Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: BD

Hall med balkong

Jag ska bygga till en hall med balkong ovanför.

Känner någon till om det finns någon lämplig byggbeskrivning eller om det finns en länk till en sådan.

Kanske någon har egna tips och saker att tänka på.

Jag är speciellt intresserad av hur jag ska tänka för att få ett bra tak på hallen och hur jag bygger golvet till balkongen på ett bra sätt.

Tacksam för alla tips.

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Dec 2004

Resonerar vi utbygge på vindsplan? Då skulle jag tipsa om att helst bygga de båda våningsplanens ytterväggar rakt ovanpå varandra. Att utföra balkongens golv ovanpå ett boningsrum är en riskkonstruktion. Bygg hellre ut balkongen som konsolkonstruktion.

Om ni har "trångt med byggrätten" slipper man räkna in balkongen som byggarea genom att utföra den så högt att balkongens undersida hamnar minst tre meter över mark.

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Dec 2004

Förlåt!

Inser i efterhand att du frågar efter hall på bottenvåningen med balkong ovanpå. Enklast är att helt enkelt avstå från den konstruktionen. Låter andra berätta om alla "förträffliga" membran och fuktspärrar. Men säkrast är att hitta en konstruktion med balkong utan underliggande boningsrum.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän
    Inloggad
    Det är egentligen ett låglutande tak och byggs med luftspalt, råspont och takpapp. Det vanligaste är att man sedan lägger dubbelfalsad plåt, sedan byggs trallen uppe på snedkapade reglar så att golvet blir rakt. Finns lite olika lösningar med räcket, du får kolla på liknade balkonger och ta det du gillar. Själv fäster jag stolparna i trallkonstruktionen.

Luftspaltens lösning i bakkant mot befintlig fasad har jag sätt lösningar där den bara slutar och lite mer avancerade där spalten går över i väggens. Vet inte vad som är bäst. Det är också en balkongdörr här får man tänka till så att tröskeln kommer upp en bit från plåten så att vatten inte kan ta sig in denna väg. Är mellanbjälklaget 220mm och balkongen skall sticka ut några meter så får du kanske räkna med lägre takhöjd i hallen för att kunna få dit ordentliga takbjälkar utan att balkongdörren sitter för högt upp.

Rätt utfört tror jag det håller länge, men minsta slarv och det blir problem.

Jag har epdm membran i stället för plåt, detta för att var så mycke vinklar och pill så plåt hade blivit aldeles för dyrt.

Riskkonstruktion är det ju i viss mån, men undvik bara takpapp.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen