Byggahus.se
E
Skrivet av: Görgen

Jättebra då vi har färskvattenbrist i Sverige.
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Görgen, fniss fniss!

Avd. utvecklingsfientligt:

Och det är väl strålande att de "sparade" 100 m3 vatten som annars hade kostat ca 470 kronor att köpa.
Vad kostade duscharna?

Det senaste jag läste om "snålspolande" toaletter var att det ledde till att man måste ner och spola rent avloppsrören ofta, för att det inte skall bli stopp.

Men 470 kr är också pengar.
 
E
Skrivet av: Greger

Nytt och nytt. Kanadensiska företaget Reveeco startade 2006 och har sedan 2010 en dusch som återvinner vattnet och energin - The EcoVéa.
 
E
Skrivet av: Ölof

Sant att vi inte har färskvattensbrist på många håll i detta land. Däremot har vi brist på initiativ, idéer och visioner för ett hållbart samhälle. Vattenfall satsar mina pengar på brunkol... 2013... Racka för fan inte ner på folk som gör saker åt RÄTT håll! Go, Mehrdad, go!
 
E
Skrivet av: Kajsa

Det är ju inte kostnaden för vattnet utan för uppvärmning av vattnet och minskade utsläpp i ex våra sommarstugor som är det viktiga här.
I en sommarstuga med 3 kbm tank är all vattenbesparing guld värd. Vid sjönära läge är all rening av vikt särskilt av BDT-vatten. Toaletterna tas bättre om hand av naturen än alla våra tvålar och balsam.
 
E
Skrivet av: Sputnic

Nu är det inte enbart vatten som duschen sparar om jag förstår artikeln rätt. Duschen sparar ju energi och att värma upp 100 m3 vatten kostar. Kallt kommunalt vatten kostar förresten också. Vet inte var Görgen köper sitt vatten. Jag tycker det verkar vara en toppendusch som kan bli en god investering för alla långduschare. Duschen blir helt rätt när den kan tillverkas till rimlig peng.
 
E
Skrivet av: TheStills

Nu ska vi inte bara räkna allt i råa pengar som många/de flesta gör. Att spara på naturen är verkligen att se framåt. Heja. Leve nytänkande
 
E
Skrivet av: lordmetroid

Det är inte som så att vi har brist på vatten. Snålspolandet och snålsparande kommer skapa stora problem. Vattenledningarna behöver konstanta rejäla flöden för att vattnet inte ska bli stillastående och för att inte ledningarna ska gucka igen från tillväxt och korrosion.
 
E
Skrivet av: Åsa

I Lund räknar vi med kubikmeterpris på 14 kr för kallvatten och därtill kommer att det kostar 55 kr att värma upp till 55° (55+13=68) . Totalt ca 50 kr per kubik ljummet vatten alltså.
55*100=5500 kr, inte att förakta!
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Asa, du blandar ihop vatten och avloppskostnaden.

De 14 kr per m3 som du anger är till största delen kostnaden för att ta hand om och rena avloppsvattnet. Kostnaden för vattnet är en liten del i det hela.
 
E
Skrivet av: DIY_freak

Fast man sparar väl in på avloppskostnaden också?
 
E
Skrivet av: Dave

Här kostar vattnet 17 kr/kbm så det blir 1700 kr sparat per filter? Klart intressant!

Var köper ni vatten utan asvloppskostnad?
 
E
Skrivet av: KnockOnWood

Dave, det gör man överallt.
En förutsättning är naturligtvis att man har enskilt avlopp.
 
E
Skrivet av: Jonsson

Äckligt. Jag som brukar pissa i duschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.