Byggahus.se
Hej kära forum,

Jag har en extra varmvattenberedare kopplad till värmepanna (bergvärme).
Varmvattenberedaren är en Nibe Eminent EVH 15-100 Cu.

Går varmvatten (rör) från värmepanna till beredare, sedan vidare ut i kranarna (rör).
Så det finns en beredare i själva värmepannan och den externa beredaren.

Det som har hänt är att nyligen så började det droppa vatten nere vid/i skyddskåpan. Cirka 1 liter i veckan kanske det kan vara.
Öppnade skyddskåpan och det var blött.
Skumgummit (eller vad det kan vara) som är där inuti i själva tanken (runtomkring patronen har jag för mig) är blött. Trycker jag lite här o var så droppar det ner vatten.
Vad kan det vara? Dags för ny beredare eller kan man göra något åt detta?
De 4 bultarna är åtdragna också.

Värt att notera att innan detta hände så märkte jag vatten på ovansidan av beredaren för en tid sedan också. Torkade upp det och inget mer vatten på ovansidan i alla fall.

Kan jag stänga av varmvattenberedaren, men ändå få varmvatten i i kranarna i huset?

Tacksam för svar och nästa steg.
Jag orkar dessvärre inte plocka ner den och undersöka noggrannare... :)
 
B
En varmvattenberedare har ofta(i princip alltid...) en säkerhetsventil. Dessa läcker ofta med tiden.

Är det den som läcker kan det ju åtgärdas. Samma om en koppling plötsligt börjat smygläcka.

Du måste ta reda på vart det läcker innan man dömer ut beredaren.
 
B BSOD skrev:
En varmvattenberedare har ofta(i princip alltid...) en säkerhetsventil. Dessa läcker ofta med tiden.

Är det den som läcker kan det ju åtgärdas. Samma om en koppling plötsligt börjat smygläcka.

Du måste ta reda på vart det läcker innan man dömer ut beredaren.
tjena,
Det är inte säkerhetsventilen.
Det är i själva skyddskåpan där termostaten sitter.
Tar man bort skyddskåpan så ser jag inkommande strömhoppens och de 4 bultarna för el-patronen.
 
Sorgligt men troligtvis är din VV läck. Säkert en svetspor som rostat igenom, normalt på en del VVB. Då rinner vattnet ner mellan isoleringen ( skumisolerat ) och kommer ner till botten. VV får du ändå och kan ha Patron på i VVB . läckan kan bli större och då är det kört. Ett sätt är att koppla ihop VV-röret från VP med VV-röret som går ut till huset. och stänga av VVB med en svarta ratten som brukar sitta till höger under, det är inkommande KV till VVB. Du kommer att få lite lägre temp på VV och lite mindre mängd, så duscha snabbt är bra.
 
J jonaserik skrev:
Sorgligt men troligtvis är din VV läck. Säkert en svetspor som rostat igenom, normalt på en del VVB. Då rinner vattnet ner mellan isoleringen ( skumisolerat ) och kommer ner till botten. VV får du ändå och kan ha Patron på i VVB . läckan kan bli större och då är det kört. Ett sätt är att koppla ihop VV-röret från VP med VV-röret som går ut till huset. och stänga av VVB med en svarta ratten som brukar sitta till höger under, det är inkommande KV till VVB. Du kommer att få lite lägre temp på VV och lite mindre mängd, så duscha snabbt är bra.
ja, jag misstänker det också.
De e bara att byta ut VVB då.
Men händer det inget med elen tänker jag när det är vatten under/i kåpan där nere. Det känns lite oroligt…

ja, ett sätt är att koppla ihop dem.
Men då måste röris komma o fixa. Rören nuddar nästan varandra, men fortfarande måste kopplas ihop så att säga.
Aja, det blir byta ut VVB tror jag.
Vad kan det kosta?
VVB går på ca 6000, har redan sett en.
Men för att utföra jobbet?
 
Jag har gjort denna manöver och det enda jobbiga var att det var sjukt svårt att komma åt då min är monterad nära golvet under en trapp. :) Stäng av, töm på vatten, koppla loss rören och byt den till en ny. Kan också vara läcka vid patronen, det går att plocka isär den och bara byta vad som nu är trasigt. Om du låter det fortgå blir det rostigt som tusan och jordfel så att jordfelsbrytaren löser ut. Inte kul när det är vinter och allt blir kallt. Jag kan också tycka att det borde finnas ett bättre dräneringshål på det grå skyddet vid dess lägsta punkt. Borrade därför dit ett på den nya innan montering.
 
  • Gilla
chaphirsaado
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.