lagom akrobatiska 5-åringar kommer upp på. [bild]
adrianfp: Hej! Vi bor i ett 1,5-planshus i Västra Götaland/Göteborg. På övervåningen (ca 60 m²) hade vi tidigare en öppen planlösning med ett sovrum och ett större allrum. I allrummet sitter en luft/luft-värmepump (värme/kyla) som har värmt/kylat hela våningen. Nyligen har vi satt upp en vägg så att allrummet och sovrummet nu är två separata rum. Problemet är att sovrummet inte längre
g.kraft: Vinyl eller tät laminat leder nog snabbt till instängd fukt och mögel. Någon typ av matta är nog det som fungerar bäst som quick-fix. Vi har haft en klassisk knuten matta i uterummet i flera år utan problem. Möjligen kan ett tätt vinyl golv fungera om man först lägger in något ventilerande underlag, förutsatt att det är torrt och fint idag. Men unvik i så fall golv med spån eller
Utsättaren: Svenskt trä har massvis med ritningar. https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/boden/
Claes Sörmland: [citat] Ja precis, det kommer du att kunna göra. Det kommer inte kräva bygglov eller anmälan.
z_bumbi: Du får räkna på volymen du ska kunna hantera. Att ha öppna stenkistor t ex djupa regnrabatter med planteringar ger bättre infiltration men också att vattnet dunstar.
Mellanbarn: där vi bodde tidigare fanns ett kallförråd ihopbyggt med huset. Några grannar isolerade och inredde förrådet och tog upp en dörr från bodelen. Verkade inte vara några problem även om någon "glömde" bygglovet. Så det funkar utmärkt det du vill göra.
Kloppe: [citat] https://i.postimg.cc/HWvrb2q5/Untitled.png här en snabb skiss hur övervåningen ser ut. Tack för svaret. Det där med förstuga var smart och det är väldigt snyggt med 2 plan liksom. Har även gått i tankar att om vi bygger ut att placera en liten källare där isåfall nya tvättstugan och värmepumpen /teknikrummet får vara. Borra vatten (har grävd brunn i dagsläget som känns
Sanun: Hmmm svårt läge! Det är osannolikt att kommunen skulle åka ut och kontrollera husets isolering, så ni skulle nog komma undan med både alternativ 1. och 2. Jag vet dock inte vilket alternativ som är mest taktiskt.
Clas2: tack. det är ett modulhus från 1970. Den planlösning jag skapat genom att ta bort väggen finns som alternativ vid modulbygget, och enligt ritningarna krävs bara stöd på kanterna och i mitten av varje modul, vilket jag har kvar.
människa: Haha bra översatt 😁 Ja dom har lurat mig på Bauhaus. Ska lämna tillbaka skruven imorgon. Får leta efter skruv på Byggmax. Dom borde ju ha. Knappast bandade dock
erito: [citat] puh. Jo det är armerat med två rader av en armeringsmatta så det sticker ut åt alla håll därinne. Har lagt asfaltspapp mellan plint och bärlina. Det kommer väl märkas om det blir problem :D
Sofia Faleström: [citat] [bild] Ena sidan av trappan. Andra ser likadan ut.
Demmpa: Borra eller såga "av" skenan på lämpligt ställe så att det går att ta bort / sätta i nya glid. Eventuellt följande glid, https://www.hastahome.se/produkt/c-glid-plast/