Byggahus.se
Hej.

Flyttar till hus i dagarna, och behöver lite hjälp med att välja bredbandsleverantör.
Förutsättningarna är:
Det kommer att dras in fiber i området, och det väntas stå klart om ca ett år. Alltså vill jag helst inte bida upp mig i 24mån. Priset är såklart också en faktor.
Det skall vara en variant med modem, som skall klara av två-tre datorer, några smartphones, en apple tv samt en nätverksskrivare.
Absolut högsta hastighet är inte det viktigaste, men den skall vara stabil och inte för långsam.

Det var väl det hela.
Har väldigt lite erfarenhet av mobila lösningar, så all hjälp är välkommen.

/Calle
 
Varför inte adsl så länge?
 
Tja, jag vet inte riktigt.
Varför adsl så länge?
 
Billigare, snabbare o stabilare är väl en bra start
 
Jag håller också med om ADSL. Inte ens med 4G blir det lika stabilt om man konsumerar mycket. Apple TV behöver mycket bandbredd om man kör via molnet.

Det finns abonnemang med 12m bindningstid.
 
När vi tecknade oss för adsl så kollade jag upp hur man gör ifall man får fiber.
Vi valde Telia eftersom de sa att man kunde konvertera sitt adsl till fiber ifall man drar in fiber.
Kan ju vara så att fler Internetleverantörer har så.
 
Vi kunde inte konvertera från ADSL till fiber så vi har också mobilt bredband i väntan på fiberleverans. Vi började med Telenor för de hade det bästa alternativet med helt fri surf, tyvärr verkar det borttaget nu och ersatt med ett tak på 100 Gb. Tyvärr var den masten vi använde överbelastad, så när jag klagade på överföringshastigheten så avslutade de vårt abonnemang i telefonen:(. Då valde vi Tre, som har OK överföringkapacitet, men ett tak på 50 Gb per månad.

En del kan tycka att det är mycket, men med två tonåringar, hängandes på Youtube, Spotify, Play-kanaler tillsammans med uppdateringar av fyra iPhones, så slår vi i taket nästan varje månad:mad:.

En annan utmaning har varit 3G-router. Först skaffade vi en Dovado 4 Gr för att den skulle vara så himla bra, tyvärr är det ett av mina sämsta elektronikköp någonsin. Inte ens nu mer än ett år efter har man lyckats få till en stabil programvara. Fast deras support är toppen, men det hjälper ju inte när leveransen inte funkar. Istället så köpte vi en mycket billigare 3G-router, TP-link TL-MR3420 och den har fungerat toppen.

Så om du funderar på mobilt bredband och om du inte skall binda upp dig är nog att köpa kontantkort (tror jag). Det blir dyrare per månad (ca 400 kr) så om fibern blir lite försenad så kan det vara billigare med ett 24 månaders abonnemang ändå. Fördelen med kontantkortet är att du får högre överföringsmängder och jag tycker det är lätt att fylla på.

Jag skulle rekommendera att köpa ett startpaket från den operatör du tycker verkar bra och testa hur det fungerar, framförallt om du skall binda dig på 24 månader. Det kostar 100 kr extra, men man kan spara en hel del besvär
 
antingen köpa ett kontantkortspaket från varje leverantör för att testa eller kolla runt om det är nån som har abbonemang som du kan få låna och testa om det fungerar i huset eller inte.
dom flesta abonemnagen är väl likadana nu hutlöst dyra och begränsade så det enda som skiljer är ju vart masterna är
 
T
Värt att veta om mobilnäten är att majoriteten av all kapacitetsökning just nu sker i 4G-näten, 3G-näten är mest underhåll.
Tele2 t ex gör inget åt 3G-nätet som de äger tillsammans med Telia utan satsar allt på sitt eget 4G-nät istället.
 
OM jag nu skulle välja adsl istället, vilken leverantör rekommenderas?
 
Fråga grannarna vad dom har. Man kan inte säga att någon är bättre än någon annan generellt, det än lokal fråga.
Sedan kollar du vilken av dom föreslagna lev som har bästa priset och en avtalsstruktur som passar din situation.
 
Redigerat:
Det beror på om du ska göra en nyanslutning av telekabel för att få adsl, då kan du räkna med en anslutningsavgift på min 7000kr. Vi har Telenors största abonnemang med fri surf och är supernöjda. Har en 4 g router Dlink DWR 923 och ligger på mellan 40-48 när jag kör bredbandskoll.sånna hastigheter går inte att få med adsl. Vi är så pass nöjda så antagligen struntar vi i fiber om det kommer.Har även lånat hem Tele 2 4G router och låg då på mellan 10-32 och med Telia 3 g kunde vi knappt surfa låg på max 1 vid bredbandskoll. Alltså kan det skilja otroligt mycket på samma plats. Vi bor utanför Gävle.
 
peternicklas
Kör ADSL sedan många år med Telia. Ligger på 56 ner och 15 upp. Provade med 3G men det funkade inte alls för oss fast att masten står 500 m från vårt hus. 4G har vi inte provat då vi går och hoppas på att få fiber snart.
 
Om det är mobilt måste du testa dina egna förutsättningar vad du kan få för hastighet.
Du ska också prova under de tider du tror att ni kommer att använda kommunikationen. Och prova även under olika väderförhållanden.
När vi fick 3G vid fritidshuset, många år sedan, så fick man nästan alltid "hyfsad" funktion. Idag med större belastning i mobilnäten, många smartphones, etc, så blir det bara Edge-hastigheter. Endast en operatör fungerar.
Och är det dåligt väder så verkar flera att "surfa" och då går det segt.
Så prova noggrant.
 
G
Har ni dragit in telefoni via koppartråd? Om så, skaffa adsl. Utan bindningstid kanske du måste köpa modemet själv, med viss bindningstid kan det följa med. Om du tittar på mobilt bredband, glöm inte bort net1.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.