Byggahus.se
Så jag har köpt ett bevattningssystem och det stod att 3/8" var EU standard. Men Rören tycks vara 1/2", så är EU standard 3/8" ?

Men jag fick en T-koppling som jag kan fästa en slang till, gjorde lite mätningar och sökningar och fick,

G10, ~16mm Inv.
G15, ~22mm Inv.
G8, ~13mm Utv.

Så T-kopplingen jag fick borde vara,

G10 Hane
G8 Hane, med en slang anslutning till "TPU Hose 5mmID8mmOD"
G10 Hona

G8 porten har en slang anslutning typ > och en ring med vingar som som man trär över slangen och skruvar fast.

Så jag skulle ha en,

G15 Hona
G8 Hane, TPU Hose 5mmID8mmOD
G15 Hane

Eller det bästa vore nu en

G15 Hona
G10 Hane + G10 Stop Hane/Hona
G15 Hane

Då jag redan har fäst slangen och den sitter fast. Eller om jag köper två adaptrar,

G15 Hona
G10 Hane

G10 Hona
G15 Hane

Kopplingen kommer antingen vara till vattenkranen eller toaletten, tror att jag kommer att koppla toaletten då den vägen ser bäst ut. Så någon som tror att köpa en G15 till G10 t-koppling och ett G10 stop är bästa vägen? Och vart kan jag köpa en sådan? Hittade ingen sådan koppling i butikerna när jag sökte.
 
Välkommen till forumet.

Inlägget är rörigt.
Bilder brukar underlätta.

Exakt vad har du idag?
Vad för anslutning är det på bevattningssystemet?
Vad ska det anslutas mot? Storlek/typ på anslutningen?
 
Så jag fick denna, vilken stod att det skulle vara eu standard.
Teknisk ritning, möjligtvis pneumatik eller hydraulik, med måttangivelser, symboliserar cylindrisk anordning, fjädrar och kraftöverföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men den passade inte, så det bästa vore att köpa en sådan, då inkommande och utgående vatten rör tycks vara G15,
Teknisk ritning av mekanisk komponent med gängor märkta G15 och G10, och dimensionen cirka 22 millimeter specificerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och fästa den på bild 1 och sätta ett G10 stopp på någon av de två G10 ändarna. Då inkommande och utgående vattenrören verkar vara G15 och inte G10.

Att sätta adaptrar på Bild 1 och gå från inkommande till utkommande G15, eg. (G15->G10)->[Bild1]->(G10->G15) skulle fungera om jag sätter den på toan, då flödet spelar mindre roll där än handfatet.

Skulle kunna köpa denna,

Schematisk teckning, teknisk illustration, delar märkta G15, G8, dimensioner angivna i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men då måste jag nog klippa av slangen då den sitter fast på bild 1 och prövade att dra bort den, men den sitter hårt. Slangen är en TPU Hose 5mmID8mmOD men den borde räcka även om jag förlorar 2cm
 
Foto på kopplingen till slangen?
 
Såhär ser kopplingen ut,
En metallvinkelkoppling med gängor ansluten till en vit plastslang mot en marmorerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingskoppling och vit slang mot grått golv, installationsdetaljer för VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul metallisk koppling utanpå vit kablage mot mörkgrå golvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tänkte koppla in den här,
Vattenförsörjningsventil med ansluten flexibel slang och en blå tejpmarkerad spak under vitmålat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Vad är det för produkt du köpt?

Den ser långt ifrån svensk ut?!

Och vad är det för slang du ska ha i sida från anslutningen till WC?

WC kopplas alltid med någon typ av lekande mutter, det är det inte på denna detaljen du visar.
 
Düsseldorff
Ser ut som riktigt dåligt gods i de där kopplingarna... Är det nåt kina-skit?
 
Det är en vattenodling.

Tror den är tysk. Den ska fungera inom EU.

Så den gula T-kopplingen ska sitta mellan den vita gängningen och muttern. T-kopplingen är G10, och WC kopplingen är G15

Lekande mutter har jag ingen.
 
F Frejoh466 skrev:
Det är en vattenodling.

Tror den är tysk. Den ska fungera inom EU.

Så den gula T-kopplingen ska sitta mellan den vita gängningen och muttern. T-kopplingen är G10, och WC kopplingen är G15

Lekande mutter har jag ingen.
Vad är den klassad till för tryck?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ser ut som riktigt dåligt gods i de där kopplingarna... Är det nåt kina-skit?
Tror att det mesta man köper är Kina skit, så kanske? Inte för att jag känner att kopplingen skulle vara dålig, förutom att den inte passar.Men har 0 koll på VVS så...

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är den klassad till för tryck?
Max 8 Bar, rekommendationen är att inte ha under 3 Bar. Har läst att huset ska ha runt 6-7 Bar.
 

Bästa svaret

Det vart den enklaste lösningen, en förminskningsnippel till G10 sedan t-kopplingen och en Bussning för att koppla den till G15 igen. Så det vart lösningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.