Byggahus.se
S
T TAR12 skrev:
Hej!
Vi håller på att sälja vårt hus och har tecknat ett avtal med en mäklare om försäljning.

Nu dök det plötsligt upp en faktura från Hemnet för annonsering.

Läser jag igenom offerten från mäklaren står det "Annonsering kommer att ske på Hemnet, Blocket...". Vidare står det om mäklararvodet: "Arvodet inkluderar en komplett mäklartjänst innehållande alla tidigare nämnda försäljningsaktiviteter."

I kontraktet med mäklaren står det inget om att kostnader för annonsering ska tillkomma.
Vi har inte skrivit under något avtal/beställning hos Hemnet.

Jag vet att det är vanligt att Hemnet fakturerar säljaren, samtidigt brukar mäklarna informera om detta och så har inte skett i detta fall.

Hur hade ni gjort? Hade ni betalat eller meddelat mäklaren att hon får ta kostnaden? Riskerar man att hon gör ett sämre arbete om man bråkar med henne om kostnaden? (Huset ligger i en populär ort och kommer att vara lättsålt)
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
MJ90 och 89 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och han rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet, köper han inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Man borde bojkotta Hemnet, ja, men då tappar man 90 procent av alla spekulanter. Hemnet har i princip monopolställning på bostadsannonsering och de utnyttjar det hårt. Anledningen till att mäklarna trycker över kostnaden på säljaren är troligtvis för att synliggöra priserna som Hemnet trycker ut. Vi sålde 2018. Så kostade en Hemnet-annons 600 kr...
 
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 32 till
  • Laddar…
S
B Blaggas skrev:
Man borde bojkotta Hemnet, ja, men då tappar man 90 procent av alla spekulanter. Hemnet har i princip monopolställning på bostadsannonsering och de utnyttjar det hårt. Anledningen till att mäklarna trycker över kostnaden på säljaren är troligtvis för att synliggöra priserna som Hemnet trycker ut. Vi sålde 2018. Så kostade en Hemnet-annons 600 kr...
Ja, hemnet har monopol men det är för att vi accepterar deras priser.
Går alla över till Booli så är hemnet rökta och inte värt en spänn på aktiemarknaden.
Dags att utnyttja vår kundkraft.
Jag är helt övertygad att en seriös spekulant letar på andra kanaler med, tex Booli.
 
  • Gilla
redep och 58 till
  • Laddar…
Det är ganska tydligt att säljaren betalar hemnets annons. Priserna har stigit ordentligt de senaste åren, orimligt om du frågar mig men är det inte en minimal kostnad i det stora hela om du vill synas?
Tabell över annonseringskostnader på Hemnet för olika prisintervall och tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
…och ~50% av kostnaden går tillbaka till mäklarfirman i slutet av året som en årsomsättningsrabatt.

Med det sagt, en liten kostnad i det stora hela. Räcker med en extra spekulant som kommer via den kanalen så är det värt kostnaden mångfaldigt.

Price by value, not price.
 
  • Gilla
  • Wow
Putt och 20 till
  • Laddar…
Kostnaden är väl iaf avdragsgill.
 
  • Gilla
Anette Jonsson och 4 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Ja, hemnet har monopol men det är för att vi accepterar deras priser.
Går alla över till Booli så är hemnet rökta och inte värt en spänn på aktiemarknaden.
Dags att utnyttja vår kundkraft.
Jag är helt övertygad att en seriös spekulant letar på andra kanaler med, tex Booli.
Vad talar emot att Booli inte skulle höja sina priser om de hade möjlighet?

Dyrt ja, men liten summa i sammanhanget.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Mäklarna äger ju inte Hemnet längre så de är väl lite putt på prissättningen. Det är ju bra att de har Hemnet som en separat post så att säljarna blir griniga. Helt oacceptabel prissättning för mellanhand som inte gör något alls.

Men för din egen skull är det nog bäst betala Hemnet-skatten.

De försöker ju pusha tex. Boneo som konkurrent så Hemmet biter nog sig själva i svansen långsiktigt, men det är typiskt för den där sortens ägare som vill ha kortsiktiga vinster och sedan säljer på insiderinfo om hur saker går utför.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
När vi sålde 2016 har jag för mig att Hemnetannonsen kostade under 1000:-. Varför är det tio gånger dyrare nu?
 
  • Gilla
Franken. och 7 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
När vi sålde 2016 har jag för mig att Hemnetannonsen kostade under 1000:-. Varför är det tio gånger dyrare nu?
Det finns många olika paket idag vet inte vad som fanns 2016? men generellt har Hemnet blivit dyrt😢
 
  • Gilla
Biredv och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag antar att Hemnets kostnader till stor del är rätt oberoende av antalet annonser. Nu när det är betydligt färre bostäder som läggs ut till försäljning, så blir det färre annonser att fördela kostnaden på och därmed blir varje annons dyrare.
 
Jag kollade just: i min by av 8 aktuella fastigheter (inkl tomter) är det 5 som ligger på Hemnet och ytterligare 3 på Booli.se.
 
  • Gilla
Jonas Sahlström och 4 till
  • Laddar…
H
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Det gäller också att anlita en lämplig Mäklare, hur ser deras kundregister ut? Har de spekulanter i ditt område? Hur stort område rör de sig i? Man kan ju annonsera på andra sätt också. Ser mer och mer att fler sätter in annonsen på Booli. Många hus kommer aldrig ut på hemmet, de kommer dit om de inte säljs via annons på Booli.
 
  • Gilla
Gidden och 1 till
  • Laddar…
"Det är en liten kostnad i det stora hela". Vilket fruktansvärt ekonomiskt tänk många här har. Det är ju alla dessa många små svindyra poster som gör det skitdyrt på sista raden, förstår ni inte det? Som polaren som tycker det är för jobbigt att tjafsa om priset vid takbyte, och tar det offererade priset på 500 000kr rakt av, "jag får ju ta lån på 500 000kr så det gör inte så stor skillnad på 400k eller 500k". Klart som fan att priserna fortsätter stiga då!? Slappare köpbeteende har nog aldrig existerat.
 
  • Gilla
Lydia72 och 62 till
  • Laddar…
S
H HEM2121 skrev:
Det gäller också att anlita en lämplig Mäklare, hur ser deras kundregister ut? Har de spekulanter i ditt område? Hur stort område rör de sig i? Man kan ju annonsera på andra sätt också. Ser mer och mer att fler sätter in annonsen på Booli. Många hus kommer aldrig ut på hemmet, de kommer dit om de inte säljs via annons på Booli.
Ja precis,
Hemnet annonserar bara en bråkdel av bostäder som är kommande och som går att ringa mäklaren och be om visning på.
Som spekulant förlorar du på att bara hålla dig till hemnet, du missar gissningsvis 50 procent eller mer av marknaden.
Sen att argumentet att hemnet ger mer köpare kanske funkade i en het marknad, nu skall säljaren faktiskt var glad att folk kommer på visningen.
Vissa visningar ställt in pga för lågt intresse, hur kul är det då att ha gött hemnet med över 9000kr?
Med andra ord, betala mäklaren arvodet och sätt priset du vill ha, galna budgivningar i nuläget är bara att glömma.
 
  • Gilla
Lydia72 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.