Byggahus.se
Hej!

Nu kommer frågor från en som inte kan något om hus eller att bygga, men däremot mycket om redovisning och moms.


Har flyttat in i ett hus byggt 1950 (tilläggsisolerat mm runt 1980) i augusti 2023.

Vi har en rätt stor krypgrund, jag kan stå i den och är 185cm. Huset byggt på berg. Vi har installerat avfuktare (genom anticimex, billigt......) så just nu en väldigt välmående krypgrund. I krypgrunden går alla rör som innehåller vatten. Vatten till köket, toaletterna, radiatorer - ja ni fattar. Isoleringen på samtliga rör (där den sitter kvar) är precis som den på bifogade bilder. Svart, och inuti är det någon typ av ... hoppressad sak typ mineralull eller typ vävsäck. Krypgrunden är inplastad och med stor sannolikhet komemr vi isolera insidan på den del som får ta all vind från Vänern.

Som det är nu kommer vi isolera samtliga rör i krypgrunden med rörskålar med isolering typ 40 till 50mm.


Men min fråga är kring rören som går INUTI huset.

Se bifogade bilder; Är det värt att snabbt riva loss den nuvarande isoleringen och sätta dit rörskålar istället med lämplig isolering? Blir det någon vinst med det?

Om det är en bra idé,
Är det värt att byta ut den isoleringen mot rörskål? Typ något i den här stilen https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...40-mm-isolertjocklek-med-tejp-o-18-mm-3092773. Nu kommer det inte funka med en diameter på 10cm, men en som är mindre.



Skälet till att vi vill isolera rören är för att få ut mer värme i elementen - och för det så behöver vi minska spillvärmen. Rören på bilden leder radiatorer på andra våningen och dessa radiatorer är avsevärt kallare än de på första våningen (första plan; temp 19grader, andra våningen tempo 16-17 grader vid -8 ute). Utrymmet i "lådan" som rören befinner sig i är kännbart varmare än rummet, så det sipprar absolut ut värme i "lådan". Det fyller ingen funktion då lådan är helt stängd och inbyggd i väggen. Så när rummet är färdigrenoverat kommer man inte kunna komma åt eller se rören, som det varit sedan antingen 1950 eller 1980.

Vi kommer även göra andra instaser - tilläggsisolera tak där det ligger 3-5cm kutterspån, bygga kattvindar etc. men det är först om ett år.

(Man ser att det runnit en del vatten, finns ingen fukt eller mögel men ska kolla mer noggrant).

Så vad tänker ni? Bara tt köra eller spara pengarna till något annat?
 
  • Gamla isolerade rör med tejp och trådar, behöver eventuellt underhåll eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör nära träytor och brun isolering. Utseendet tyder på ett oisolerat vindutrymme eller liknande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske skulle placerat tråden under "Vatten och avlopp" i VVS-delen? Inte helt säker på vad som är bäst. Kanske någon admin eller liknande som kan flytta?
 
Du vill alltså isolera om rören inne i huset. Som redan är isolerade?

Släpp den och fokusera på saker som gör större skillnad.
 
  • Gilla
Lennart 57 och 1 till
  • Laddar…
S
Tryck i vanlig isolering runt rören i schaktet. Det blir ingen stor kostnad.
 
D Dr Benz skrev:
Du vill alltså isolera om rören inne i huset. Som redan är isolerade?

Släpp den och fokusera på saker som gör större skillnad.
Jag tänker mig att det är isolering från lång tid tillbaka som möjligen inte är lika bra som dagens rörskålar/isolering.

Men jag kanske tänker helt fel?
 
S sinuslinus skrev:
Tryck i vanlig isolering runt rören i schaktet. Det blir ingen stor kostnad.
Det var en bra poäng. Borde väl kunna trycka in en del träfiberull eller vad det nu heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.