Byggahus.se
Ost-sydost, om ni sätter skylten åt rätt håll.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är hipsternamnet Smelly Cheese för vågat?
Det är bra :) "Who cut the cheese" kanske annars. :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
nino nino skrev:
Roligt att följa, är inläggen där ni är idag i bygget alltså?
Bra musiksmak också, Mimikry Dalarnas stolthet, efter Lif då 😄
Självklart, En bra spellista är ju A och O när man bygger eller renoverar.

Ja inläggen är ungefär där vi är idag, jag har försökt skriva ifatt för att det är lättare att komma ihåg och att ställa frågor där man är.

Nästa steg blir att läkta färdigt, skarva någon bit av takpappen där jag skar för kort och så småningom sätta upp vindpapp på regelstommen.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi kör en liten uppdatering på bygget då.

Jag tror att jag skrivit ungefär tills dess att råsponten och takpappen och lite läkt hade kommit på. På taket har det inte hänt så väldigt mycket mer sedan dess, vi väntar på att det ska sluta regna innan vi jobbar mer med bärläkt och sånt.

Däremot har vi monterat vindpapp, det var inte så svårt.

Vindpappen vi köpte var 3m lång och täckte alltså hela väggen som är 2,70 i ett svep. Vi började med att rulla ut lite i taget och fästa i överkant med en "klammerhammer" (uttalas alltid med norsk brytning) när den väl sitter i överkant har vi börjat från mitten och satt fast den ut mot kanterna. Det gick på någon timma att surra in hela huset i vindpapp och plötsligt kändes det som att man "gick in" i huset vilket är en helt fantastisk känsla.
Man fäster vindpapp på en vägg med en klammerhammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person monterar vindpapp på ett halvbyggt hus med vindpapp och rullar vid fötterna på en lerig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gavelspetsarna var en helt annan sak dock. Jag har försökt att googla mig fram till att det inte skulle behövas vindpapp på den oisolerade vinden men hur jag än formulerar mig så blir kontentan att det är bättre att ha vindpapp och själv kontrollera ventilationen än att hoppa över den och riskera att lösullsisoleringen blåser iväg. Därför var det bara att balansera på varsin stege, tappa ner klammerhammern skära av rullen lite för snett och tillslut anse att det var good enough. Vi gjorde oss dock en tjänst och köpte en 1,20 rulle istället för att försöka balansera upp 3m rullarna på stegen... det är snett och lite fult men å andra sidan inget som kommer att synas.

Däremot ytterpanelen kommer att synas och den var det snart dags för... och i samband med den har vi lärt oss en del inför nästa hus som ska byggas... dels att man kan sätta musbanden innan man sätter glespanelen. Då slipper man klippa av musbanden mellan varje glespanelbräda eftersom det tar jättemycket tid. Är man dessutom lite ost-tjock så är det en jättejobbig arbetsställning att gå dubbelvikt och spika musband.
En person monterar vindpapp på ett halvbyggt hus med vindpapp och rullar vid fötterna på en lerig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den andra lärdomen är att om man vill ha panel hela vägen upp till råsponten så kan man låta de glespanelbrädorna som sitter mellan takstolarna gå hela vägen upp till råsponten, för då finns det någonting att spika panelen i sen.
Montering av träpanel på husvägg med hammare och spik, belysning med arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars har det väl inte varit så väldigt mycket lärdomar kring att sätta liggande panel utan det har gått ganska bra. Det är klart att det gäller att se till att man är konsekvent så att man får ett snyggt mönster av skarvarna. Alltid börja från samma sida och använda "stumparna" på nästa varv... ja ni förstår. Sen finns det tydligen två skolor kring spik, en skola säger att man ska ha rostfri spik när man spikar panel om den ska vara obehandlad eller som vi som ska behandla med järnvitriol. Annars kan tydligen spiken rosta och det kan skapa fula ränder. De som, likt oss, väljer bort rostfri spik gör det för att de lyser med sina krom-blänkande huvuden så det gäller att vara väldigt noggrann när man spikar dem... och de är dessutom svindyra.... Så vi tog galvade panelspik.
En person monterar en liggande träpanel på ett hus med vit vindspapp i bakgrunden och en stege på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen finns det många som anser att en spikpistol är ett måste. Vi har dock ingen el på bygget ännu och de batteridrivna spikpistolerna är lite för klena för att sätta panel med så vi har varsin bra hammare och det har också fungerat.
Nybyggt hus med omonterad liggande panel och pågående takarbete under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så där ja, här var det panelat, om man ser det från långt håll såhär så ser det ju riktigt bra ut :)

När det kommer till osten så har våren och sommarens bokningar börjat ramla in och vi vet i tusan hur vi ska hinna både bygga och tillverka ost och åka på marknader. Men vi har kommit på en spännande kryddning som vi ska prova med vår Eldost, sellerifrön. Jag tror det kan bli en hit.

Dessutom jobbar vi som galningar med att hitta på ett bra system för självscanning i butiken som inte kostar multum, vi försöker hitta leverantörer som vill leverera till små oberoende butiker och vi försöker hitta en lösning med kortbetalning för elbilsladdstolpen som vi kommer att sätta upp.

Annyhoo vi hörs snart igen.
 
  • Gilla
  • Älska
Mach77777 och 27 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Vi kör en liten uppdatering på bygget då.

Jag tror att jag skrivit ungefär tills dess att råsponten och takpappen och lite läkt hade kommit på. På taket har det inte hänt så väldigt mycket mer sedan dess, vi väntar på att det ska sluta regna innan vi jobbar mer med bärläkt och sånt.

Däremot har vi monterat vindpapp, det var inte så svårt.

Vindpappen vi köpte var 3m lång och täckte alltså hela väggen som är 2,70 i ett svep. Vi började med att rulla ut lite i taget och fästa i överkant med en "klammerhammer" (uttalas alltid med norsk brytning) när den väl sitter i överkant har vi börjat från mitten och satt fast den ut mot kanterna. Det gick på någon timma att surra in hela huset i vindpapp och plötsligt kändes det som att man "gick in" i huset vilket är en helt fantastisk känsla.
[bild][bild]

Gavelspetsarna var en helt annan sak dock. Jag har försökt att googla mig fram till att det inte skulle behövas vindpapp på den oisolerade vinden men hur jag än formulerar mig så blir kontentan att det är bättre att ha vindpapp och själv kontrollera ventilationen än att hoppa över den och riskera att lösullsisoleringen blåser iväg. Därför var det bara att balansera på varsin stege, tappa ner klammerhammern skära av rullen lite för snett och tillslut anse att det var good enough. Vi gjorde oss dock en tjänst och köpte en 1,20 rulle istället för att försöka balansera upp 3m rullarna på stegen... det är snett och lite fult men å andra sidan inget som kommer att synas.

Däremot ytterpanelen kommer att synas och den var det snart dags för... och i samband med den har vi lärt oss en del inför nästa hus som ska byggas... dels att man kan sätta musbanden innan man sätter glespanelen. Då slipper man klippa av musbanden mellan varje glespanelbräda eftersom det tar jättemycket tid. Är man dessutom lite ost-tjock så är det en jättejobbig arbetsställning att gå dubbelvikt och spika musband.
[bild]
Den andra lärdomen är att om man vill ha panel hela vägen upp till råsponten så kan man låta de glespanelbrädorna som sitter mellan takstolarna gå hela vägen upp till råsponten, för då finns det någonting att spika panelen i sen.
[bild]
Annars har det väl inte varit så väldigt mycket lärdomar kring att sätta liggande panel utan det har gått ganska bra. Det är klart att det gäller att se till att man är konsekvent så att man får ett snyggt mönster av skarvarna. Alltid börja från samma sida och använda "stumparna" på nästa varv... ja ni förstår. Sen finns det tydligen två skolor kring spik, en skola säger att man ska ha rostfri spik när man spikar panel om den ska vara obehandlad eller som vi som ska behandla med järnvitriol. Annars kan tydligen spiken rosta och det kan skapa fula ränder. De som, likt oss, väljer bort rostfri spik gör det för att de lyser med sina krom-blänkande huvuden så det gäller att vara väldigt noggrann när man spikar dem... och de är dessutom svindyra.... Så vi tog galvade panelspik.
[bild]
Sen finns det många som anser att en spikpistol är ett måste. Vi har dock ingen el på bygget ännu och de batteridrivna spikpistolerna är lite för klena för att sätta panel med så vi har varsin bra hammare och det har också fungerat.
[bild]

Så där ja, här var det panelat, om man ser det från långt håll såhär så ser det ju riktigt bra ut :)

När det kommer till osten så har våren och sommarens bokningar börjat ramla in och vi vet i tusan hur vi ska hinna både bygga och tillverka ost och åka på marknader. Men vi har kommit på en spännande kryddning som vi ska prova med vår Eldost, sellerifrön. Jag tror det kan bli en hit.

Dessutom jobbar vi som galningar med att hitta på ett bra system för självscanning i butiken som inte kostar multum, vi försöker hitta leverantörer som vill leverera till små oberoende butiker och vi försöker hitta en lösning med kortbetalning för elbilsladdstolpen som vi kommer att sätta upp.

Annyhoo vi hörs snart igen.
Kul att se ert bygge!
För kassasystemet, har ni kollat på Iscan?
Jag körde med det i min obemannade gårdsbutik där jag sålde äppelmust och andra lokalproducerade varor.
Går att ta betalt med både Swish och kort.
Vettiga avgifter.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Kul att se ert bygge!
För kassasystemet, har ni kollat på Iscan?
Jag körde med det i min obemannade gårdsbutik där jag sålde äppelmust och andra lokalproducerade varor.
Går att ta betalt med både Swish och kort.
Vettiga avgifter.
Grymt bra tips! Det ska jag absolut gräva vidare i. Går det att synka med t.ex woocommerce eller är det ett "eget" system där man lägger in produkterna?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Grymt bra tips! Det ska jag absolut gräva vidare i. Går det att synka med t.ex woocommerce eller är det ett "eget" system där man lägger in produkterna?
När jag fortfarande hade butiken igång, la ner den för ca ett år sedan, la man in produkterna i ett exceldokument som sen fördes in i systemet.
De kan mycket väl ha uppdaterat och gjort fler möjligheter sen dess.
De är öppna för förslag och förbättringar och en av de bästa sakerna är att de som utvecklar det sitter i Gislaved (har jag för mig). Jag pratade ganska ofta med dem om olika utvecklingsmöjligheter. Och de ringde ibland och undrade om olika funktioner som de funderade på att införa.
Jag var en av de första att använda systemet.
 
  • Gilla
rodntrot och 3 till
  • Laddar…
Det är ju inte alltid självklart hur man ska göra saker och ting och nu står vi här och ska snart sätta byggplatsen... men då HR en fråga dykt upp... jag illustrerar den här:


Så ja, hur fäster man glespanelen där den möter hammarbandet? Glad och ytterst tacksam för svar.
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Magnusrex123 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle lagt en 45x95 eller bredare ovanpå hammarbandet så det går att skruva glespanelen underifrån som på övriga fästpunkter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Jag skulle lagt en 45x95 eller bredare ovanpå hammarbandet så det går att skruva glespanelen underifrån som på övriga fästpunkter.
Ja, det svåra är ju att fästa den i hammarbandet, men om den är tillräckligt bred så kan man ju låta halva hänga ut och skruva i andra halvan.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Jag skulle lagt en 45x95 eller bredare ovanpå hammarbandet så det går att skruva glespanelen underifrån som på övriga fästpunkter.
Tack nu gjorde vi som du sa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pdov
Diagram över en byggkonstruktion med detaljerade ritningar av takbjälkar och väggsektioner.
 
  • Gilla
Traknagg och 4 till
  • Laddar…
Tackar :) det var så vi gjorde :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Kul att se ert bygge!
För kassasystemet, har ni kollat på Iscan?
Jag körde med det i min obemannade gårdsbutik där jag sålde äppelmust och andra lokalproducerade varor.
Går att ta betalt med både Swish och kort.
Vettiga avgifter.
Nu har jag ingen affär, men jag måste säga att det är UTMÄRKT att ha ett betalsystem som INTE kräver:
* en speciell app
* mobilt bankid etc (tänk på alla turister etc)


Jag har personligen vänt vid kassan på flera gårdsbutiker på landet nära vår sommarstuga då de har haft alldeles för besvärliga system för att handla. Lite synd.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A Anders243 skrev:
Nu har jag ingen affär, men jag måste säga att det är UTMÄRKT att ha ett betalsystem som INTE kräver:
* en speciell app
* mobilt bankid etc (tänk på alla turister etc)


Jag har personligen vänt vid kassan på flera gårdsbutiker på landet nära vår sommarstuga då de har haft alldeles för besvärliga system för att handla. Lite synd.
Jag förstår dig.
Som butiksägare med en obemannad butik vill man gärna ha ett system som kräver så lite administration som möjligt.
Och som är enkelt för kunderna.
Just iscan tycker jag löser det.
Det krävs ingen app eller bank-id.
Enklaste varianten är att använda en qr-kod som kunden scannar med telefonen, då hamnar de på butikssidan i webbläsaren och sen scannar man qr/streckkoder på artiklarna man vill ha. När man är färdig väljer man att betala med Swish eller kort (funkar alltså även för utländska turister) och får ett kvitto på köpet.
Jag uppfattade att en del hade problem att scanna då många tyvärr tror att qr-koder hör ihop med Swish och försökte scanna med Swish-appen trots väldigt tydliga instruktioner om att inte göra det.

Andra säsongen med systemet investerade jag därför i en dator (gammal Mac mini som jag körde Windows på) inställd på att bara visa iscan i webbläsaren. Där kopplade jag in en qr-streckkodsläsare samt en pekskärm. Då blev det ungefär som att självscanna på Ica/coop eller liknande.

Systemet kan interagera med bokföringssystemet och då slipper man manuella verifikationer.

Det kommer alltid finnas de kunder som tycker det är jobbigt att inte kunna betala kontant men nuförtiden är det så mycket extra arbete, för att inte tala om ökad stöldrisk, att det inte är värt att ha kontanthantering.
Och det kommer också alltid att finnas kunder som vägrar läsa en enkel instruktion och därmed bli sura för att de inte kan handla.
Det går inte att göra ett självbetjäningssystem för obemannad butik som inte någon tycker är krångligt. Och det handlar inte om ålder. Det var lika många unga som gamla som inte kunde läsa instruktionerna i form av tydliga pictogram.

Den absoluta merparten löste dock att handla utan problem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.