Byggahus.se
Några tips till en blivande husköpare? :)
 
Jag är väldigt glad att vi gjorde en egen överlåtelsebesiktning, för den besiktningsmannen hittade både fukt i syllarna i en tillbyggnad och mögel i en farstu, vilket gjorde att vi kunde köpa huset billigare.
 
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag är väldigt glad att vi gjorde en egen överlåtelsebesiktning, för den besiktningsmannen hittade både fukt i syllarna i en tillbyggnad och mögel i en farstu, vilket gjorde att vi kunde köpa huset billigare.
Aha, hade säljaren/mäklaren inte gjort någon eller var den inte lika utförlig bara?
 
Du ska göra en egen. Den säljaren gör är tinte tillräckligt omfattande och dessutom jobbar besiktningsmannen åt den som betalar och lär hitta fler fel åt dig än åt säljaren.
 
  • Gilla
sawallen och 2 till
  • Laddar…
Inte i det första husköpet för det fungerade som det borde, men i det andra. Vid första köpet skrevs i köpeavtal reservation för vad vår (köparens) besiktning kunde hitta och vår besiktningsman hittade några saker som säljaren åtgärdade och - viktigast av allt - besiktningsmannen ställde frågan "Är det något utöver det som är beskrivet och det du nu berättat som du borde berätta?". Köparen har undersökningsplikt och säljaren har upplysningsplikt.
I vårt andra husköp hade säljaren låtit göra en besiktning (som inte påpekade några fel alls) och när vi skulle skriva avtal ville jag ha samma reservation om vår egen besiktning men mäklaren sa då att man inte gjorde så numera, det behövdes inte eftersom säljaren gjort en. Jag blev nog lite paff och tagen på sängen, jag borde krävt att få göra en egen besiktning eller åtminstone ställt frågan ovan ("Är det något utöver det som är beskrivet och det du nu berättat som du borde berätta?"), men inget av det skedde.
Allteftersom tiden gått har vi upptäckt saker som en juste besiktning rimligen borde påpekat, som att golvbrunnen i tvättstugan ligger högre än tröskeln ut i köket är och att avloppet från tvätthon i tvättstugan verkar gå i väggen till vaddå?. Ja, det finne en hel del annat som en besiktning borde ha upptäckt, men så här efteråt är det bara att bita ihop och ta hand om problemen allteftersom de upptäcks.
Jag hoppas detta kan vara en lärdom till både mig och andra!
 
  • Gilla
worgen
  • Laddar…
Åh segt! Är själv kluven huruvida man ska lita på säljarens besiktning eller göra en egen också.

Det känns ju som att en besiktningsman borde vara "opartisk", men sen har man hört om fall där köparens besiktningsman hittat saker som säljarens missat.
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
W worgen skrev:
Det känns ju som att en besiktningsman borde vara "opartisk", men sen har man hört om fall där köparens besiktningsman hittat saker som säljarens missat.
Jo en bes. man har som yrke att vara opartisk. Men vid en säljarbesiktning så är det oftast mäklaren som rekommederar, och i praktiken anlitar bes. mannen. En bes. man som mäklaren upplever som "jobbig" får givetvis ingar fler uppdrag via den mäklaren.

Det finns alltså en beroendeställning mellan bes. mannen och mäklaren, i förlängningen säljaren.

Beroende på hur duktig bes. mannen är att hantera denna beroendeställning så kan en säljarbesiktning bli vad som helst mellan ett rent reklamblad för fastigheten, till att felen iofs. listas, men kanske i liiite mer "överslätande" ord, än om bes. mannen hade varit helt oberoende. Detta tror jag gäller oavsett hur proffsig bes. mannen är. Även en bes. man med stor integritet kommer att medvetet eller omedvetet försöka att inte göra uppdragsgivaren missnöjd.

Som spekulant bör man förutsätta att bes. mannen sitter helt i mäklarens/säljarens knä. Såvida man inte vet på annat sätt att detta är en väldigt proffsig bes. man med stor integritet. Och även då bör man nog gräva lite djupare i de anmärkningar som finns, än att bara lita på det som sägs.
 
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Funderat ett par varv till om det verkligen var där på den platsen jag ville bo. Var det ett hus eller var det platsen som lockade?
 
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte tomten. Gräv en grop. Är det jord, sand eller lera? Det misstaget gjorde jag.
 
  • Gilla
  • Wow
pjgb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.