Byggahus.se
S Stefan1972 skrev:
Det som syns på bilderna är nog inga stora rörelser och det är ingenting som fortsätter och raserar nå hus direkt.....Det rör sig lite bara helt enkelt. Vill man ha ett sprickfritt hus så är det nog bättre att köpa nåt som är byggd i nutid på en riktig grund.
Samma diskussion i ett engelsk forum skulle nog ge en del komiska intryck. Där är ju sprickor av det här slaget vardagsmat för de vet att det är så det ser ut på gamla putsade tegelhus.
Tack Stefan,

Jag har hunnit googla en hel del sedan mitt initialainlägg och har landat på några engelska sidor. De har lite mer att sätta tänderna i, helt klart. Och det mesta verkar
namnbyte namnbyte skrev:
Du skulle behöva veta om det är en pågående eller gammal sättning, dvs är den nöjd sådär eller håller huset fortfarande på att separera.
Eventuellt geoteknisk undersökning, i värsta fall behövs arbete för att stabilisera marken.
Finns det stuprör, avlopp, vatten/liknande i närheten so kan ha sprungit läck och på så vis ändrat markförhållandena?
Tack! Många intresanta vinklar att titta lite närmre på! Ev. vattenläcka hade jag inte ens tänkt på. Som du säger är det högintressant om den är i rörelse eller nöjd i sin position.
 
V Vardagsrum skrev:
Du kan ju alltid kolla om huset syns på Google Maps eller liknande karttjänster med ”street view” och när de bilderna isf är tagna.
Tack, den hade jag inte ens tänk på!
 
  • Gilla
Eva Bernesjö
  • Laddar…
N
Är ju många experter här,
ingen som reflekterat över hur putsen ser ut vid TS första kort?
Någon som kan förklara putsen bakom?
 
N neo11 skrev:
Är ju många experter här,
ingen som reflekterat över hur putsen ser ut vid TS första kort?
Någon som kan förklara putsen bakom?
Nej, du var nog den första, men tror jag förstår vad du menar!

Ser onekligen suspekt ut.

Det skulle kunna vara så att huset (dess tegelfasad) putsats om några gånger, kanske fläckvis. Tycker mig se spår av detta.

Men det skulle kanske mer troligen också kunna vara så att husets puts helt sonika har målats efter lokala reparationer, och då eventuellt med olämplig färg.

Det gröna man ser på första bilden, skulle kunna tala för att någon/några var lata eller stressade när det skulle repareras och målas, och inte rengjorde som brukligt.

Det krackelerade lagret man ser på bilderna, ser det inte mer ut som tjock färg, snarare än tunn puts?

Oavsett, så tror jag att detta problem är mer estetiskt än strukturellt så att säga.

Därmed inte sagt att det inte kan bli en hel del jobb med det.

Mer utredning krävs således! 🙂
 
  • Gilla
Björning
  • Laddar…
N
Ja jag vet inte, men ser ut som han en stor plastkaka över hela väggen
 
B Björning skrev:
Tack! Många intresanta vinklar att titta lite närmre på! Ev. vattenläcka hade jag inte ens tänkt på. Som du säger är det högintressant om den är i rörelse eller nöjd i sin position.
Jag är ingen expert, men skulle det inte kunna vara en typ av frostsprängning där vatten läckt in i den trasiga fasaden?
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
N
Tror jag inte, tror att plastmaterialet som använts bara har utlöpt sin livsgräns.
 
V Vardagsrum skrev:
Nej, du var nog den första, men tror jag förstår vad du menar!

Ser onekligen suspekt ut.

Det skulle kunna vara så att huset (dess tegelfasad) putsats om några gånger, kanske fläckvis. Tycker mig se spår av detta.

Men det skulle kanske mer troligen också kunna vara så att husets puts helt sonika har målats efter lokala reparationer, och då eventuellt med olämplig färg.

Det gröna man ser på första bilden, skulle kunna tala för att någon/några var lata eller stressade när det skulle repareras och målas, och inte rengjorde som brukligt.

Det krackelerade lagret man ser på bilderna, ser det inte mer ut som tjock färg, snarare än tunn puts?

Oavsett, så tror jag att detta problem är mer estetiskt än strukturellt så att säga.

Därmed inte sagt att det inte kan bli en hel del jobb med det.

Mer utredning krävs således! 🙂
Den tjocka färgen som det talas om här kan vara ett skyddslager innehållande asbest som man sprutade på förr i tiden.
 
T Tornhuset skrev:
Den tjocka färgen som det talas om här kan vara ett skyddslager innehållande asbest som man sprutade på förr i tiden.
Aha, där ser man. Tack för alla idéer och tankar kring detta. Underlättar mycket i detta läge !
 
Ser ut som man försökt laga/lappa vid något tillfälle. Men svårt att se, det indikerar pågående problem. Sen skulle jag kolla takövergången så det inte är vatten som trängt ner vid töväder när det varit snötäckt som sen frostsprängt. Det kan också vara en kombo där sättsprickan släppt in vatten och förvärrat putsen. Borde synas mot takanslutningen samt i trät kring fönster
 
G g.kraft skrev:
Ser ut som man försökt laga/lappa vid något tillfälle. Men svårt att se, det indikerar pågående problem. Sen skulle jag kolla takövergången så det inte är vatten som trängt ner vid töväder när det varit snötäckt som sen frostsprängt. Det kan också vara en kombo där sättsprickan släppt in vatten och förvärrat putsen. Borde synas mot takanslutningen samt i trät kring fönster
Tack G.kraft!
Så otroligt tacksam för allas input och tankar. När du säger det så var det faktiskt, i mina ögon vid visningstillfället, en liten fuktpåverkan mellan karmen och väggen på fönstret. Noterade den men tänkte att det var dåligt drevat eller liknande.
Det är mycket troligt att det är precis som du nämner. Alla små bitar bygger en helhet.
Börjar landa i att det blir en grundlig åtgärd av hela väggen om vi kliver i huset. Och kanske även fönstret 😅
 
  • Gilla
g.kraft
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.