Byggahus.se
Min familj köpte en mindre gård då en gammal bonde trillade av pinn för att utöka vår areal. Till gården hörde ju den gamle mannens ladugård och det var en intressant konstruktion på många sätt. Elsystemet i ladugården härstammade förmodligen från någon gång innan varken jag eller farsan var födda och var säkrat till 16-ampere. Gammelbonden hade dock på senare år installerat en hökanon med tillhörande fördelare, 11 + 5 KW. Och lösningen för att få det att funka var naturligtvis att sätta spikar istället för säkringar i centralen, samt att helt sonika klippa av handsken från motorskydden och tvinna ihop ledarna med någon sorts oidentifierbar kabel som gick direkt till centralen... kändes sådär halvbra i kombination med 40 ton torrt hö på skullen.
 
  • Gilla
Danne76a och 1 till
  • Laddar…
Men det var snällt av honom att trilla av pinn för att ni skulle få mer mark! :)

/Kent som bara inte kunde låta bli
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Gah, jag som brukar vara petig med sånt. Ser ju förjäkligt ut...
 
Min bästa är när jag var hemma hoss en god vänns gammla farsa, Vi gick runt lite å tittade i uthusen och så.

Plötslig säger gubben till mig att akta mig, för jag håller på att gå emot fyra spikar som sticker ur en vägg. Det visar sig att gubben har drat fyra spickar genom träväggen och på baksidan tvinat på eltrådar av diverse olika kvalitet och drat till elskåpet. Sen hade han krökta koppartrådar på kablen till vedkapen som han hängde på spikarna.
Frågade gubben varför det var fyra spikar, Joseru sa han den fjärde är för jorden för utan den så kan det bli farligt.......!
 
  • Gilla
  • Haha
FreddeLind och 13 till
  • Laddar…
ja han visste vad han gjorde....
 
I vår förförra lägenhet skulle jag bara vända en strömbrytare (jobbigt när de sitter "fel") och konstaterade att en av ledarna var gulgrön. Tänkte att man nog borde byta den för säkerhets skull och började kolla runt i dosor/lamputtag, men hittade inte andra änden. Ryckte i den - satt stenhårt.

Jag tog upp några titthål i väggen, blev ett ganska stort hål innan jag konstaterade att någon tidigare ägare byggt om en dörröppning till ett valv på 2,5 meter och flyttat strömbrytaren samt monterat bort ett vägguttag. Överbliven FK från vägguttaget hade han använt för att koppla in strömbrytaren igen, och den gul/gröna kabeln bytte färg i en sockerbit inne i väggen. Dessutom var kablarna dragna ovanpå en vertikal regel på vilken det vilade en horisontell regel, mellan reglarna...


I lägenheten efter det: en strömbrytare som inte verkade gå någonstans, däremot hade den ström. Var inne i en likadan lägenhet och konstaterade att de hade en vägglampa på ett ställe där vi bara hade vägg. Höll en Phasen mot väggen, och den lyste när strömbrytaren var på... Ägaren hade skruvat bort lampan, klippt kablarna, tejpat dem, tryckt in dem i röret och spacklat över.

I samma lägenhet tog vi f ö bort 120 meter kabelkanaler, som han använt för antenn, nätverk samt "fasta" utökningar med vägguttag, stickproppar och vanlig lampsladd.


I nya villan: en dosa bakom en stor plåtburk (ett gammalt FTX-aggregat) i vilken två svarta FK var hoptvinnade med den svarta kabeln från en EKK. Den senare var skalad ungefär två millimeter, och den totala kontaktytan under torixen var kanske en halv kvadratmillimeter.


Jag hoppas jag haft otur och att det inte ser ut såhär överallt.
 
  • Gilla
  • Wow
RolfH och 1 till
  • Laddar…
Kom hem till en privat person och skulle koppla in ett bubbelbad.
Det var redan idrift med en skx från klädkammaren borrad genom väggen in ibadrummet och skarvad med sockerbit under badkaret!!
 
  • Wow
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
och en del här på forumet blir sur när man rekommenderar frågeställaren att han ska kontakta en elektriker....
det verkar ju inte finnas någon anledningen eftersom "svensson" kan själv?!
 
  • Gilla
FreddeLind och 6 till
  • Laddar…
Klantigt proffs !!

Hos svärfar kom det en elektriker (erkänd firma i trakten) och kopplade in nya tvättmaskinen på trefas.
Detta var länge sedan innan jordfelsbrytarnas tid.
Nu lyckades han lägga en av faserna till jord (höljet) och svärmor studsade runt i golvet och brände sig rejält på handen när hon körde maskinen.
Svärfar kopplade maskinen rätt. Han släpper inte gärna in någon behörig hos sig efter den betan.

/Peter
 
  • Gilla
FreddeLind och 3 till
  • Laddar…
Tydligen ännu en amatör som tror sig vara bättre än proffsen, men jag kan lova att dom bästa proffsen är ljusår bättre än dom bästa amatörerna och dom sämsta proffsen är helt överlägsna dom sämsta amatörerna. Bara så att ingen tror nått annat ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Benan54 och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Tydligen ännu en amatör som tror sig vara bättre än proffsen, men jag kan lova att dom bästa proffsen är ljusår bättre än dom bästa amatörerna och dom sämsta proffsen är helt överlägsna dom sämsta amatörerna. Bara så att ingen tror nått annat ;)
ja men de bästa amatörerna är fortfarande ljusår kunnigare än de sämsta "proffsen":p
 
  • Gilla
FreddeLind och 10 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Tydligen ännu en amatör som tror sig vara bättre än proffsen, men jag kan lova att dom bästa proffsen är ljusår bättre än dom bästa amatörerna och dom sämsta proffsen är helt överlägsna dom sämsta amatörerna. Bara så att ingen tror nått annat ;)
Tja, det beror väl på hur man klassar proffs. Finns många ingenjörer som jobbar med utveckling av elsystem men som inte är installatörer och de är självklart oerhört kunniga och proffs (det är ju deras yrke, därmed är de proffs).

Om du med proffs menar elinstallatörer så är det ett ganska löjligt påstående, då jag är tämligen säker på att exempelvis min professor i elteori är oerhört mycket mer kunnig inom ämnet än de allra flesta elinstallatörer trots att han saknar behörighet, och om man definierar proffs = behörig så är han en amatör.

För övrigt, att de sämsta proffsen är bättre än de sämsta amatörerna säger väl inte särskilt mycket?
 
  • Gilla
StureS och 2 till
  • Laddar…
Håll er till ämnet nu. Diskussionen om behörighet och hempuleri har hållits i tusen andra trådar.
 
  • Gilla
skruvspikare
  • Laddar…
Arbetskamraten gjorde ett jobb hemma hos en dam. Han bad henne sätta i säkringen igen men han precis hindra henne innan hon stoppade in den i proppskåpet. Hon skulle stoppa in den först och sätta på säkringshållaren sedan....
 
  • Gilla
FreddeLind och 2 till
  • Laddar…
MrKarlsson skrev:
Arbetskamraten gjorde ett jobb hemma hos en dam. Han bad henne sätta i säkringen igen men han precis hindra henne innan hon stoppade in den i proppskåpet. Hon skulle stoppa in den först och sätta på säkringshållaren sedan....
Ja, det är mäkligt att man inte förbjudit nyinstallation av diazedproppskåp i tex bostäder. Nu händer det förmodligen inte så många olyckor pga felaktig hantering så att elsäkerhetsverket anser att det är befogat. Men lite kalla kårar ger det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.